تبعیض رای


تبعیض رای

دوم دی بود که طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و یکی از افرادی که دنبال طرح کودک‌همسری بود، با بیان اینکه کمیسیون حقوقی قضایی مجلس به طرح کودک همسری رای نداد، خبر از رد این طرح داد.

قانون-مریم‌چهاردولی

دوم دی بود که طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و یکی از افرادی که دنبال طرح کودک‌همسری بود، با بیان اینکه کمیسیون حقوقی قضایی مجلس به طرح کودک همسری رای نداد، خبر از رد این طرح داد. سیاوشی گفت: منتظریم گزارش عدم رای به مجلس بیاید تا ببینیم چه کار باید بکنیم. پیش از این طرح مذکور در جریان بررسی در صحن علنی قرار داشت و یک فوریت ممنوعیت عقد دختران زیر ۱۳ سال نیز تصویب شده بود. آمار ازدواج زیر ۹ سال بیش از ۳۰۰ نفر و آمار ازدواج زیر ۱۳ یا ۱۴ سال در دختران ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار نفر اعلام شده است که یکی از تبعات منفی این گونه ازدواج ها شکل نگرفتن فیزیولوژی زن هنگام بارداری است. به گفته رسانه‌ها طرح «افزایش حداقل سن ازدواج» که به «کودک‌همسری» معروف شده، طرحی است که برای «جلوگیری از ازدواج کودکان» توسط فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی تدوین شده بود و اکثریت موافقان آن را فعالان مدنی تشکیل می‌دادند اما این طرح نتوانست موافقت کمیسیون قضایی مجلس را جلب کند. هرچند مردم انتظار دارند که نمایندگان این موضوع را پیگیری کنند و به نتیجه مشخصی برسانند. چشم امید کودکانی که توانایی دفاع از خود ندارند به خانه ملت است تا با تنظیم قوانین مناسب حمایت خود را نشان دهند و به سمتی بروند که جلوی ناهنجاری‌های ناشی از این اقدام نامبارک را بگیرند ولی به نظر می‌رسد در افکار نمایندگان مرد مجلس، که طیف گسترده‌ای را در بهارستان تشکیل می‌دهند این موضوع جایگاهی ندارد و پاسخ‌هایی که در این زمینه دادند جای تامل دارد. در ادامه واکنش‌های مختلف نمایندگان مرد در پاسخ به سوالات مشابه «قانون» را می‌خوانید.

محمدحسین قربانی

نایب رییس کمیسیون بهداشت ودرمان

محمدحسین قربانی، نماینده آستانه اشرافیه و نایب رییس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس دهم در پاسخ به سوال «قانون» مبنی براینکه چرا طرح کودک‌همسری درمجلس به تصویب نرسیده است، گفت: «لزومی ندارد هر طرح وپیشنهادی درمجلس رای بیاورد. نمایندگان در رای دادن واظهارنظر کردن آزاد هستند و براساس دیدگاه‌های کارشناسی که دارند رای می‌دهند. استدلال اینکه چرا به طرحی رای داده یانداده‌اند به خود نماینده بستگی دارد». وی ادامه داد: « به نظرم طرح ازدواج کودکان نواقصی داشته وجامع وکامل نبوده است زیرا مجلس براساس قانون و اصل 75 نمی تواند طرحی راکه بار مالی دارد، به دولت تحمیل کند. بی‌شک شورای نگهبان ایرادخواهد گرفت». نماینده مردم آستانه اشرفیه درباره اینکه آیا حاضرید فرزند خود را با شرایط سنی پایین مزدوج کنید، گفت: «استدالال ما ازاین طرح آن است که باید شرایط سنی مناسبی برای ازدواج دختران از لحاظ قانونی درنظر گرفت که سن بالای 13 سال درنظرگرفته شده که به نظرم درست و بنده موافق این طرح هستم».

اصغرسلیمی

سخنگوی کمیسیون شوراها وامور داخلی

اصغرسلیمی، نماینده مردم سمیرم و دبیرکمیسیون شوراها وامور داخلی مجلس نیز در پاسخ به این سوال «قانون» که چرا طرح کودک همسری در مجلس به نتیجه نرسیده است؟گفت:«در‌باره این طرح اطلاع دقیق ندارم». وی ادامه داد: «درگذشته ازدواج‌ها در سن پایین صورت می‌گرفته که درآن زمان دختران از لحاظ جثه بزرگ‌تر و زودتر به سن بلوغ می‌رسیدند اما امروزه و درشرایط فعلی دختران آمادگی ازدواج در سنین پایین را ندارند. از طرف دیگر نمی‌شودکودکان را وادار به ازدواج کرد». دبیرکمیسیون شوراها وامور داخلی مجلس درباره عواقب این ازدواج‌ها اظهارداشت: « باید ازلحاظ قانونی وشرعی وهمچنین درنظرگرفتن عواقب این نوع ازدواج‌ها مصوباتی را درمجلس داشته باشیم».

مسعود رضایی

عضو کمیسیون اجتماعی

مسعود رضایی، نماینده مردم شیراز وعضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره این سوال «قانون» که چرا طرح کودک‌همسری درمجلس به تصوب نرسیده است؟ گفت: «درباره این حضورذهن ندارم».

علی نوبخت‌حقیقی

رییس کمیسیون بهداشت و درمان

علی نوبخت‌حقیقی، نماینده مردم تهران و رییس کمیسیون بهداشت و درمان نیز از نمایندگانی بود که برای پرسش درباره طرح کودک‌همسری به سراغ وی رفتیم و او درپاسخ به این سوال «قانون» که چرا طرح کودک همسری درمجلس به تصویب نرسیده است؟گفت: «دراین باره صحبت نمی‌کنم بهتر است از سخنگوی کمیسیون سوال کنید».

محمد کاظمی

نایب رییس کمیسیون حقوقی وقضایی

محمد کاظمی، نماینده مردم ملایر و نایب رییس کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس درباره سوال «قانون» حول طرح کودک‌همسری گفت: «نمی‌توانم توضیحات کامل وجامعی به شما بدهم زیرا آن روز در مجلس نبودم به همین دلیل نمی‌دانم چرا این طرح تصویب نشد».

رضا شیران خراسانی

عضو کمیسیون اجتماعی

رضا شیران خراسانی، نماینده مردم مشهد وعضو کمیسیون اجتماعی مجلس درپاسخ به سوال «قانون» درباره بلاتکلیفی طرح کودک‌همسری گفت: «دارم غذا می‌خورم نمی‌توانم هنگام غذا به سوالات جواب دهم».

سید حمایت میرزاده

سخنگوی کمیسیون آموزش وتحقیقات

سید حمایت میرزاده، نماینده مردم گرمی وسخنگوی کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس درپاسخ به این سوال «قانون» که چرا طرح کودک همسری درمجلس رای نیاورده است؟ گفت: «بسیاری از طرح‌ها در مجلس رای نمی‌آورند این طرح نیز مانند بقیه طرح رای نیاورده است». سخنگوی کمیسیون آموزش ادامه داد: «هر نماینده براساس نظر و تشخیصی که دارد به مصوبات رای می‌دهد. نمی‌توان مصوبات را قبل از رای‌گیری پیش‌بینی کرد. این اتفاق بارها درمجلس افتاده که طرحی رای نیاورده اما بعد از بازنگری ورفع اشکالات قانونی دوباره به صحن آمده و به رای گیری گذاشته شده است و این موضوع بستگی نظرکمیسیون مربوطه دارد که چقدر طرح را مهم وتخصصی بداند». میرزاده درباره عواقب بی‌توجهی به این طرح اظهار داشت: «درباره این طرح نمی‌توان به صورت تلفنی معایب و محاسن را گفت باید مفصل دراین‌باره صحبت کرد». وی افزود: «فضای حاکم بر مجلس با کلیت این طرح مخالف نیست منتهی این طرح ایرادات واشکالاتی داشته که باید اصلاح شود. منتظر نظر کمیسیون مربوط دراین زمینه هستیم».

شکور پورحسین

عضو کمیسیون اجتماعی

شکور پورحسین، نماینده پارس‌آباد و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز درپاسخ به این سوال «قانون» که چرا به طرح کودک‌همسری در مجلس بی‌توجهی می‌شود، گفت: «این طرح درکمیسیون اجتماعی رای آورده وحتی یک فوریت آن هم به تصویب رسیده است و خانم‌های محترم مجلس به دنبال تصویب این طرح بودند». وی افزود: «این طرح در صحن خوب پیش رفت اما در کمیسیون قضایی رد شد». میرزاده ادامه داد: «طبق قانون اگر طرحی رد شود باید 6 ماه ازآن بگذرد تا بتوان دوباره آن طرح را یا مشابه آن را به مجلس ارائه داد». پورحسین گفت‌: «باتوجه به شرایط فرهنگی کشور به نظر می‌رسد جامعه نیازمند تصویب این طرح است». عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره عواقب این نوع ازدواج‌ها بیان داشت: «درجریان عواقب این‌گونه ازدواج‌ها هستم. اما درکشور دو بحث قانون مدنی ومسایل شرعی را داریم». وی خاطرنشان کرد: «دردنیا باتوجه به اقیلم، فرهنگ وآداب و رسوم آن کشور، سن ازدواج مختلف است وهرکشوری سنی خاصی را درنظر دارد». وی گفت: «درکشور ما باتوجه به محدودیت‌هایی که بیشتر شرعی است باید شورای نگهبان در این زمینه نظر بدهد و ممکن است این طرح ازسوی شورای نگهبان به دلایل مسائل شرعی رد شود که درآن صورت باید منتظر نظر و تصویب از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام بود». پورحسین درباره اینکه شورای نگهبان فقط به دلیل بلوغ دختران در9سالگی ممکن است این طرح را رد کند اظهارداشت: «شورای نگهبان ازلحاظ شرعی به موضوعات می‌پردازد. آنچه که در قانون مدنی آمده نزدیک به یک قرن است که نوشته شده درنتیجه به آن قانون‌ها ورود نمی‌کنند ولی راه‌های دیگری وجود دارد که بی شک از سوی شورای نگهبان جدی دنبال خواهدشد». نماینده مردم پارس‌آباد درپاسخ به این سوال که آیا حاضر هستید فرزندان خودتان را در سن پایین مزدوج کنید؟ گفت: «ما به دنبال کم کردن آسیب‌ها درجامعه هستیم بی‌شک اعضای شورای نگهبان نیز به دنبال خواسته‌های قلب‌شان نیستند». وی افزود: «برخی قوانین در قرآن کریم و سنت آمده که نمی‌شود آن‌ها را تغییر داد ولی اعضای شورای نگهبان برای اداره جامعه وکم کردن آسیب‌های اجتماعی به دنبال اجتهاد روز هستند».

محمد وحدتی

عضوکمیسیون اجتماعی

محمد وحدتی، نماینده مردم بستان‌آباد وعضوکمیسیون اجتماعی مجلس نیز در پاسخ به این سوال «قانون» که چرا طرح کودک‌همسری درمجلس به تصویب نرسیده است؟ گفت: «نمی دانم»! وی درپاسخ به سوال آیا ازعواقب بی‌توجهی به این طرح خبردارید نیز گفت: «نمی‌دانم»! این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین در پاسخ به این سوال که آیاحاضرید فرزند خود را در سن پایین مزدوج کنید، باخنده گفت: « خیر»!

سلمان خدادادی

رییس کمیسیون اجتماعی

سلمان خدادادی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز درپاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا طرح کودک همسری درمجلس رای نیاورد گفت: «ما این طرح را در کمیسیون اجتماعی به تصویب رساندیم اما کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس آن را رد کرده است و بهتر است از سخنگوی این کمیسیون یعنی آقای نورزوزی سوال شود».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی