طراحی فرمولاسیون داروی تزریقی مسمومیت با سرب


طراحی فرمولاسیون داروی تزریقی مسمومیت با سرب

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی فرمولاسیون داروی تزریقی (آمپول روغنی BAL یا British anti-Lewisite) به منظور درمان مسمومیت با سرب شدند.

به گزارش ایسنا، داروی ۲,۳ dimercaptopropanol (آمپول بال) محصول تزریقی است و به عنوان پادزهر مسمومیت با فلزات سنگین مانند آرسنیک، طلا، جیوه، مس و آنتیموان استفاده می‌شود.

این‌ دارو همراه EDTA در درمان مسمومیت حاد با سرب نیز استفاده‌ می‌شود. این دارو که به همت امید رجبی، آتوسا حقیقی زاده، مهدی فعال ملکی، حسین نائبی و صالح رخشانی طراحی و تولید شده و به مرحله تجاری سازی رسیده است یک چلات کننده قوی برای جذب فلزات سنگینی چون سرب (آنتی دوت) است.

این دارو محلول در روغن است و از روغن بادام زمینی بعنوان حامل آن استفاده میشود. مکانیسم اثر دیمرکاپرول به واسطه اتصال به فلزات سنگین میتواند دفع آنها را سرعت بخشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مدیر عامل شرکت دانش بنیان داروسازی در گفتگو با وبدا با تاکید بر اینکه این دارو به منظور کم اثر کردن تحریم ها بر حوزه دارو طراحی و تولید شده است اظهار کرد: این دارو در بخش مسمومین بیمارستان امام رضا(ع) نیز مورد استفاده قرار گرفته و نسبت به نمونه خارجی آن اثر گذاری مثبتی داشته است.

دکتر امید رجبی، پیش فرمولاسیون و مطالعه تجانس و سازگاری فرمولی، فرمولاسیون اولیه و مطالعه پایداری، فرمولاسیون نهایی و تولید درتعداد کم و ارسال به بیمارستان جهت رفع نیازهای اضطراری بیمارستان‌های دانشگاه، بازخورد بالینی مناسب از سوی بخش مسمومین و اعلام کتبی آن، نگارش CTD و مستندات رسمی جهت اخذ IRC جهت تولید انبوه از جمله مراحل طی شده برای تولید این دارو برشمرد.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وی با بیان اینکه در حال حاضر این دارو در مرحله اخذ مجوزات قانونی از سوی وزارت بهداشت و عقد قرار داد جهت تولید انبوه قرار دارد خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این دارو تاکنون وارداتی بوده و تهیه آن نیاز به صرف مقادیر زیادی ارز دارد، بومی سازی آن مانع از خروج ارز و کاهش فشار اقتصادی بر کشور می‌شود.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!