مقام نظامی روس: ما پیمان موشکی را نقض نکرده‌ایم


مقام نظامی روس: ما پیمان موشکی را نقض نکرده‌ایم

فرمانده نیروهای موشکی و توپخانه ارتش روسیه یادآور شد که موشک‌های جدید روسی که آمریکا مدعی شده ناقض پیمان موشکی هستند، اصلا نمی‌توانند سوخت مورد نیاز برای برد پرواز منع شده در چارچوب این توافقنامه را حمل کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، سرهنگ"میخائیل ماتوییوفسکی" فرمانده نیروهای موشکی و توپخانه نیروهای مسلح روسیه امروز، چهارشنبه، در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که موشک‌های عملیاتی تاکتیکی «9ام 729» سامانه‌های موشکی اسکندر نمی‌توانند میزان سوختی مورد نیاز برای رسیدن به برد پروازی را حمل کنند که برای نقض مفاد پیمان نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط لازم است.

این مقام نظامی توضیح داد: «موشک‌های «9ام 729» و «9ام 728» مجهز به کلاهک‌هایی هستند که تنها در شرایط کارخانه‌ای پر می‌شوند. سوخت مایع تامین کننده حداکثر برد پرواز این موشک‌ها بر اساس محدودیت در نظر گرفته شده در پیمان نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط است. این موشک‌ها توسط کانتینرهای ویژه به نیروهای نظامی تحویل داده می‌شوند و تغییر سوخت مایع آنها یا سوخت گیری مجدد این موشک‌ها در شرایط نظامی اصلا غیرممکن است.»

وی یادآور شد که در نیروهای مسلح روسیه تنها موشک‌های ذخیره سازی می شوند که محتوای سوخت آنها در سامانه‌های پرتاب و ماشین‌های حمل و نقل قابل تحقق باشد.

سرهنگ ماتوییوفسکی یادآور شد که موتور محرکه پرتاب و طی مسافت با سیستم سوختی موشک‌های «9ام 729» و سوخت مایع در موشک‌های «9ام 728» که نوع جدید این موشک‌های کروز محسوب می شود، بدون تغییر باقی مانده است. در حالی که آمریکا ادعای در رابطه با این نوع از موشک‌ها را مطرح نکرده است.

در این رابطه این مقام نظامی یادآور شد: «ایالات متحده اطلاعات واقع‌بینانه و کافی درباره موارد نقض روسیه در اجرای تعهدات خویش بر اساس پیمان موشکی ارائه نکرده است. ادعای آنها تنها این است که موشک کروز استقرار زمینی در روسیه ساخته شده که گفته می‌شود برد پرواز آن بیش از 500 کیلومتر است، در حالی که هیچگونه اطلاعات عینی در رابطه با نقض پیمان موشکی از سوی روسیه به ما ارائه نشده است.»

لازم به یادآوری است که بر اساس پیمان نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط که در دسامبر سال 1987 بین اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده آمریکا امضاء شده، موشک‌های دارای برد کوتاه از 500تا هزار کیلومتر و دارای برد متوسط از هزار تا پنج هزار کیلومتر که در روی زمین مستقر شوند، باید نابود شوند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز ارتش به پسرم با عکس نوشته زیبا 1401 + عکس استوری