ساکنین پشمالوی استانبول


گاندی جمله معروفی دارد که می گوید laquo;میزان مدنیت یک جامعه را با معیار رفتار با حیوانات می توان سنجید raquo;؛ استانبول جزو شهرهایی است که رفتار خوب مردمش با حیوانات شهری در جهان معروف است. در این شهر گربه ها جایگاه ویژه ای دارند و گاهی رفتارهای عجیبی از مردم در مقابل این موجودات می بینید. به نظرتان علت این رفتارها و محبوبیت گربه ها در این شهر...

گاندی جمله معروفی دارد که می‌گوید «میزان مدنیت یک جامعه را با معیار رفتار با حیوانات می‌توان سنجید»؛ استانبول جزو شهرهایی است که رفتار خوب مردمش با حیوانات شهری در جهان معروف است. در این شهر گربه‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند و گاهی رفتارهای عجیبی از مردم در مقابل این موجودات می‌بینید. به نظرتان علت این رفتارها و محبوبیت گربه‌ها در این شهر چیست؟ علت شهرت جهانی شدن این گربه‌ها را می‌دانید؟ از ماجرای مجسمه گربه لمیده چیزی شنیده‌اید؟ گربه‌ای که باراک اوباما به دیدن او رفت را می‎شناسید؟در ادامه مطلب پاسخ این سوال‌ها را خواهید یافت.

علت شهرت جهانی گربه‌های استانبول چیست؟

گربه های استانبول شهرتی جهانی پیدا کرده‌اند و بارها سوژه جذاب روزنامه‌ها و نشریات بین المللی بوده‌اند. سال 2016 مستندی به نام کِدی (Kedi) ساخته شد که در آن گربه‌های استانبول بازیگران نقش اول فیلم هستند و شرایط زندگی آن‎ها در این شهر به تصویر کشیده شده. در سال ۲۰۱۶ مجله گود نیز در مقاله‌ای خبری منتشر کرد مبنی بر این که: «این زمستان، یکی از امامان جماعت قسمتی از مسجد را سرپناهی برای گربه‌های بی پناه کرده است.»

ساکنین پشمالوی استانبول

شرایط زندگی گربه‌ها در استانبول چگونه؟

استانبول حدود 30 هزار گربه دارد و با طرح عقیم‌سازی جمعیت آن‎ها در حال کنترل است. گربه‌های استانبول در این شهر زندگی آسوده‌ای دارند. مردم به آن‌ها غذا می‌دهند، جای خواب دارند و به راحتی می توانند وارد مغازه‌ها، کافه‌ها و اماکن گردشگری و تاریخی استانبول شوند. در سفر به استانبول هیچ‌ دقیقه‌ای احساس غربت نخواهید کرد زیرا همیشه یک موجود پشمالوی دوست‌داشتنی‌ همراه و همقدم شما خواهد بود. اگر به هر دلیلی به این موجودات علاقه‌ای ندارید یا می‌ترسید نگران نباشید زیرا آنقدر سیر هستند که مزاحمتی برای شما ایجاد نخواهند کرد.

ساکنین پشمالوی استانبول

راز محبوبیت گربه‌ها در استانبول چیست؟

ترکیه کشوری مسلمان است و در دین اسلام گربه‌ به عنوان حیوانی تمیز شناخته می‌شود و احادیث و روایات مختلفی از پیامبر اسلام در مورد محبت به گربه وجود دارد. در دوره‌های بعد و در دوران اوج شکوه و تمدن اسلامی نیز گربه‌ها با از بین بردن موش‌ها مردم شهر را از مرگ با طاعون نجات می‌دادند و نگهبانان کتابخانه‌های بزرگ آن زمان بودند و نسخ خطی و کتاب‌های با ارزش را در مقابل تخریب موش ها حفظ می کردند. روایت دیگری نیز در بین مردم مسلمان وجود دارد که می‌گوید: اگر گربه‌ای را بکشی، برای بخشیده شدن این گناه در نزد خداوند باید یک مسجد بسازی!

مجسمه گربه‌ای که مشهور شد!

شاید عکس او را بارها در شبکه‌های اجتماعی دیده باشید. گربه چاقی که بر لبه پیاده‌رو لمیده و به افق‌های دور خیره شده؛ نام او تُمبیلی (در زبان ترکی به معنای گربه کپل و خپل) است که اهالی این نام را برای او گذاشتند. تُمبیلی در منطقه کادیکوی زندگی می‌کرد و همیشه در وضعیت لمیده خیابان و مردم را تماشا می‌کرد و نسبت به مردمی که می‌خواستند با او بازی کنند بی‌تفاوت بود. عکس او کم‌کم در شبکه‌های مجازی پخش شد و به سرعت به یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین گربه های جهان تبدیل شد. این گربه اما مدت کوتاهی پس از شهرتش بر اثر بیماری درگذشت. اما مردم که او را بسیار دوست داشتند تصمیم گرفتند یادبودی برای او درست کنند. ماجرا دتا اینجا پیش رفت که کمپینی به راه افتاد و با جمع آوری ۱۷۰۰۰ امضا به طور رسمی از شهردار استانبول درخواست کردند تا بنای یادبودی برای تمبیلی ساخته شود. در نهایت مجسمه ای برنزی به شکل تمبیلی ساخته شد و در همان مکانی که همیشه بود قرار داده شد. این مجسمه در روز جهانی حیوانات در ۴ اکتبر رونمایی شد و صدها نفر از نقاط مختلف برای یادبود او به منطقه کادیکوی آمده بودند. آنها در آن‌جا شمع روشن کردن و با قرار دادن غذای گربه و دسته‌های گل یاد و خاطره یکی از محبوب‌ترین ساکنین شهر را گرامی داشتند. این رویداد حتی توسط تلویزیون رسمی ترکیه به صورت زنده نیز پخش شد. امروزه اگر به استانبول و منطقه کادیکوی رفتید می توانید از مردم سراغ مجسمه تمبیلی را بگیرید و پاتوق همیشگی این گربه را از نزدیک ببینید.

ساکنین پشمالوی استانبول

گربه‌ای که رئیس جمهور سابق آمریکا به ملاقات او رفت!

اگر به مسجد ایاصوفیه رفته‌اید شاید او را دیده باشید. گلی (Gli)، گربه‌ای که ۱۴ سال است در این مسجد زندگی می‌کند و در شبکه‌های اجتماعی دنبال کننده‌های زیادی دارد! رفتار خاص این گربه او را به سوژه‌ای جالب برای گردشگران تبدیل کرده. این گربه دوست‌داشتنی آنقدر معروف شده که یک بار «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا در سفر رسمی و کاری‌اش به ترکیه با گلی ملاقات کرد. صفحه اینستاگرام گلی را یک راهنمای تور به نام Umut Bahçeci اداره می‌کند و درباره او می‌گوید: گلی واقعاً دوست دارد ژست بگیرد، اگر بخواهد با مردم ارتباط برقرار کند زیر جایگاه موذن در مسجد می‌ایستد و وقت‌هایی که خسته باشد یا حوصله کسی را نداشته باشد در یک جایی وسط زیر گنبد که گردشگران اجازه ورود به آن را ندارند، می‌نشیند. اگر در زمستان به ایاصوفیه بروید معمولا می‌توانید او را جلوی پروژکتورهای روشن کننده محراب که گرم هستند بیابید. در روزهای گرم نیز او را می‌توانید در حال استراحت روی کف مسجد یا مقابل پنجره‌های نورگیر پیدا کنید. گلی در این مسجد به همراه خواهرش کیزیم (Kizim) زندگی می‌کند اما شهرت او به اندازه گلی نیست.

ساکنین پشمالوی استانبول

ساکنین پشمالوی استانبول



1397/11/03 | کد مطلب: 4413
برچسب‌ها: استانبولترکیه
ساکنین پشمالوی استانبول
ساکنین پشمالوی استانبول پرستو صاحبی
ساکنین پشمالوی استانبول

طراح، کوهنورد، علاقمند به نویسندگی، عاشق طبیعت و حیوانات...



به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !