طالب‌زاده: بازداشت مرضیه هاشمی نتیجه مستقیم زورگویی آمریکا است/ مرندی: این اقدام آمریکا مسبوق به سابقه است


طالب‌زاده: بازداشت مرضیه هاشمی نتیجه مستقیم زورگویی آمریکا است/ مرندی: این اقدام آمریکا مسبوق به سابقه است

نادر طالب‌زاده در نشست انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در خصوص بازداشت غیرقانونی خانم مرضیه هاشمی خبرنگار و گزارشگر شبکه ماهواره‌ای پرس‌تی‌وی، توسط اف‌بی‌ای در آمریکا گفت که بازداشت خانم هاشمی نتیجه مستقیم زورگویی آمریکا است.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در خصوص بازداشت غیرقانونی خانم مرضیه هاشمی خبرنگار و گزارشگر شبکه ماهواره‌ای پرس‌تی‌وی، توسط اف‌بی‌ای در آمریکا نشستی با حضور برخی فعالان رسانه‌ای برگزار کرد که در این نشست دکتر نادر طالب‌زاده، دکتر سید محمد مرندی و سید مصطفی خوش‌چشم به سخنرانی پرداختند.

در ابتدای این نشست نادر طالب‌زاده در خصوص بازداشت غیرقانونی مرضیه هاشمی در آمریکا گفت: بازداشت مرضیه هاشمی نتیجه مستقیم زورگویی آمریکا است و آمریکا هزینه این کار را می‌دهد. مرضیه هاشمی هرگاه به آمریکا می‌رفت شدیدا مورد بازرسی قرار می‌گرفت، ساعت‌ها در ورودی مرزهای آمریکا بازداشت می‌شد، آمریکایی‌ها همواره وی را زیر نظر داشته‌اند.

این مستند ساز در ادامه عنوان کرد: وی از آن کسانی است که به آنچه انجام می‌داد باور داشت. خانم هاشمی پوشش چادر را به خاطر آنچه به ان باور داشت انتخاب کرد، بازداشت وی برای دولت آمریکا هزینه‌بر خواهد بود.

طالب زاده همچنین گفت: خیلی متاسفم از این اتفاقی که برای خانم هاشمی رخ داد، هرچند این ماجرا و نوع واکنشی که از سوی جامعه خبری و روشنفکران در این خصوص رخ داد نوعی پیروزی بود. دستگیری خانم هاشمی برای ادای شهادت اقدامی عجیب است.

طالب‌زاده در ادامه گفت: عملکرد هاشمی در عرصه خبر نوعی جهاد است. عملکرد وی در عرصه خبری موجب چه در صحنه بین‌المللی و چه در داخل کشور موجب آشکار شدن حق از باطل بود.

وی همچنین گفت: نکته مهم زمان‌بندی بازداشت مرضیه هاشمی است که پس از سفر بولتون و پامپئو به کشورهای خاورمیانه رخ داد، این حمله به رسانه‌های ایرانی پس از تصمیم ترامپ به خروج از سوریه رخ داد. مرضیه هاشمی دفعات قبل در مبادی ورودی به آمریکا مورد بازجویی و بازداشت چندین ساعته قرار می‌گرفت.

این کارگردان در ادامه عنوان کرد: نکته دیگر، گشودن جبهه دیگری است، پس از حمله به اقتصاد ایران و اعمال تحریم‌های بی‌رحمانه دست به چنین اقداماتی زدند، باید به مفهوم و واقعیت دولت پنهان هم توجه کرد، این تصمیم نمی‌تواند تصمیم یک فرد خاص باشد بلکه تصمیمی از سوی مجموعه‌ای است.

وی با اشاره به سفر لوییس فراخان، رهبر جنبش اسلامی آمریکا به ایران توجه کرد یادآور شد: در هنگام این سفر بود که یکی از امامان جماعت مسجدی در واشنگتن که هوادار جنهوری اسلامی بود شدیدا مورد ضرب و شتم قرار گرفت. سفر لوییس فراخان به ایران موجب عصبانیت‌ شدید آمریکا شد و چون به وی دسترسی نداشتند به آن امام جماعت در واشنگتن حمله شد.

این مستند ساز به دلایل بازداشت خانم هاشمی هم اشاره گرده و عنوان کرد: جنبش امت اسلام با خانم مرضیه هاشمی در تماس نزدیک بودند و نباید به ماجرای بازداشت مرضیه هاشمی و تماس‌ها و ارتباطات وی با جنبش امت اسلام و مواضع رهبر مشهور این جنبش بزرگ آمریکایی در حمایت از جمهوری اسلامی و انتقاد از آمریکا توجه کرد.

خوش چشم: بازداشت مرضیه هاشمی نقض آشکار حقوق بشر است

سید مصطفی خوش‌چشم نیز در این باره گفت: این اقدام آمریکا در قبال خانم هاشمی نقض آشکار حقوق بشر، حق آزادی بیان و رسانه‌های آزاد از سوی آمریکا است. آمریکایی‌ها چندین روز پس از بازداشت هاشمی گفتند وی به عنوان شاهد کلیدی در یک پرونده قضایی بازداشت شده است، ماجرایی که مبتنی بر یک قانون نادر انجام شده است. آمریکایی‌ها باید پاسخگوی اقدامات خود باشند و به عموم‌ مردم در این خصوص توضیح دهند، این اقدام نشان دهنده این است که چرا مردم ایران، آمریکا را نماد استکبار می‌نامند.

وی در ادامه افزود: رویه آمریکایی‌ها در قضیه حقوق بشر بستگی به این دارد که شما دوست یا دشمن آنها هستید، در ماجرای جمال خاشقجی دیدیم که علیرغم شواهد قوی درباره نقش آفرینی ولیعهد سعودی، آمریکایی‌ها کاری به کار او نداشتند چون دوست و متحدشان بود. اما در قضیه بازداشت مرضیه هاشمی مشاهده کردیم که چه رفتاری با وی داشتند، آنها می‌توانستند رفتار و برخورد بهتری با مرضیه هاشمی داشتند، آنها می‌توانستند برای مثال به سادگی پاسپورت وی را ضبط کنند، اما تصمیم گرفتند وی را در سلول انفرادی حبس کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه گفت: رسانه‌های آمریکا معمولا هر آنچه که دولت در این خصوص بیان می‌کند را تکرار می‌کنند دکتر سید محمد مرندی نیز در این نشست یادآور شد: در خصوص روزنامه‌نگاران یا ایرانی‌هایی که در آمریکا بازداشت شده و یا کشته شده‌اند تاریخچه‌ای چندین ساله وجود دارد، مثل ماجرای بازداشت سید محمود موسوی، رئیس مرکزی اسلامی در جنوب کالیفرنیا که سالها بازداشت انفرادی بود و نهایتا در آنجا سرطان گرفت.

خوش چشم بیان داشت: یا یک مورد دیگر سیرنا شین، خبرنگار پرس‌تی‌وی که در مرز ترکیه و سوریه کشته شد. در شرایطی که پیشتر به خاطر پوشش قاچاق سلاح به سوریه تهدید شده و کشته شد. علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته با رسانه‌ها و خبرنگاران، هیچ کسی حاضر نشد برای وی کاری کند.

وی عنوان کر: در تمامی این موارد علیرغم پیگیری‌ها و رجوع به نهادهای بین‌المللی، نه دولت آمریکا و یا هیچکدام از نهادها حاضر نشدند در این خصوص کاری انجام دهند. رسانه‌های آمریکا معمولا هر آنچه که دولت در این خصوص بیان می‌کند را تکرار می‌کنند.
وی در ادامه افزود:‌ در مورد ماجرای خانم هاشمی هم انتظار متفاوتی ندارم. در خصوص غزه مشاهده می‌کنید وقتی تصویربرداران و گزارشگران توسط تک تیراندازها کشته می‌شوند نیز نه رسانه‌ها و دولت‌های مدعی حقوق بشر کاری نمی‌کنند، بر این اساس انتظار چندانی از آنها وجود ندارد.

این کارشناس بین الملل عنوان کرد: تلاش‌هایی می‌شود که ماجرای بازداشت مرضیه هاشمی با ماجرای زاغری شبیه‌سازی شود، اما دقت نمی‌کنند که حتی وزیر خارجه پیشین انگلیس، بوریس جانسون، اذعان کرد که زاغری قوانین داخلی ایران را نقض کرده است، موردی که در خصوص مرضیه هاشمی اصلا مصداق ندارد.

در این نشست همچنین خانم مریم آذرچهر از دوستان خانم هاشمی نیز چند کلامی درباره بازداشت خبرنگار پرس‌تی‌وی در آمریکا صحبت کرد. وی در این باره گفت: چند صد نفر برای مرضیه هاشمی دعا می‌کنند و روزه گرفته‌اند. مرضیه هاشمی فردی قوی است که خیلی‌ها به اون تکیه می‌کنند و خیلی روحیه لطیفی دارد.

مرضیه هاشمی فردی محبوب در بین همکارانش بود و همه منتظر بازگشت وی به خانه‌اش هستند. آمریکا در بازداشتش دچار سومحاسبه شده است. آمریکایی‌ها فکر می‌کنند با نگه داشتن مرضیه هاشمی و ساکت کردنش او فراموش می‌شود، اما محاسبه آنها اشتباه بود.

تا پیش از این اقدام برای خیلی‌ها ماهیت اصلی آمریکا در حال فراموشی بود، شاید هیچکدام از صحبت‌های خانم هاشمی نمی‌توانست تا این حد، که اکنون این اتفاق برایش رخ داده، موثر بوده باشد.


انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها