با منابع تفرجی انسانی استپ آشنا شویم


در ادامه بحث استپها می خواهیم با منابع تفرجی انسانی استپ آشنا شویم . استپ ها و علفزارها همواره به سبب مزیت های نسبی که پوشش گیاهی و آب و هوای آن داشته است , به عنوان چراگاه و دیمزار مورد استفاده انسان بوده است و در جوار بسیاری از مراتع بویژه مراتع قشلاقی , […] نوشته با منابع تفرجی انسانی استپ آشنا شویم اولین بار در جاهای دیدنی ایران. پدیدار شد.

در ادامه بحث استپها می خواهیم با منابع تفرجی انسانی استپ آشنا شویم . استپ ها و علفزارها همواره به سبب مزیت های نسبی که پوشش گیاهی و آب و هوای آن داشته است , به عنوان چراگاه و دیمزار مورد استفاده انسان بوده است و در جوار بسیاری از مراتع بویژه مراتع قشلاقی , آبادی ها در قالب یکجا نشینی برای تولید محصولات دامی و زراعی شکل گرفته است . در مقابل مراتع ییلاقی نیز پذیرای نوعی معیشت هماهنگ شده با نظم طبیعت و پدید آمدن زندگی کوچ رو است که نظام اجتماعی – فرهنگی مختص به خود را دارد که به عنوان زندگی عشایری در کشور شناخته می شود .
چنین رویه ای در تکامل و هماهنگی معیشت انسانی با آهنگ طبیعت به پشتوانه پیشینه تاریخی و فرهنگی مختص به خود اغلب با جاذبه های گم نظیر گردشگری بویژه گردشگری فرهنگی همراه است که با اختصاصات در نظر گرفته شده برای اکو توریسم نیز هماهنگ است . در واقع استپ ها نه تنها به سبب ویژگی های ممتاز چشم اندازی که به سبب عمق میدان وسیع و زاویه دید باز با فرماسیون های طبیعی تزیین شده با کف پوش سبز دارند در کنار زندگی چادر نشین عشایر و آیین های خاص خود که با تولیدات طبیعی و صنایع دستی بخصوصی نیز همراه است , به یکی از زمینه های پر جاذبه گردشگری در طبیعت تبدیل شده است . از مهم ترین منابع تفرجی در استپ که وابسته به ویژگی های انسانی است می توان به موارد زیر اشاره نمود :
زندگی عشایری
چادرها و سکونتگاههای موقت
مراسم آئینی
صنایع دستی
خوراک و پوشاک
یادمانهای تاریخی و باستانی در استپ ها
زیارتگاهها یا آرامگاهها
ورزش ها و بازی های محلی
چشم اندازهای زندگی انسانی هماهنگ با طبیعت
چراگاههای پرورش اسب
چراگاههای پرورش شتر
زمین های پرورش شتر مرغ
تولید فراورده های گیاهی و جانوری ویژه علفزار
جلوه های همزیستی انسان و طبیعت .

با منابع تفرجی انسانی استپ آشنا شویم

فعالیت تفرجی در گردشگری استپ
فعالیت های تفرجی در علفزارهای طبیعی منبعث از ظرفیت های محیطی و فرهنگی است . البته این فعالیت ها شاید نسبت به دیگر فعالیت ها ی تفرجی در گردشگاههای طبیعی به سبب تنوع محدود منابع تفرجی قدری با محدودیت در تنوع همراه باشد . فعالیت ها متکی به منابع تفرجی طبیعی و انسانی در استپ تحت تاثیر نوع و گستره علفزار , توپوگرافی , نوع و تراکم پوشش گیاهی , ویژگی های اراضی پیرامون آن بویژه تنوع و ترکم کاربری اراضی , گروههای عمده جانوری همزیست آن , ویژگی های اجتماعی و فرهنگی جوامع محلی پیرامون و زیرساخت های گردشگری قرار دارد .فهرست برخی از فعالیت های تفرجی مورد انتظار در زیست بوم های استتپی به شرح زیر است :
پیاده روی
دوچرخه سواری
اسب یاشتر سواری
اسکی روی چمن
موتورسواری و درشکه سواری
پرواز با گلایدر یا پارا گلایدر
بازدید از چشم اندازهای طبیعی
گشت شبانه و روزانه برای مشاهده جانوران دشت زی
استراحت و خورگشت
خرید صنایع دستی
خرید از بازارچه های محلی
دیدار از بناهای تاریخی و زیارتی
روستا گردی
بازدید از پرورشگاههای اسب , شتر و شتر مرغ
بازدید با بالن
رصد ستارگان
دیدار از جلوه های همزیستی انسان و طبیعت
شکار با مجوز
ماهی گیری با مجوز

پربازدیدترین ها:

برگرفته از کتاب گردشگری طبیعت : معیارهای توسعه و طراحی آقایان افشین دانه کار و بیت الله محمودی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس