آیا امکان کاهش قیمت خودروهای داخلی در سال 98 وجود دارد؟


آیا امکان کاهش قیمت خودروهای داخلی در سال 98 وجود دارد؟

قیمت خودروهای داخلی در ماه‌های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده و در حالی است که به نظر می‌رسید با افزایش قیمت‌های صورت گرفته عرضه خودروسازان نیز متعادل شود ولی این اتفاق رخ نداد و همین عدم عرضه متناسب خودروهای داخلی باعث شد تا کماکان قیمت در بازار آزاد بالا بوده و امیدها برای متعادل شدن قیمت‌ها نیز از بین برود ولی بعضی از اهالی بازار خودرو...

قیمت خودروهای داخلی در ماه‌های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده و در حالی است که به نظر می‌رسید با افزایش قیمت‌های صورت گرفته عرضه خودروسازان نیز متعادل شود ولی این اتفاق رخ نداد و همین عدم عرضه متناسب خودروهای داخلی باعث شد تا کماکان قیمت در بازار آزاد بالا بوده و امیدها برای متعادل شدن قیمت‌ها نیز از بین برود ولی بعضی از اهالی بازار خودرو می‌گویند که کاهش قیمت خودرو از طریق افزایش تیراژ شدنی است که البته پیش شرط‌هایی نیز دارد که در صورت عدم رعایت منجر به شکست این طرح می‌شود.

به گزارش چرخان، چندی پیش وزیر صنعت در مصاحبه‌ای که همراه با اعلام قیمت‌های جدید بود گفت که طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با خودروسازان، این شرکت‌ها با دریافت مجوز افزایش قیمت به زودی تیراژ تولیدشان را نیز بالا می‌برند که از همین طریق و افزایش فوری با قیمت حاشیه بازار شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد خواهیم بود ولی در حال حاضر و با گذشت چند هفته از این اتفاق نه تنها شاهد عرضه خاص و قابل توجهی از خودروسازان نبودیم بلکه قیمت‌ها نیز تغییری نکرده و حتی بعضا اندکی نیز افزایش داشته است.

آیا امکان کاهش قیمت خودروهای داخلی در سال 98 وجود دارد؟دلیل بسیاری از افرادی که به دنبال آزادسازی قیمت‌ها بودند (که در حال حاضر رخ داده) این بود که هزینه تولید خودرو بالا بوده و خودروسازان برای تولید بیشتر بایستی نقدینگی بیشتری داشته باشند و عملا هزینه کرد آنها از طریق فروش جبران شود و وعده‌های بسیار زیادی نیز برای آزادسازی قیمت‌ها می‌دادند که از جمله آن حذف واسطه گری و سودجویی در بازار بود ولی گویا این دلیل بهانه‌ای برای افزایش قیمت بود و حالا کسی پاسخگو نیست که چرا این اتفاق رخ نداد.

اما چرا این اتفاق رخ نداد و آیا واقعا از طریق افزایش تولید می‌توان به کاهش قیمت خودروهای داخلی امیدوار بود یا خیر؟ این موضوع طبق اصول مختلف اقتصادی ثابت شده است که با افزایش عرضه، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کنند و هیچ شرایط دیگری (به جز استثناهای بسیار دور) امکان این را ندارند که در این اصل بدیهی اقتصادی خللی ایجاد کنند ولی طبیعتا چرخه تولید خودرو یک چرخه‌ای نیست که صرفا در خط آخر آن یعنی خودروساز پیگیری شود و تا زمانی که چرخه تولید به طور کامل حمایت نشود و این چرخه عملکرد هماهنگی نداشته باشد عملا امید به کاهش قیمت از طریق افزایش تیراژ شدنی نیست.

آیا امکان کاهش قیمت خودروهای داخلی در سال 98 وجود دارد؟به طور مثال قطعه سازان کشور ما در حال حاضر با مشکل شدید نقدینگی و قیمت بالای مواد اولیه روبرو هستند و از طرفی حمایتی نیز ندارند که بتوانند دوران سخت فعلی را پشت سر بگذرانند! وزارت صنعت از حمایت ۱۵ هزار میلیارد تومانی خود از خودروسازان سخن می‌گوید ولی تاکنون حمایت خاصی از قطعه سازان صورت نگرفته است! طبیعتا بازار نیز به خوبی می‌داند که هر عرضه‌ای که در حال حاضر صورت بگیرد کوتاه مدت بوده و ادامه دار نخواهد بود و از کاهش قیمت استقبال نمی‌کند!

آیا امکان کاهش قیمت خودروهای داخلی در سال ۹۸ وجود دارد؟

منبع

شاید مقاله های دیگر وب سایت روژان :را هم دوست داشته باشید

آیا امکان کاهش قیمت خودروهای داخلی در سال 98 وجود دارد؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا