«ذهن» در ایستگاه هفتاد و ششم/بررسی آینده علوم انسانی/مروری بر سیاست های اقتصادی نظام


انتشار هفتاد و ششمین شماره از فصلنامه ذهن، تجدید چاپ 22 عنوان کتاب در حوزه علوم انسانی اسلامی، برگزاری نشست «نگاهی به گذشته و آینده علوم انسانی در ایران» و معارفه سرپرست جدید موسسه حکمت و فلسفه ایران از مهمترین اخبار حوزه اندیشه در دوم بهمن ماه است.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: دومین روز از بهمن ماه 97 از نظر اخبار حوزه فکر و اندیشه با تنوع و تکثر مطلوبی همراه بود؛ آنچه در ادامه می آید مروری بر اخبار امروز این عرصه است.

همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با دانشگاه رضوی

«ذهن» در ایستگاه هفتاد و ششم/بررسی آینده علوم انسانی/مروری بر سیاست های اقتصادی نظام

نشست مدیران پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دانشگاه علوم اسلامی رضوی روز گذشته (دوشنبه، یکم بهمن) در دفتر قم پژوهشگاه برگزار شد.

بنابر این گزارش، «سید حسین فخر زارع»، ضمن اعلام این خبر گفت: همگرایی اراده‌های مراکز معتبر علمی به منظور نیل به اهداف متعالی مشترک، رفع نیازهای فکری جامعه و استفاده بهینه از توان و ظرفیت‌های موجود، از اهداف مهم همکاری میان مراکز علمی و پژوهشی است.

مدیر پشتیبانی و خدمات پژوهشی پژوهشگاه ادامه داد: برای تحقق این هدف، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و آستان قدس رضوی(ع) در نظر دارند جهت بهره‌گیری از توانایی‌های علمی- پژوهشی متقابل، تفاهم‌نامه‌ای را به امضاء برسانند؛ در این راستا رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی(ع) مشهد حجت‌الاسلام «سید حسن وحدتی شبیری» و هیات همراه ضمن حضور در پژوهشگاه دفتر قم در نشست مشترک با حضور «مهدی عباس‌زاده»، معاون پژوهشی پژوهشگاه و روسای پژوهشکده‌ها دیدار و به توافقاتی در موضوع برخی همکاری‌های علمی- پژوهشی رسیدند.

وی تصریح کرد: فروش آثار پژوهشگاه در «مرکز زوار فرهیخته» که توسط انتشارات دانشگاه علوم رضوی مشهد در جوار حرم قدسی امام رضا(ع) در حال آماده سازی است از جمله موارد تفاهم بود که مقرر شد از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه پی‌گیری لازم به عمل آید.

فخر زارع اعلام کرد: همکاری معاونت پژوهشی با دانشگاه مزبور در جهت تعریف پروژهای تحقیقاتی و طراحی نظام موضوعات برای رساله‌های دکتری، طراحی رشته‌های جدید دانشگاهی، تأمین استادان، اعضای هیئت علمی و متون مورد نیاز، از دیگر مواردی بود که تفاهم اولیه در باره آن‌ها صورت گرفت.

وی ابراز کرد: برگزاری همایش‌های علمی مشترک از جمله همایش بررسی نقش انقلاب اسلامی در تأسیس و توسعه علوم، به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی که دبیری علمی آن به عهده حجت‌الاسلام ایزدهی ریاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی است نیز از دیگر محورهای همکاری میان دو مرکز بود که در حال پیگیری است.

مدیر پشتیانی و خدمات پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در راستای رسیدن به مفاد تفاهم‌نامه و عملیاتی کردن آن در محورهای پژوهش، آموزش، جوانان، نشر و توزیع محصولات فرهنگی و تبلیغ، مقرر شد معاونت پژوهشگاه با معاونت پژوهشی آستان قدس که بر دانشگاه‌ها و مراکز علمی- پژوهشی آستان اشراف کامل دارند و نیز آقای فهیمی که نماینده دانشگاه علوم رضوی(ع) در قم ات دیداری داشته باشند و پس از آن برای اجرا و پیگیری هر یک از محورهای مزبور، نماینده‌ای از سوی معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی معرفی شود.

تجدید چاپ ۲۲ اثر درباره علوم انسانی به مناسبت دهه فجر

«ذهن» در ایستگاه هفتاد و ششم/بررسی آینده علوم انسانی/مروری بر سیاست های اقتصادی نظام

«سید غلامرضا حسینی» اعلام کرد: بیست و دو عنوان از کتاب‌های پرفروش پژوهشگاه در بهمن ماه سال جاری همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی به زیور چاپ آراسته می شود.

مدیر عامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از تخفیف 10 تا 30 درصدی بیش از هزار عنوان کتاب در مجموعه کتابفروشی‌های کتاب اندیشه در ایام‌الله دهه فجر خبر داد و گفت: به مناسبت چهلمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی آثار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و موسسات وابسته در طول این مدت با تخفیف ویژه به علاقمندان عرضه می شود.


حسینی آثار تجدید چاپ بهمن ماه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی را بیست و دو عنوان ذکر کرد و افزود: این کتاب ها شامل: عرفان‌واره‌ها ـ تبارشناسی و نقد مبانی فکری اثر مسلم گریوانی، جلد چهارم مجموعه اخلاق الاهی با محوریت آیت‌االله مجتبی تهرانی، ششمین دفتر از پاسخ به شبهات کلامی با موضوع عدل الاهی اثر محمدحسن قدردان قراملکی، اقتصاد کلان با رویکرد اسلامی اثر سید حسین میرمعزی و درباره مانایی و میرایی اثر احمد شاکری ازجمله این آثار است.

وی تصریح کرد: همچنین، راز شهرت صادق هدایت اثر محمدرضا سرشار، جریان‌شناسی سیاسی در ایران اثر علی دارابی، استعمار و نام‌گذاری جغرافیایی اثر حسین حمیدی‌نیا، حریم خصوصی در حقوق کیفری اثر حسین آقابابایی، ایرانیان و خلافت عباسی اثر سیدحسین فلاح‌زاده، تغییر مذهب در ایران اثر رولاجردی ابی‌صعب، فقه و عرف و فقه و عقل دو اثر ابوالقاسم علیدوست، جنبش ضد استعماری جنوب اثر محمدامیر شیخ نوری، الگوهای عدالت‌طلبی در ایران معاصر اثر مصطفی ساوه درودی، جامعه شناسی روحانیت ایران معاصراثر سلیمان خاکبان، امامان شیعه(ع) و علوم اسلامی اثر غلامحسن محرمی، قاعده حفظ نظام اثر محسن ملک افضلی اردکانی، حاکمیت، حجاب و عفاف ـ بررسی فقهی و حقوقی اثر فاطمه فلاح تفتی، ماهیت معرفت عرفانی(کتاب برتر جشنواره دهخدا در سال 97) اثر مسعود اسماعیلی، فراز و فرود صفویان اثر منصور صفت‌گل و لایک ممنوع اثر سیدبشیر حسینی و طاها سامتیان در ماه بهمن 97 تجدید چاپ می شوند.


علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه آثار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با مراجعه به سایت www.poiict.ir یا شماره تلفن‌های 88503341 و 88505402 تماس بگیرند.

آیین معارفه رئیس جدید موسسه پژهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می شود

«ذهن» در ایستگاه هفتاد و ششم/بررسی آینده علوم انسانی/مروری بر سیاست های اقتصادی نظام

مراسم تکریم از خدمات حجت الاسلام »عبدالحسین خسروپناه»، رییس سابق و معارفه «غلامرضا ذکیانی»، سرپرست جدید موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می شود.

این نشست صبح روز دوشنبه، ۸ بهمن از ساعت ۱۰ صبح با حضور «منصور غلامی»، وزیر علوم به همراه مسئولان مربوطه در وزارت علوم و همچنین جمعی از استادان، دانشمندان و دانش پژوهان حکمت و فلسفه در محل سالن همایش های موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می شود

وضعیت فلسفه دین در گذشته و حال بررسی می شود

«ذهن» در ایستگاه هفتاد و ششم/بررسی آینده علوم انسانی/مروری بر سیاست های اقتصادی نظام

جلسه سخنرانی با عنوان «وضعیت فلسفه دین در گذشته و حال» برگزار می شود.

بنابر این گزارش، در این نشست که دوشنبه، 8 بهمن برگزار می شود «سید امیر اکرمی» سخنرانی می کند.

گفتنی است، این نشست هشتم بهمن از ساعت 13 تا 15 در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.

نشست علمی «دلالت های تربیتی فلسفه زیبایی شناسی» شنبه، ۶ بهمن از ساعت ۱۸:۳۰ در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می شود.

در این نشست علمی حجت الاسلام «مهدی همازاده»، «میثم سفید خوش» و «جمیله علم الهدی » به ارائه بحث در محور فلسفه زیبایی شناسی و دلالت های آن در تعلیم و تربیت می پردازند.

همچنین حجت الاسلام «علی نهاوندی» به عنوان دبیر علمی در این نشست حضور دارد.

گفتنی است شرکت در این نشست برای عموم برادران و خواهران آزاد است.

زاویه با «سیاست‌های اقتصادی ایران بعد از انقلاب» ورقمی خورد

«ذهن» در ایستگاه هفتاد و ششم/بررسی آینده علوم انسانی/مروری بر سیاست های اقتصادی نظام

در آخرین روزهای مهرماه سال جاری، خبر پذیرش استعفای وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم منتشر شد.

در نامه استعفا، دولت دوازدهم از سوی وزیر راه و شهرسازی به نقض سه اصل «پای‌بندی به قانون، احترام به حقوق مالکیت و اقتصاد بازار رقابتی» متهم شده و ادامه همکاری با آن دولت از سوی آقای آخوندی ناممکن دانسته شده بود.

عدم پایبندی به قانون اتهامی است که پیشتر نیز به طور گسترده از جانب منتقدان به دولت دوازدهم وارد شده بود، اما اینکه آنچه موجب حیرت شد این بود که دولتی که بخش قابل توجهی از منتقدانش آن را با وصف بازارگرا و نئولیبرال معرفی می‌کنند، از سوی یکی از اعضای کابینه به عدم احترام به حقوق مالکیت و بازار آزاد متهم شود. استعفای عباس آخوندی و خصوصاً دلایل ذکر شده برای آن بار دیگر پای معضل بنیادین حوزه اقتصاد سیاسی در جمهوری اسلامی ایران را به پیش کشید.

حقیقت آن است که از دهه نخست انقلاب دولت به دست برتر و بازیگر اصلی اقتصاد ملی تبدیل شد، تا دهه های بعد که سیاست‌های تعدیل ساختاری و کاهش نقش دولت در اقتصاد ذیل عناوین و برنامه‌های گوناگونی صورت‌بندی شد، هیچ‌گاه جمع‌بندی روشن و صریحی از موضع کلان نظام و حتی در سطحی پایین‌تر، مواضع دولت‌ها و جریان‌های سیاسی در حوزه اقتصاد سیاسی ارائه نشده است. این چنین است که نه تنها امکان ترسیم نقشه روشنی برای ادامه مسیر فراهم نمی‌شود، بلکه مسئولیت افراد، جریان‌ها و ایده‌ها در تحقق وضع کنونی نیز روشن نمی‌گردد.

مجله علوم انسانی«زاویه» علاقه‌مند بود تا در این برنامه با حضور «عباس آخوندی» یا دست‌کم یکی از همکاران و همفکران ایشان به بررسی این مسأله مهم کشور بپردازد. اما حضور در این مناظره زنده از جانب او و دیگر همفکران‌شان پذیرفته نشد. از این جهت در برنامه این هفته با حضور «فرشاد مومنی»، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی(ره) و «حسن سبحانی»، استاد اقتصاد دانشگاه تهران به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

گفتنی است، برنامه «زاویه» به تهیه‌کنندگی علی خواجه و با اجرای حبیب‌الله رحیم‌پور هر هفته چهارشنبه‌ها ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

نشست علمی مرکز تحقیقات امام علی(ع) با عنوان «درآمدی بر طیف طبقه بندی مدیران با برداشتی از حدیث علوی» با همکاری گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) برگزار می شود.

در این نشست که دوشنبه، ۱۵ بهمن از ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار می شود،‌ «وجه الله قربانی زاده» سخنرانی می کند.

گفتنی است این نشست در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.

طیف طبقه بندی مدیران با برداشتی از حدیث علوی بررسی می شود

نشست علمی مرکز تحقیقات امام علی(ع) با عنوان «درآمدی بر طیف طبقه بندی مدیران با برداشتی از حدیث علوی» با همکاری گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) برگزار می شود.

در این نشست که دوشنبه، ۱۵ بهمن از ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار می شود،‌ «وجه الله قربانی زاده» سخنرانی می کند.

گفتنی است این نشست در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.

انتشار هفتاد و ششمین ذهن

هفتاد و ششمین فصلنامه علمی ـ پژوهشی ذهن به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

«ذهن» در ایستگاه هفتاد و ششم/بررسی آینده علوم انسانی/مروری بر سیاست های اقتصادی نظام

در این شماره می خوانیم....

ـ نظریه احتمال و کفایت دلیل از منظر ریچارد سوئین‌برن/ قاسم پورحسن، بتول احمدی

ـ شعور از دیدگاه علامه طباطبائی در المیزان؛ مفهوم، انواع، آثار، گستره/ سیدرسول میراشرفی لنگرودی، شعبان نصرتی، سیدمیثم موسوی

ـ تهافت‌های گادامر در مواجهه با روش‌های علوم تفسیری در شناخت مراد مؤلف/ مسعود فیاضی

ـ تبییـن و تحلیل پاسخ‌هـای صـدرالمتألهـین و علامـه طباطبائی به مدعـای شکاکان یونان باستان درباره «ناتوانی حس و عقل از ادراک»/ حسام‌الدین مؤمنی شهرکی، عبدالحسین خسروپناه

ـ مبانی معرفت‌شناختی عدالت اجتماعی با تأکید بر قرآن کریم/ سیدکاظم سیدباقری

ـ تلفیق مفهومی: مطالعه موردی واژه«نطق» در قرآن کریم/ سحـر بهرامـی خورشید، ارسلان گلفام، علی مالمیر

ـ هستی شناسی شر در قرآن با تأکید بر میدان معنایی واژگان همنشین/ رحمان عشریه، حسن رضایی هفتادر، سیدمهدی میرزابابایی

ـ بررسی و نقد تأثیر معرفت‌شناسی هیوم بر رأی او پیرامون منشأ دین/ سیامک عبداللهی

بررسی دلالت‌های تربیتی فلسفه زیبایی‌شناسی

نشست علمی «دلالت های تربیتی فلسفه زیبایی شناسی» شنبه، ۶ بهمن از ساعت ۱۸:۳۰ در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می شود.

در این نشست علمی حجت الاسلام «مهدی همازاده»، «میثم سفید خوش» و «جمیله علم الهدی » به ارائه بحث در محور فلسفه زیبایی شناسی و دلالت های آن در تعلیم و تربیت می پردازند.

همچنین حجت الاسلام «علی نهاوندی» به عنوان دبیر علمی در این نشست حضور دارد.

گفتنی است شرکت در این نشست برای عموم برادران و خواهران آزاد است.

«ذهن» در ایستگاه هفتاد و ششم/بررسی آینده علوم انسانی/مروری بر سیاست های اقتصادی نظام

نگاهی به گذشته و آینده علوم انسانی در ایران

«ذهن» در ایستگاه هفتاد و ششم/بررسی آینده علوم انسانی/مروری بر سیاست های اقتصادی نظام

نشست «نگاهی به گذشته و آینده علوم انسانی در ایران» با بررسی محورهای چهار دهه علوم انسانی در ایران و آینده علوم انسانی در افق فناوری همگرا برگزار می شود.

در این نشست که پنجشنبه، چهارم بهمن از ساعت ۱۴ در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود،‌ حجت الاسلام «علیرضا پیروزمند» و «عبدالحسین کلانتری» سخنرانی می کنند.

گفتنی است، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم چهارراه شهدا، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تماشاخانه سیار کانون میهمان کودکان اراک و ساوه