لیث نوبری و یک ای کاش تلویزیونی!


 حضور یک ایرانی در برنامه ورزشی یک کشور عربی و طرفداری صریح از ایران نکته جالبی است و برنامه را جذاب تر ساخته و از حالت یک طرفه و حتی ملی به بین المللی تبدیل کرده است...

عصرایران؛ احسان‌محمدی- هر تورنمنتی ستاره‌های خودش را دارد. اگر جام‌جهانی 2018 روسیه را با کیلین ام باپه و مودریچ و گریزمان و نمایش دلنشین بلژیک به خاطر می‌آوریم، علیرضا بیرانوند و معز علی و جسارت قرقیزها و اشک های لبنانی‌ها و ... هم جام‌ملت‌های آسیا را در ذهن‌مان ماندگار می‌کنند اما خارج از زمین فوتبال برای ایرانی‌ها یک چهره دلبری کرد: لیث نوبری!

شبکه تلویزیونی الکاس قطر دومین شبکه تلویزیونی ورزشی این کشور بعد از الجزیره اسپورت به شمار می‌رود که در سال 2006 تاسیس شد و خیلی زود توانست مخاطبان بسیاری پیدا کند. آنها با پوشش کامل بازی‌های آسیایی دوحه 2006، جام خلیج‌فارس، انتخابی جام‌جهانی، جام ملت‌ها و ... به پربیننده‌ترین کانال ورزشی در کشورهای عربی تبدیل شدند و در حال حاضر هشت کانال با این نام فعالیت می‌کنند.

برنامه المجلس که در آن معمولاً فوتبالیست ها، مربیان و مهمانانی از کشورهای خارجی شرکت می‌کنند به بررسی مسابقات فوتبال و حواشی آن می‌پردازد و خالد جاسم آن را مدیریت می‌کند. برنامه‌های دیگری مانند پوشش مسابقات موتورسواری و اتومبیلرانی هم در این شبکه به روی آنتن می‌رود که مجری آن ماریانا کاراکالاست. علاوه بر او برنامه‌سازانی از آلمان، برزیل، بحرین، مصر، ولز و ... هم در تیم الکاس فعالیت می‌کنند که باعث تمایز آن نسبت به برنامه‌های مشابه شده است.

لیث نوبری و یک ای کاش تلویزیونی!

اما برای ایرانیان این روزها حضور لیث نوبری در برنامه المجلس شبکه الکاس و کُری‌خوانی‌های او به یکی از جاذبه‌های جام ملت‌ها تبدیل شده است. او مثل یک کارشناس باتجربه بحث می‌کند و بعد مثل یک هوادار دو آتشه شعار می‌دهد.

لیث نوبری را بیشتر با پاس به خاطر می‌آوریم. هافبک-مهاجمی دونده، درشت استخوان و خلاق. می‌گفتند اهل اهواز است اما در شناسنامه‌اش محل تولد او را عراق نوشته‌اند. به نظر می‌رسد لیث هم از خانواده‌های ایرانی‌تباری است که در عراق زندگی می‌کردند و به دستور صدام حسین به ایران عودت داده شدند.

او را با عنوان لیث ناصری هم می‌شناختند. هم فارسی صحبت می کرد هم عربی. وقتی به پرسپولیس آمد انتظار می‌رفت بدرخشد اما شاید شخصیت آرامش در میان نسل شلوغ آن سال‌های پرسپولیس باعث شد چندان دیده نشود. استایل او بی‌شباهت به رحیم زهیوی مهاجم خوزستانی فوتبال ایران نبود.

لیث که سابقه بازی در تیم‌های پایه ایران را داشت حتی در جام باشگاه‌های آسیا هم برای پرسپولیس به میدان رفت و بعدها و چند سالی با مهدوی کیا و علی دوستی مهر در آکادمی کیا کار کرد و حالا هم در جوانان پرسپولیس مربیگری می‌کند.

لیث نوبری و یک ای کاش تلویزیونی!
امیرحسین اصلانیان، پایان رافت و لیث نوبری مهاجمان پرسپولیس

لیث نوبری و یک ای کاش تلویزیونی!

حامد کاویان‌پور، لیث نوبری، مهدی تارتار، رضا جباری و حمید استیلی در جام باشگاه‌های آسیا

حضور یک ایرانی در برنامه ورزشی یک کشور عربی و طرفداری صریح از ایران نکته جالبی است و برنامه را جذاب تر ساخته و از حالت یک طرفه و حتی ملی به بین المللی تبدیل کرده است و همین سبب شده در ایران هم تماشاگرانی پر و پا قرص دست و پا کند.

به احتمال فراوان روابطه این روزها حسنه ایران- قطر هم در حضور لیث بی‌تاثیر نبوده است اما این درجه از تحمل و مدارا در این برنامه ستودنی است. اینکه نماینده‌ای از ایران با زبان عربی رسماً برای سایر کشورها کُری خوانی می‌کند جالب توجه است. اعراب بخشی جدانشدنی از بدنه ایران هستند و ما لیث را نماینده بخش جنوبی کشورمان در این برنامه می‌دانیم که بسیاری از آنها هنوز هم با زبان و پوشش عربی‌شان شناخته می شوند اما عمیقاً ایرانی هستند.

کاش در برنامه‌های تلویزیونی ما هم می‌شد مشابه همین کار را انجام داد و کارشناسانی از افغانستان و تاجیکستان و حتی کشورهای عربی را که بسیاری از آنها فارسی می‌دانند دعوت کرد تا با آنها در مورد تورنمنت‌های ورزشی آسیا از منظری غیر از تک‌گویی ایرانی حرف زد، شنید و یاد گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید