بودجه «حریم شهر» ردیف شد


بودجه «حریم شهر» ردیف شد

از سال آینده، هزینه‌های شهرداری مشهد در طرح‌ها و پروژه‌های واقع در محلات و محدوده‌های هدف مصوب ستاد بازآفرینی کشور و حریم شهر، شفاف‌سازی خواهد شد تا امکان ارزیابی عملکرد مدیریت شهری در این حوزه فراهم شود.


شهرآرا آنلاین - قاسمی‌مقدم - تا پیش از این به‌رغم هزینه‌کرد میلیاردی شهرداری برای بازآفرینی محلات هدف و سامان‌دهی حریم شهر، بودجه اختصاص‌یافته به این بخش، به‌صورت مشخص اعلام نمی‌شد. با مصوبه روز گذشته شورای اسلامی شهر، بودجه پروژه‌های بازآفرینی و حریم مشهد ردیف شد تا دست شهروندان و رسانه‌ها برای ارزیابی عملکرد مدیریت شهری در این بخش باز شود.

بررسی نظریه کمیسیون مشترک عمران و شهرسازی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها و برنامه، بودجه و مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار درخصوص طرح ایجاد ردیف مشخص برای محدوده و محلات هدف و حریم شهر در بودجه سنواتی شهرداری مشهد، از مهم‌ترین دستورکارهای چهل‌و‌هشتمین جلسه علنی شورای پنجم بود.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر در تشریح جزئیات این دستورکار گفت: سال‌٩۶ در جلسه ستاد عالی بازآفرینی کشور به ریاست رئیس‌جمهور، اعضا موظف شدند که ٣٠‌درصد از اعتبارات خود را در استان‌ها به بازآفرینی اختصاص دهند.

محمدهادی مهدی‌نیا افزود: به‌دنبال مصوبه ستاد بازآفرینی، پروژه‌های مربوطه از اسفندماه سال گذشته کلید خورد و مدیریت شهری هم برای انجام وظایف خود در این حوزه، اعتبارات بسیار خوبی اختصاص داد که نتیجه آن را در سال‌های آینده شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه سهم شهرداری و دیگر دستگاه‌ها در حوزه بازآفرینی باید به‌صورت تفکیک‌شده مشخص شود، ادامه داد: تا امروز برش مشخصی از اعتبارات مربوط‌به بازآفرینی در بودجه سالانه شهرداری مشهد وجود نداشت؛ به همین دلیل امکان ارائه گزارش در جلسات ستاد بازآفرینی فراهم نبود.

وی گفت: طبق قانون درآمدهای وصول‌شده از حریم شهر باید در محدوده مذکور و روستاهای آن هزینه شود؛ لذا باید درآمد شهرداری از این بخش و میزان هزینه‌های انجام‌گرفته مشخص شود تا بتوان گزارش عملکرد به دستگاه‌های اجرایی و استانداری ارائه کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد هم با اعلام موافقت مدیریت شهری با طرح پیشنهادی ارائه‌شده گفت: با تصویب طرح مذکور و ایجاد برش بودجه‌ای درباره درآمدها و هزینه‌های حریم شهر، زحمات شهرداری در محیط‌های پیرامونی محدوده خدماتی شفاف می‌شود.

محمدرضا حسین‌نژاد افزود: شهرداری در‌راستای تحقق عدالت و توازن‌بخشی در حریم شهر، پروژه‌های متعددی اجرا کرده است که شفافیت در بودجه آن، زمینه آگاهی شهروندان از اقدامات انجام‌شده را فراهم می‌کند.

لزوم مطالعه روش‌های بهینه درآمد و هزینه در حریم شهر

پس‌از بحث و بررسی، اعضای شورا با این طرح موافقت کردند. بر این اساس، شهرداری مشهد مکلف شد با‌توجه‌به هزینه‌های زیاد سالانه در طرح‌ها و پروژه‌های واقع‌‌در محلات و محدوده‌های هدف مصوب ستاد بازآفرینی کشور و حریم شهر، برای ارائه برش بودجه‌ای در آلبوم بودجه سنواتی خود، برای محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی و حریم شهر مشهد با رعایت تبصره‌های زیر اقدام و گزارش‌های مربوط را به صورت شش‌ماهه، به شورای اسلامی شهر ارائه کند.

مدیریت شهری باید وضعیت انجام تعهدات دیگر دستگاه‌های اجرایی را وفق قوانین مربوط، رصد و به‌همراه گزارش هزینه‌های خود در حریم و محدوده شهر به شورای اسلامی شهر ارائه کند تا حسب ضرورت اقدام لازم برای تبادل موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور و شوراهای برنامه‌ریزی و توسعه استان صورت گیرد.

﷯شهرداری مشهد مکلف است برای انجام مطالعه جامعی از روش‌های بهینه درآمد و هزینه‌ها در حریم شهر مشهد اقدام و گزارش آن را حداکثر ظرف مدت ٣کند. ‌ماه به شورای شهر ارائه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نماینده مجلس: در زمینه تعمیم سهام عدالت با بی عدالتی مواجه هستیم / قیمت خرید مسکن و اجا...