طرز تهیه بزقرمه مجلسی خوشمزه


طرز تهیه بزقرمه مجلسی خوشمزه

بزقرمه یکی از غذاهای سنتی استان کرمان است که گوشت و حبوبات از مواد اصلی آن هستند. بزقرمه قشقایی نیز نوع دیگری از این غذاست که تنها با گوشت درست می‌شود و به عنوان یک غذای مجلسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طرز تهیه بزقرمه مجلسی خوشمزه
ستاره |
سرویس آشپزی – بزقرمه از غذا‌های سنتی استان کرمان محسوب می‌شود. در تهیه آن از کشک، گوشت سر دست و ماهیچه پرچربی بز، نخود، سیر، سیر داغ، نعنا داغ، زعفران دم کرده و پیاز به همراه ادویه استفاده می‌شود. بزقرمه با داشتن نخود، گوشت و کشک غذایی سرشار از پروتئین است و یک وعده غذایی کامل محسوب می‌شود که بهتر است به عنوان نهار مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه با طرز تهیه این غذا به دو روش آشنا می‌شوید.

برای تهیه این غذا گوشت، پیاز، سیر و نخود را با آب روی حرارت قرار می‌دهند تا گوشت و نخود بپزند، سپس کشک را به مخلوط فوق اضافه کرده، درب قابلمه را نیمه باز گذاشته و شعله را خیلی ملایم می‌کنند تا غذا ریز جوش بزند و آب آن لعاب دار و غلیظ شود. پس از آماده شدن بزقرمه، آن را در ظرف سرو کشیده و روی آن را با سیر داغ، پیاز داغ و نعنا داغ تزئین می‌کنند.


۱. طرز تهیه بزقرمه کرمان

مواد لازم
گوشت سردست و ماهیچه بز یا گوسفند 500 گرم
نخود 1 پیمانه
پیاز بزرگ 2 عدد
سیر 1 بوته
کشک به میزان لازم
زعفران دم کرده 3 قاشق غذاخوری
پیاز داغ و نعنا داغ برای تزیین به میزان لازم
گردوی خرد شده برای تزیین به میزان لازم
آب 2 پیمانه
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

دستور تهیه:
نخود را از شب قبل یا حداقل ۳-۲ ساعت خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید. پیاز را خرد کرده و با چند قاشق روغن تفت دهید تا طلایی شود. سیر را خرد کرده، به پیاز اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید. گوشت را به مخلوط پیاز و سیر اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید تا رنگ آن تغییر کند. کمی زردچوبه و فلفل اضافه کنید و حدود دو سه دقیقه تفت دهید تا عطر ادویه بلند شود. نخود خیس خورده و آب را به گوشت اضافه کنید و هم بزنید. پس از اینکه آب به جوش آمد، درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید. پس از اینکه گوشت نیم پز شد، کمی نمک به آن اضافه کنید و حدود ۳ ساعت صبر کنید تا گوشت و نخود کاملا پخته و نرم شوند. پس از پختن گوشت و نخود، کشک و محلول زعفران را اضافه کرده، هم بزنید و حرارت را خیلی ملایم کنید تا غذا کاملا جابیفتد. پس از اینکه بزقرمه کاملا جا افتاد و غلیظ شد، آن را در ظرف سرو بکشید و روی آن را با کشک، پیاز داغ، نعنا داغ و گردوی خرد شده تزیین کنید.
طرز تهیه بزقرمه مجلسی خوشمزه

۲. طرز تهیه بزقرمه قشقایی

در تهیه نوع قشقایی نخود به کار نمی‌رود. این غذا که یکی از غذا‌های اعیانی محسوب می‌گردد با تکه‌های گوشت خرد شده‌ی گوسفندی و بر روی آتش هیزم درست می‌شود. برای درست کردن بزقرمه قشقایی:
گوشت با استخوان گوسفندی را به تکه‌های ۵-۴ سانتی‌متری خرد کنید. پیاز فراوان را با دنبه گوسفندی سرخ کنید، سپس تکه‌های گوشت را به آن اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شود. زردچوبه، فلفل و ادویه را اضافه کرده و هم بزنید، سپس کمی آب جوش اضافه کنید. درب قابلمه را بسته و بزقرمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا بپزد. این غذا با برنج ساده یا پلو شوید و باقالی پلو سرو می‌شود و مانند باقالی پلو با گوشت غذایی مجلسی به حساب می‌آید.

طرز تهیه بزقرمه مجلسی خوشمزه


دلیل نامگذاری

در قدیم برای تهیه این غذای پرطرفدار از گوشت بزغاله که بر خلاف گوشت بز، بسیار لطیف و خوشمزه است، استفاده می‌شد و به همین دلیل بزقرمه (قرمه‌ی بزغاله) نام گرفته است، اما امروزه از گوشت گوسفند استفاده می‌شود.

یکی از بهترین راه‌های جذب توریست در کنار جاذبه‌های طبیعی، تفریحی، تاریخی و باستانی، غذا‌های محلی است. استان کرمان در کنار همه جاذبه‌های فرهنگی خود، غذا‌های سنتی و محلی آن طرفداران زیادی دارد. یکی از این غذا‌ها بزقرمه است که در این مطلب طرز تهیه آن ارائه شد. امیدواریم از این مقاله نهایت استفاده را برده باشید و این غذای محلی را درست کنید. اگر در این زمینه پیشنهادی دارید لطفا آن را در بخش "ارسال نظر" با ما و دیگران مخاطبان ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید