محاکمه 3 متهم اصلی پرونده بانک سرمایه


محاکمه 3 متهم اصلی پرونده بانک سرمایه

رکنا: محاکمه سه متهم اصلی پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان در دادگاه انقلاب تهران آغاز شد.

سه شنبه هفته قبل بود که اولین جلسه محاکمه ۳ متهم اصلی پرونده فساد در بانک سرمایه در شعبه سوم مبارزه با مفاسد اقتصادی برگزار شد.
در جلسه اول رسیدگی به اتهامات این متهمان که به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد، علی بخشایش فرزند روح الله به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و مشارکت در ۴۶ فقره خیانت در امانت، پرویز کاظمی فرزند درویش به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و مشارکت در ۴۱ فقره خیانت در امانت و محمدرضا توسلی فرزند غلامرضا به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و مشارکت در ۴۰ فقره خیانت در امانت پای میز محاکمه قرار گرفتند.
حالا پس از ۶ روز دومین جلسه رسیدگی به این پرونده در شعبه سوم دادگاه انقلاب آغاز شد.
متهم: من نماینده غیر موظف یکی از شرکت های حقوقی در هیأت مدیره بانک سرمایه بودم
در ابتدای دومین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده بانک سرمایه نوبت به اخذ دفاعیات پرویز کاظمی رسید.
وی به دستور قاضی مسعودی مقام در جایگاه متهمان حاضر شد.
قاضی خطاب به وی گفت: شما متهمید به اخلال در نظام اقتصادی و پولی بانکی به میزان 24 هزار 883 میلیارد 673 میلیون ریال.
کاظمی در آغاز دفاعیات خود گفت: باید دست پر می آمدم اینجا، زمانی که بازپرسی بود دسترسی به این مدارک نداشتم.
وی ادامه داد: قوه قضاییه ملج ستمدیدگان است. من در بخش شکلی موضوع به ماده 279 قانون آیین دادرسی و مشخصا ماده 15 و بند 4 و 6 ماده 17 استناد میکنم.
متهم گفت: من عضو هیأت مدیره غیر موظف بانک بودم ، در واقع در قوانین تجاری کشور شرایط خاصی را دارید. سال های 91 و 93 مجمع برگزار کردیم که ماده 116 عملاً تسویه حساب با مدیران را اعلام می کند.
وی خاطرنشان کرد: مسئله بعدی در خصوص مطالبی است که در صفحه 2 موارد مربوط به سهامدار عمده بانک مطرح شده است.
متهم ادامه داد: من نماینده غیر موظف یکی از شرکت های حقوقی در هیأت مدیره هستم نماینده حقوقی یعنی هر زمان اراده کنند قابل تغییر است.
وی ادامه داد: بحث مربوط به هیأت انتظامی که مطرح شده ، ما رفتیم دیوان عدالت شکایت کردیم و مدارک را پیوست کردیم.
متهم: هدایتی را با سرچ گوگل شناختم/عضویت در هیات مدیره استیل آذین برایم جذابیتی نداشت
پرویز کاظمی در ادامه دفاعیات خود در خصوص اتهاماتش گفت: حدود 5-6 سال پیش بود که این بحث مطرح شد در شورای پول و اعتبار ما 3 نفر رفته بودیم، با این سن و سال این عزیزانی که اینجا هستند توضیحاتی به شورای پول و اعتبار ارائه کردیم، بانک مرکزی در آن سالها نظارت کافی را نمی کرد.
وی ادامه داد: در جلسه بعدی 25-30 نفر از آقایان آمده بودند که سابقه طولانی هم در بانکداری داشتند منتج شد که احکام انفصال 10-12 نفر را صادر کنند.
کاظمی افزود: صدور حکم انجام شد و ما اعتراض کردیم و این موضوع نبایستی در اینجا مطرح می شد.
در ارتباط با بحث گروه ریخته گران به عنوان سهامداری که در بانک بود که در شهرداری بود و در بانک آمده بود، ایراد و اشکالاتی به ایشان به عنوان سهامدار گرفته بودند. در آن زمان در مجتمع مفاسد اقتصادی مسائلی مطرح شد، و چون مسئول بودیم دسترسی به اطلاعاتمان خوب بود. آن زمان با توضیحاتی که ما دادیم قرار منع تعقیب را صادر کردند بنابراین مطرح کردن این مسائل در کیفرخواست با اینکه محکوم نشدیم نمیدانم چه لزومی دارد.
وی درخصوص همکاری با هدایتی نیز گفت: سال 89 من تو گوگل سرچ کردم ایشان به عنوان مالک باشگاه از من و چند شخصیت سیاسی کشور دعوت کردند که همکاری با باشگاه ورزشی داشته باشم و ادامه پیدا نکرد و منتفی شد و این موضوع که سال 89 بوده و گفتند برای سال 93 است! عضو هیأت مدیره استیل آذین چه انگیزه ای برای من دارد که من عضو آن شوم؟
کاظمی افزود: 3 شرکت سیمرغ، جیحون و تجارت امیر که در صفحه 13 عنوان شده هر کدام 70 میلیارد، 58 و 58 میلیارد بدهی دارند ولی بند بالا گفته 600 میلیارد تومان است! به نظر می آید این موضوع باید توجه بیشتری شود.
در صفحه 36-35 عنوان شده، که اگر تخلفی وجود داشته باشد هیأت عالی بانک ها است که متشکل از دادستان و ... است که مستندات آن را ارائه کردم.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر