بودجه شرکت های دولتی زیر ذره بین مجلس و مرکز پژوهش ها قرار گرفت


بودجه شرکت های دولتی زیر ذره بین مجلس و مرکز پژوهش ها قرار گرفت

بودجه بسیار فراتر از اطلاعاتی که قانون گذار وظیفه کرده تنظیم شده است. 

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی، با اشاره به این که بودجه شرکت‌های دولتی در پیوست ۳ لایحه بودجه ۹۸ شفاف نبوده و جزئیات درآمدها و به ویژه هزینه های این شرکت ها مشخص نیست، اعلام کرد: امکان بررسی این بخش از لایحه با این اطلاعات وجود ندارد.

این گزارش با واکنش سازمان برنامه و بودجه مواجه شد و این سازمان تصریح کرد: بودجه بسیار فراتر از اطلاعاتی که قانون گذار وظیفه کرده تنظیم شده است. بودجه شرکت های دولتی، حدود 70 درصد از کل بودجه کشور را در بر گرفته است. مرکز پژوهش های مجلس ضمن گزارشی به شفافیت در بودجه این شرکت ها نیز پرداخته است. این مرکز ابتدا به یک موضوع کلی در خصوص شفاف نبودن بودجه شرکت های دولتی اشاره و تصریح کرده است: بررسی وضعیت و بودجه شرکت‌های دولتی به صورت دقیق مستلزم وجود گزارش‌های رسمی و دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی از وضعیت شرکت‌های دولتی است و در غیر این صورت بررسی بودجه شرکت‌های دولتی امکان پذیر نخواهد بود. با این حال، این مرکز، در شش محور، برخی از مصادیق شفاف نبودن بودجه شرکت های دولتی را به شرح زیر بر شمرده است:

1- درآمد و هزینه شرکت های دولتی کلی است و جزئیات آن مشخص نیست: برای مثال مشخص نیست چند درصد از هزینه‌های یک شرکت صرف حقوق و دستمزد می‌شود و سهم دیگر هزینه‌ها از کل هزینه شرکت چه میزان است.

2- شرکت هایی که حدود یک دهه هم دولتی هستند و هم نیستند: براساس قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴، یک شرکت دولتی حداکثر دو سال از شمول قوانین و مقررات حاکم بر شرکت‌های دولتی خارج می‌شود و بعد از اتمام مهلت زمانی مذکور، این شرکت‌ها باید دولتی محسوب شود و قوانین شرکت‌های دولتی برای آن ها جاری باشد. با این حال برخی از شرکت‌ها سال‌ها (و بعضاً حدود یک دهه) به صورت شرکت‌های دارای مصوبه واگذاری در پیوست ۳ درج شده‌اند و وضعیت آن ها مبهم است.

3- ارائه نکردن اطلاعات درباره شرکت‌هایی که سهام دولت در آن ها زیر ۵۰ درصد است.

4- ضرورت ارائه بودجه شرکت‌های دولتی به تفکیک شرکت هایی که باید کامل واگذار شود یا بخشی از سهام آن در دست دولت باقی بماند یا کاملا دولتی بماند.

5- افزایش سالانه تعداد شرکت های دولتی.

در همین حال، پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه، پاسخ این سازمان به گزارش مرکز پژوهش های مجلس در خصوص شفافیت بودجه را منتشر کرد. براساس اعلام این سازمان، اطلاعات بودجه شرکت های دولتی بسیار فراتر از اطلاعاتی که قانون گذار وظیفه می داند تنظیم شده است.

65 شرکت زیان ده در لایحه بودجه 98

رئیس کمیته بررسی بودجه شرکت‌های دولتی در مجلس جزئیات جدیدی از بودجه این شرکت‌ها را تشریح کرد. به گزارش مهر، محمد حسینی، با اشاره به بودجه 1275 میلیارد تومانی شرکت های دولتی، اظهار کرد: بودجه شرکت های دولتی بدون تصویب مجمع عمومی و در بعضی از قسمت‌ها خارج از اختیار ارکان شرکت مذکور تهیه می شود که در عملکرد آن ها انحرافات زیادی مشاهده می‌شود.

110

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نشنیده آیسان آقاخانی زن محمدرضا گلزار ! + عکس ها و خصوصی ها