پاسخگو کردن وزیر اطلاعات یا دادستان قدم رو به جلو برای دستیابی به شفافیت است


پاسخگو کردن وزیر اطلاعات یا دادستان قدم رو به جلو برای دستیابی به شفافیت است

در نشست‌ «اعتماد، شفافیت و سیاست عمومی» تاکید شد که پاسخگو کردن وزیر اطلاعات یا دادستان یک قدم رو به جلو برای دستیابی به شفافیت است.

به گزارش ایسنا، در این نشست که با حضور محمد مهاجری فعال رسانه‌ای اصولگرا و فیاض زاهد فعال سیاسی اصلاح طلب برگزار شد، محمد مهاجری با اشاره به اینکه اصالتا ایرانی‌ها به لحاظ فرهنگی به شفافیت علاقمند نیستند، اظهار کرد: در خانواده‌ها به فرزندان عدم شفافیت آموزش داده می‌شود، این فرهنگ در میان ما ایرانیان نهادینه شده است و نهادینگی همین فرهنگ موجب شده ما به سمت شفافیت نرویم.

وی ادامه داد: تصور عامه مردم از شفافیت این است که میزان حقوق وزرا و مسئولان چقدر است و چون تا کنون در این زمینه با مردم با صداقت صحبت نشده است، حتی اگر مسئولی حقوق خود را اعلام کند جامعه آن را باور نمی‌کند. از سویی عدم شفافیت در زمینه‌های سیاسی نیز موجب بی اعتمادی مردم شده است،زمانیکه کسی در انتخابات به خاطر عدم تایید صلاحیت به شورای نگهبان می‌رود پاسخ می‌گیرد که مصلحت نیست در انتخابات شرکت کنید. وقتی کسی که سال‌ها رئیس جمهور یا رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده در انتخابات رد صلاحیت می‌شود و هیچ کس پاسخ نمی‌دهد که دلیل آن چه بوده است، مردم به این نتیجه می‌رسند که حکومت راست نمی‌گوید.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا با اشاره به اینکه شفافیت به شعارزدگی مبتلا شده است و همین شعارزدگی آفت شفافیت است، خاطرنشان کرد: باید حیطه شفافیت مشخص شود، اما جامعه را جوگیر می‌کنیم که باید تمام اطلاعات بیان شود، در حالیکه شفافیت در حوزه فعالیت حکومت است، نه در حوزه جامعه و افراد.

مهاجری با بیان این پرسش که آیا شفافیت وسیله است یا هدف، بیان کرد: اگر ما شفافیت را به خاطر شفافیت بخواهیم، یعنی دنبال این هستیم که پته همه را روی آب بریزیم، این در حالیست که باید شفافیت وسیله‌ای، نه برای از حیثیت انداختن سایرین، بلکه برای حکمرانی خوب باشد. ما برای اینکه بتوانیم اراده سیاسی برای شفافیت ایجاد کنیم باید شفافیت را از حالت بازیچه سیاسی خارج کنیم.

وی در پایان گفت: سیستم شفافیت ما نواقصی دارد، اما همین سیستم بهتر از سکوت است. برداشتن گام‌های کوچک بهتر از اقدام نکردن در این زمینه است.

در ادامه فیاض زاهد با اشاره به برخی سفرنامه‌های اروپائیان به ایران بیان کرد: آنها در کنار ده‌ها ویژگی مثبت برای مردم ایران، دروغ گویی را یک ویژگی مردم می‌دانند. البته من معتقدم دروغگویی کارکرد اجتماعی دارد، زیرا ایران در طول تاریخ محل آمد و شد اقوام مختلف و جنگ‌ها بوده است. دشمن هم دنبال نوامیس و ثروت‌های مادی جامعه بوده، بنابراین مردم همواره ثروت و دارایی خود و در مرحله بعد فکر و اندیشه خود را مخفی می‌کردند. مذهب تشیع هم به این طرز رفتار کمک کرد، زیرا شیعه در اقلیت بود و برای حفظ خود مجبور به پنهان‌کاری بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نظام استبدادی با انقلاب اسلامی در ایران از بین رفت، اما رسوبات چنین نظامی از ذهن ایرانیان کاملا از بین نرفته است. در چنین جامعه‌ای مستبدان کوچک بازتولید می‌شود و یک راننده که از چراغ قرمز می‌گذرد به لحاظ نظری فاسد است چون رفتار غیرقانونی دارد.

وی با اشاره به اینکه شفافیت به یک مد خوب تبدیل شده است؛ اما باید این مد را به یک فرهنگ تبدیل کنیم خاطرنشان کرد: همین مطرح شدن مسئله شفافیت یک قدم به جلو است. نفس این عمل که وزیر اطلاعات یا دادستان مجبور است درباره ادعای شکنجه پاسخگویی کند یک قدم رو به جلو است. پاسخگو کردن نهادها یک قدم رو به جلو است. هیچ جامعه‌ای یک شبه به شفافیت نرسیده است و این فرآیند طولانی است. ما به زمان طولانی برای دستیابی به حکمرانی خوب با تمام شاخصه‌های آن از جمله شفافیت نیازمندیم، 40 سال در تاریخ یک ملت یک صفحه یا یک پاراگراف کوچک است.

انتهای پیام

خبرنگار: محسن فرامرزی

دبیر: لیلا چرمچیان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا