جریمه 50 میلیون یورویی فرانسه برای گوگل


جریمه 50 میلیون یورویی فرانسه برای گوگل

اداره حفاظت از اطلاعات شهروندان فرانسه کمپانی گوگل را 50 میلیون یورو جریمه کرد. این جریمه بر اساس قوانین حفاظت از اطلاعات شهروندان در اتحادیه اروپا وضع شده است.

به گزارش جام نیوز به نقل از دویچه وله، اداره حفاظت از اطلاعات شهروندان فرانسه کمپانی گوگل را ۵۰ میلیون یورو جریمه کرد. این جریمه بر اساس قوانین "حفاظت از اطلاعات شهروندان در اتحادیه اروپا" (DSGVO) وضع شده است.

با وضع این جریمه فرانسه اولین کشور اروپایی است که بر مبنای این قانون یک شرکت را به دلیل عدم رعایت حفاظت از اطلاعات و داده‌های شهروندان به پرداخت جریمه محکوم کرده است. این قانون اتحادیه اروپا از روز ۲۵ ماه مه سال ۲۰۱۸ اجرایی شده است.

بی‌بی‌سی پیش‌‌تر گزارش داده بود؛ شرکت گوگل مشکل امنیتی تازه‌ای را در شبکه گوگل‌پلاس شناسایی کرده که ممکن است برای بالغ بر ۵۲.۲ میلیون کاربر این شبکه مشکل ایجاد کند. این نقص امنیتی باعث شده که نام، آدرس ایمیل، شغل و سن کاربران، با وجود طبقه‌بندی در اطلاعات محرمانه شخصی، در دسترس هکرها قرار بگیرد.

با کشف این نقص جدید گوگل تصمیم گرفته است زودتر از موعد و ظرف نود روز آینده شبکه گوگل‌پلاس و تمام اپلیکیشن‌های مربوط به آن را ببندد. در ماه اکتبر، در پی مشخص شدن اینکه اطلاعات شخصی نزدیک به ۵۰۰‌ هزار نفر از کاربران این شبکه افشا شده شرکت گوگل از قصد خود برای بستن گوگل پلاس خبر داد.

گفتنی است، پیش‌تر نیز فیس بوک نیز با فروختن اطلاعات کاربران خود چندین رسوایی را متحمل شده است. وال استریت ژورنال گزارش داده بود، فیسبوک به عنوان یکی از شرکت‌های متخلف شناخته شد که به صورت غیر قانونی به اطلاعات اختصاصی کاربران دسترسی دارد. مستندات نشان می‌دهد تبلیغ کننده‌های تجاری با پرداخت پول بیشتر، شرکت فیسبوک را به ارائه‌ی هرچه بیشتر اطلاعات کاربران تشویق می‌کردند. کسب درآمد از طریق فروش اطلاعات خصوصی کاربران می‌تواند برای فیس بوک دردسرساز شود.

همچنین به گزارش باشگاه خبرنگاران، چندی پیش رسوایی بزرگی موجب زیر سئوال رفتن فیس بوک شد. این اطلاعات حکایت دارد که فیسبوک اطلاعات بیش از 50 میلیون از کاربران خود را در دسترسی مرکز آماری دانشگاه کمبریج قرار داده است. پیش از این خبر افشای اطلاعات شخصی 50 میلیون کاربر به اندازه کافی فیسبوک را به لبه پرتگاه کشاند، اما گویا اطلاعاتی که فیسبوک در اختیار دانشگاه کمبریج گذاشته رقمی بسیار فراتر از رسوایی اخیر این شرکت است.

آمارها و گزارش‌های رسمی و مستند نشان می‌دهد فیسبوک اطلاعات شخصی 87 میلیون کاربر خود را در معرض دسترسی قرار داده و این فاجعه‌ای بسیار بزرگ‌تر را برای این شرکت رقم خواهد زد.

شبکه اجتماعی که ادعای داشتن بیشترین امنیت در جهان را داشت، حال اسناد رسوایی آن یکی پس از دیگری رو می‌شود و به همین دلیل طی هفته های اخیر بسیاری از شرکت ها و مراکز مهم تحقیقاتی و اطلاعاتی کشورهای مهم، صفحات شخصی خود را از فیسبوک حذف کرده و مارک زاکربرگ را مورد انتقاد شدید قرار داده‌اند.

گفتنی است، ذکر این نکات از این جهت ارزش دارد که پس از شروع به کار اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی ایرانی، رسانه‌های غربی این شبکه ها را فاقد امنیت خواندند تا بدین وسیله مردم ایران را به استفاده از شبکه‌های اجتماعی غربی وادار کنند و در نهایت به راحتی بتوانند اطلاعات مردم ایران را در دسترس داشته و از آنها در جهت کار اطلاعاتی و براندازی نظام جمهوری اسلامی بهره ببرند. از این مسئله که بگذریم این رویکرد رسانه‌های غربی در حالی است که شبکه‌های اجتماعی متعلق به این کشورها از مشکلات امنیتی فراوانی رنج می‌برد و تا کنون رسوایی‌های زیادی را متحمل شده است که نمونه هایی از آن بیان گردید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...