مرکز آمار قابل مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی نیست/ نرخ تورم دی ماه اعلام شد


رئیس مرکز آمار گفت: عملکرد مرکز آمار قابل مقایسه با قبل انقلاب نیست چرا که پس از پیروزی انقلاب اسلامی توانسته به پیشرفت‌های چشمگیری دست یابد.

مرکز آمار قابل مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی نیست/ نرخ تورم دی ماه اعلام شدبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امید علی پارسا رئیس مرکز آمار در نشست خبری که در رادیو گفتگو برگزار شد، گفت: عملکرد مرکز آمار قابل مقایسه با قبل انقلاب نیست چرا که پس از پیروزی انقلاب اسلامی توانسته به پیشرفت‌های عظیمی دست یابد.

پارسا با اشاره به اینکه مرکز آمار در ارتقای کمی و کیفی موفق عمل کرده است تصریح کرد: مرکز آمار در مقایسه با دستگاه های اجرایی از نظر بودجه و دستمزد پایین تر است.

نرخ تورم در دی ماه اعلام شد

وی ادامه داد: عدد شاخص کل قیمت مصرف کننده (۱۰۰=۱۳۹۵) در دی ۱۳۹۷ به ۱۵۴،۷ رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رئیس مرکز ملی آمار اظهار کرد: نرخ تورم هر ماه بلافاصله روز بعد از پایان ابلاغ می‌شود. نرخ بیکاری ۱۰ روز پس از پایان فصل، نرخ رشد فصلی اقتصادی کشور هم حداکثر ۷۰ روز پس از پایان فصل ابلاغ می‌کنیم که طبق استاندارد‌های بالای بین المللی است.

وی افزود: تورم ماهانه دی ماه نسبت به ماه گذشته ۲ درصد گزارش شده که بیانگر کاهش شتاب رشد قیمت‌ها در کشور بوده است. تورم نقطه‌ای در دی ماه امسال نسبت به سال قبل ۳۹.۶ درصد شد که به طور متوسط برای کل کشور رقم بسیار بالایی است.

پارسا ادامه داد: تورم سالیانه و رسمی کشور که معدل تورم‌های ۱۲ ماه اخیر است از ۱۸ به ۲۰.۶ افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: سال ۱۳۴۴ قانون مرکز آمار اجرا و سال ۵۳ اصلاح می‌شود و پس از انقلاب هم آمار‌ها به دست مرکز ملی آمار تولید می‌شد، اما‌ ای کاش در همان سال ۴۴ قانون مرکز آمار مستقل از سایر نهاد‌ها شکل می‌گرفت تا امروز شاهد بحث‌های موازی کاری نبودیم.

پارسا افزود: سال‌های قبل از انقلاب تمرکز بیشتر روی سرشماری‌ها بود که شامل محصولات کشاورزی، جمعیت و مسکن می شد، ابزارها در ابتدا در سرشماری سنتی، سپس نمونه و نسل سوم مرکز آمار‌ها تغییر کرد و از کاغذ و فرم تبدیل شد به تبلت و اینترنت، اما باز هم معتقدیم هنوز همان روش سنتی آماری برجای خود باقی است.

وی تاکید کرد: پس از انقلاب ۵ سرشماری نفوس و مسکن انجام دادیم که در سال ۹۰ به پنجمین سال خود رسید، باقی آمار‌های تهیه شده بعد از انقلاب شامل ۴ آمار عمومی کشاورزی، ۳ سرشماری کوچ و سرشماری، ۲ سرشماری کلی از کارگاه‌ها انجام دادیم. اگر از ما بپرسید چند درصد از آمار‌های مورد نیاز کشور تولید نشده می‌گوییم ۵۰ درصد آمار‌ها هنوز تولید نمی‌شوند.

رئیس مرکز آمار بیان کرد: برای شناساندن دیگر دستاورد‌های انقلاب اسلامی باید به تاسیس پژوهشکده آمار در سال ۷۰ به عنوان بازجوی آماری اشاره کنیم، این مکان برای اجرایی شدن اولین طرح‌های آماری در کشور، بررسی‌ها و کارشناسی‌های زیادی را انجام می‌دهد. به طور مثال برای تهیه آمار تورم ماهانه این پژوهشکده به کمک ما آمده و به ۷۹ هزار مغازه برای تهیه قیمت اقلام مراجعه می‌کند. جدول دادستانی کشور که اساس تجزیه و تحلیل داده‌های آماری است هم از دیگر دستاورد‌های مرکز آمار در ۴۰ سال اخیر است.

وی ادامه داد: کسب رتبه اول اینترنتی در جهان، در اولین آمارگیری اینترنتی به ایران می‌رسد، چرا که ژاپن در اولین آمارگیری اینترنتی خود رقم ۳۵ درصد را به ثبت رساند. استرالیا در اولین آمارگیری اینترنتی خود ۱۸ درصد را به ثبت رساند، اما ایران در اولین آمارگیری ۴۸ درصد که درصد بالایی هم بود را تجربه کرد.

در حال تکمیل ...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا