حال خودروسازان خوب نیست


آمار هشداردهنده‌ای که امروز یکی از فعالان خودرو از وضعیت کنونی این صنعت اعلام کرد، از قرار گرفتن آن در مسیر زوال حکایت دارد؛ طبق اعلام دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، ارزش روز صنعت خودرو ایران 350 هزار میلیارد تومان است که حدود 700 هزار نیرو در آن شاغل هستند. از سوی دیگر 280 هزار نفر تعدیل یا تعلیق شده‌اند و در آذرماه تولید خودرو 72 درصد کاهش...

بازار | ایسنا | 2 ساعت پیش |1/21/2019 7:16:34 PM 95 بازدید

حال خودروسازان خوب نیست

به گزارش ایسنا، بحران در صنعت قطعه‌سازی و بلااستفاده مانده ۳۵۰ هزار میلیارد تومان دارایی، یکی از اخبار پربازدید امروز گروه اقتصادی بود. طبق اعلام دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، اگر متوسط سرمایه‌گذاری لازم برای ایجاد یک اشتغال جدید صنعتی را ۵۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، برای ایجاد شغل جدید برای ۲۸۰ هزار کارگر بیکار شده خودروسازی، حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم است. البته که دولت در حال حاضر چنین بودجه‌ای را ندارد که بخواهد سرمایه‌گذاری کند. محبی‌نژاد می‌گوید: «لازم است که صنعت خودرو دوباره رونق گرفته و بدن نیمه جان آن بتواند احیا شود که در نتیجه آن تولید قطعه و خودرو نیز مجددا رونق گیرد» متن صحبت‌های او را در این لینک بخوانید.

در این شرایط از مجلس خبر رسید که نمایندگان در جلسه علنی امروز دوشنبه اول بهمن ماه ۱۳۹۷ کلیات طرح ساماندهی صنعت خودرو را با ۱۰۴ رای موافق، ۶۷ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند.

هم‌چنین نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در صحن علنی مجلس گفت که برخی نمایندگان برای خوش رقصی نزد واردکنندگان خودرو، حق ندارند به تولیدکنندگان داخلی خودرو توهین کنند.

قیمت طلا، سکه و ارز در نخستین روز بهمن‌

سری هم به بازارهای طلا و ارز بزنیم. ساعت ۱۸ امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش هزار تومانی نسبت به دیروز به ۳۷۰ هزار تومان رسید. اما نرخ خرید دلار در شعب ارزی بانک‌ها که مجوز آن در نیمه نخست امسال ازسوی بانک مرکزی به بانک‌ها داده شد، روز گذشته حدود ۱۱ هزار و ۳۳۰ تومان بود که ساعت ۱۴ امروز (اول بهمن) نرخ خرید آن در بانک‌ها با افزایش ۲۱۰ تومانی به ۱۱ هزار و ۵۴۵ تومان رسید.

آغاز واردات نفت ایران توسط ژاپن

یکی از مقامات شرکت ژاپنی فوجی‌اویل از آغاز بارگیری نفت ایران تحت معافیت ۱۸۰ روزه واشنگتن برای واردات از ایران خبر داد. این نخستین بارگیری محموله نفت ایران به مقصد ژاپن از زمانی است که توکیو در پنجم نوامبر برای واردات نفت ایران به مدت ۱۸۰ روز از واشنگتن معافیت گرفت.

نفت در بورس مشتری پیدا نکرد!

خبر دیگر از نفت این‌که قرار بود امروز برای سومین بار نفت خام سبک ایران در بورس عرضه شود، اما بعد از تمدید شدن مهلت پرداخت مبلغ اولیه برای خرید نفت، هیچ خریداری مبلغی برای خرید پرداخت نکرد. مهلت پرداخت حصه نقدی خرید نفت با اینکه تا ساعت ۱۷:۳۰ امروز تمدید شد، اما در نهایت نفت خام سبک ایران به ریال هم خریداری پیدا نکرد و باید منتظر اطلاعیه و واکنش بورس انرژی در این مورد بود.

پوری حسینی: ممنوع‌الخروج نیستم!

شایعه ممنوع‌الخروجی رییس سازمان خصوصی‌سازی هم از جمله اخبار پرحاشیه چند روز اخیر بود که امروز توسط او تکذیب شد. پوری حسینی به ایسنا گفت: اینکه آقایان (برخی نمایندگان مجلس) اظهار می‌کنند من ممنوع الخروج هستم باید عرض کنم که تاکنون (یکم بهمن ماه) نه یک مقام قضایی با من تماس گرفته، نه احضاری صورت گرفته، نه محاکمه‌ای در کار بوده و نه اساسا کسی به من گفته که ممنوع‌الخروج هستم. نمی‌دانم آقایان بر چه اساسی اظهار می‌کنند که "ممنوع الخروج هستم".پوری‌حسینی در ادامه واگذاری آلومینیوم المهدی به "شرکت گروه مپنا" را تایید کرد و گفت: قرارداد این واگذاری امضا شده است و در حال حاضر در حال برطرف کردن برخی از کسری‌های اسناد مالی هستند که فردا (سه شنبه) می‌آیند و آلومینیوم المهدی را تحویل می‌گیرند.

اعلام جزئیات بیمه‌های جدید شخص ثالث

اظهارات پیشین رئیس کل بیمه مرکزی مبنی بر "راننده محور" شدن بیمه‌های شخص ثالث از سال آینده باعث به وجود آمدن ابهامات و گمانه زنی‌هایی در این رابطه شد. در همین باره غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای هر خودرو یک بیمه‌نامه شخص ثالث را با توجه به ویژگی‌های آن راننده (مالک خودرو) صادر می‌کنیم. در اینجا ممکن است آن مالک خودرو بخواهد علاوه بر خودش افراد دیگری هم از آن وسیله استفاده کنند که در این صورت نام آن افراد را هم اضافه می‌کند. جزییات بیشتر را در این لینک بخوانید.

سدسازی را تمام کنید؛ آبخوان‌داری بهتر است

اما امروز در سرویس انرژی ایسنا، مزایا و معایب سدسازی را با یک کارشناس حوزه کشاورزی و آب مورد بررسی قرار دادیم. اسماعیل شهبازی معتقد است که دیگر زمان سدسازی در ایران به پایان رسیده است، چراکه به اندازه کافی سد ساخته‌ و باعث شده‌ایم کم‌ترین میزان آب به سفره‌های زیرزمینی جذب شود. او می‌گوید: فرآیند آبخوان‌داری باید در طول قرن‌ها صورت بگیرد که آب به میزان کافی به سفره‌های زیرزمینی تزریق شود و باید صراحتا گفت هر لحظه که به انجام این کار اقدام کنیم، دیر است و در سریع‌ترین زمان ممکن باید به‌دنبال پروژه‌ها و برنامه‌های آبخوان‌داری باشیم.

انتهای پیام

برچسب ها:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس