آمریکا در صدد تشکیل خودمختاری برای کردهای سوریه در شرق فرات


آمریکا در صدد تشکیل خودمختاری برای کردهای سوریه در شرق فرات

یک شبکه ترکیه‌ای نوشت، آمریکا برنامه‌ای برای شمال سوریه آماده کرده که مربوط به تاسیس منطقه خودمختاری کُردها در شرق فرات در جنوب منطقه امنی است که برای اطمینان‌بخشی به ترکیه ایجاد می‌شود.

به گزارش مشرق، وبگاه خبری «العربی الجدید» امروز دوشنبه به نقل از وبگاه شبکه ترکیه‌ای «خبر ترک»، گزارش داد، آمریکا برنامه مشترکی را با کمک روسیه آماده کرده که مربوط به تأسیس منطقه خودمختار کُرد در شرق فرات در جنوب منطقه امنی است که برای اطمینان بخشی به ترکیه ایجاد می‌شود تا از این طریق، مساله کُردها در سوریه حل شود.

این شبکه ترکیه‌ای زبان نوشته است، تقریباً یک سال پیش و به طور مشخص در فوریه گذشته (۲۰۱۸) اجلاسی در واشنگتن برای بررسی سرنوشت کُردهای سوریه توسط مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا که آن زمان رئیس سرویس اطلاعات آمریکا بود برگزار شد و در آن درباره شرق فرات و آینده کُردها در منطقه رایزنی شد.

بیشتر بخوانید:

پمپئو: امریکا از خاورمیانه خارج نمی‌شود

باغچه‌لی: تسلیم آمریکا نمی‌شویم

به نوشته خبر ترک، در این نشست طرحی که از سوی یک پرفسور روسی با نام «ویتالی نعومکن» مطرح شده مورد بررسی قرار گرفت، این شخصیت روس پیشتر با رهبران کُرد منطقه کردستان عراق از جمله مصطفی بارزانی دیدار کرده است و به مطالعات خود درباره مساله کُردها شناخته شده است.

این روزنامه آورده است: طرح نعومکن به دنبال شکست طرح سال ۱۹۹۲ آمریکا مطرح شد که از نقشه‌ای برای تشکیل کشور کردستان در این منطقه حکایت می‌کرد؛ اما مقاومت ترکیه در برابر آن، این نقشه را ناکام گذاشت، بخصوص با عملیات نظامی اخیری که در سوریه به راه انداخت نقشه آمریکا مبتنی بر یکپارچگی مناطق جنوبی در سوریه با مناطق شمال عراق و تشکیل کشوری واحد بود که ناکام ماند.

به نوشته خبر ترک، در نتیجه این تحولات، آمریکا باید طرح جدیدی را برای منطقه آماده کند و طرح نعومکن که نمونه طرحی است که برای شمال عراق ریخته شد به طرف آمریکایی ارائه شده است و شامل توافق روسیه و آمریکا درباره منطقه شرق فرات است به گونه‌ای که به هیچ وجه به امنیت ملی ترکیه آسیبی وارد نشود.

درباره جزئیات این توافق، روزنامه ترکیه‌ای زبان آورده است؛ طرح نعومکن شامل ایجاد منطقه خودمختار کُرد با فاصله سی کیلومتری تا مرزهای ترکیه است و در مرزهای این منطقه پرچم‌های سوریه برافراشته می‌شود، بدون اینکه ارتش و مبارزان کُرد در این منطقه حضور داشته باشند.

بر اساس بندهای این طرح جدید، مبارزان کُرد در آینده نقش پلیس بومی را خواهند داشت و پرچم‌های سوریه در ادارات دولتی برافراشته می‌شود و ضمن حفظ وحدت سوریه نیروهای ارتش سوریه هرگز وارد این منطقه نخواهند شد و در مرزهای آن باقی خواهند ماند.

به نوشته خبر ترک، ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و دونالد ترامپ، همتای آمریکایی وی در یک ساعت و نیم گفت‌وگوی تلفنی این طرح را مورد بحث و بررسی قرار دادند و درباره یک اصل توافق کردند اینکه هیچ چیزی که مورد قبول آنکارا نباشد یا منبع تهدیدی برای آن محسوب شود در این طرح نیامده باشد تا مقبول واقع شود.

این روزنامه تاکید کرد، تصمیم خروج آمریکا از سوریه برای روسیه غیرمنتظره نبود، بلکه قبلاً درباره آن توافق حاصل شده بود و هم اینک نگاه‌ها به آمادگی‌ها برای ایجاد ساز و کار برگزاری نشست سه جانبه سران ترکیه، آمریکا و روسیه است تا ابعاد این توافق را بررسی و از آن خبر بدهند.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق