انتقاد از کاهش بودجه بنیاد نخبگان و صندوق حمایت از پژوهشگران‌ و فناوران


انتقاد از کاهش بودجه بنیاد نخبگان و صندوق حمایت از پژوهشگران‌ و فناوران

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به کاهش بودجه بنیاد ملی نخبگان در سال 98 گفت: مسئولان می‌توانند با اصلاح بودجه پیشنهادی مانع خروج احتمالی و انزوای نخبگان در کشور شوند.

عباس علوی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به کاهش بودجه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در سال آینده، اظهار کرد: بودجه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در این لایحه نسبت به قانون بودجه سال ۹۷ بیش از ۳۷.۹ درصد کاهش یافته است .

وی با بیان این که بودجه بنیاد ملی نخبگان نیز در لایحه بودجه سال آینده نسبت به قانون بودجه سال ۹۷ بیش از ۲۴.۷ درصد کاهش یافته، افزود: این درحالی است که در روزهای اخیر شاهد افزایش ۷۲ درصدی بودجه پارک‌های علم و فناوری وزارت علوم هستیم.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به این که جهت‌گیری‌های دولت در زمینه حمایت از نخبگان، پژوهشگران و فعالیت‌های پژوهشی در لایحه بودجه سال ۹۸ کاملا متناقض است، گفت: با توجه به این که در سال‌های اخیر کوچ نخبگان، پژوهشگران و فناوران به خارج از کشور نگرانی‌های زیادی برای مسئولان ایجاد کرده، کاهش بودجه بنیاد ملی نخبگان و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران مثبت نیست.

وی خاطرنشان کرد: مسئولین باید با اصلاح بودجه پیشنهادی مانع خروج احتمالی نخبگان، پژوهشگران و فناوران از کشور شوند.

سیدمهدی کلانتری، رییس بنیاد نخبگان استان یزد در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که در حال حاضر ۷۰۰ نفر از مستعدان برتر یزدی تحت حمایت این بنیاد هستند، گفت: حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان برای دو جامعه هدف «افراد نخبه و مستعد برتر» طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

وی تسهیل کردن مسیر نخبه‌پروری را از جمله مهمترین اهداف این بنیاد در سطح استان و کشور دانست و بیان کرد:‌ استعدادیابی در سطح دانش‌آموزی، توانمندسازی در سطح دانشگاه و ایجاد زمینه تأثیرگذاری در سطح استان و کشور گزیده‌ای از فرآیند اجرایی بنیاد نخبگان در استان یزد است.

رییس بنیاد نخبگان یزد در ادامه با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت:‌ تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از نخبگان نقش مهمی در توسعه بیش از پیش کشور فارغ از صنعت نفت ایفا می‌کند.

کلانتری با اشاره به اقدامات بنیاد نخبگان استان یزد گفت:‌ ایجاد زمینه مشارکت نخبگان در حوزه‌های تصمیم‌سازی استان از طریق تشکیل کارگروه‌های متعدد نخبگان، شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان در زمینه‌های مختلف ادبی، هنری، قرآنی، دانشجویان برتر، دانش‌آموختگان برتر و اعضای هیأت علمی برگزیده‌ها از جمله اقدامات انجام شده بنیاد نخبگان در استان یزد است.

وی در پایان با بیان این‌که بودجه سال آینده بنیاد ملی نخبگان کاهش یافته است،‌ خاطرنشان کرد:‌ پرداخت ماهانه ۹ میلیون ریال تسهیلات نقدی، برپایی کارگاه‌های توانمندسازی و مهارت‌آموزی، آیین‌های تجلیل، تسهیل ارتباط با صاحبان صنایع از جمله فعالیت‌های بنیاد نخبگان در راستای حمایت از نخبگان و مستعدان برتر استان یزد است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک روش ساده برای حفظ ارزش دارایی در زمان بحران