راه نرفته‌ اقتصاد دانش‌بنیان تا 1404/چرا با وجود رتبه اول تولید علم به توسعه نمی‌رسیم؟


راه نرفته‌ اقتصاد دانش‌بنیان تا 1404/چرا با وجود رتبه اول تولید علم به توسعه نمی‌رسیم؟

رئیس بنیاد نخبگان و رئیس کارگروه دانشگاهیان و علم و فناوری ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب استان سمنان، گفت: در صورت تحقق هدف‌گذاری‌های سند چشم‌انداز در حوزه علمی و فناوری می‌توان چشم‌به‌راه اتفاقات خوشایندی در حوزه‌های مختلف بود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر داوود فیض با بیان اینکه ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند منشاء تحولات جدی در کشور باشد، اظهار کرد: کشور در پایان سند افق چشم‌انداز باید به هدف‌گذاری ایجاد ۲۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در سطح کشور برسد.

وی با بیان اینکه تاکنون تنها ۳۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور ایجاد شده، ادامه داد: این در حالی است که زمان زیادی تا سال ۱۴۰۴ باقی نمانده است.

رئیس بنیاد نخبگان استان سمنان بر لزوم توجه جدی‌تر در این حوزه تاکید و تصریح کرد: استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب بیشترین شرکت دانش‌بنیان را در کشور دارند.

وی با بیان اینکه استان سمنان از نظر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در بین ۳۱ استان کشور حائز رتبه ۱۲ کشور شده است، افزود: استان سمنان به نسبت جمعیت بیشترین شرکت دانش‌بنیان را در کشور دارد و از این منظر در رتبه نخست کشور قرار دارد.

فیض به وجود دو پارک علم و فناوری در سطح استان اشاره و خاطرنشان کرد: در مجموع ۵۷ شرکت دانش‌بنیان در این دو پارک فعالیت دارند.

وی به رتبه نخست کشورمان در خاورمیانه در نانوفناوری اشاره کرد و از ایران به عنوان یکی از کشورهای موفق در حوزه رشد علمی نام برد و اضافه کرد: ایران امروز در مجموع از نظر رشد علمی در خاورمیانه رتبه اول و در دنیا حائز رتبه هفدهم است.

رئیس بنیاد نخبگان استان از ثبت ۳۰ اختراع سطح سه و دو اختراع سطح دو استان از طریق بنیاد نخبگان خبر داد و افزود: این اختراعات تنها ۱۰ درصد از کل اختراعات استان هستند. ضمن اینکه همه اختراعات استان نیز به بنیاد نخبگان مراجعه نمی‌کنند.

چرا با وجود رتبه اول در تولید علمی به توسعه نمی‌رسیم؟

وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که چرا با وجود رشد علمی و جایگاه ممتاز ایران در این بخش کمتر شاهد تاثیر این رشد در توسعه و بهبود حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و...هستیم، اظهار کرد: ایران در زمینه تولید علم در خاورمیانه حائز رتبه نخست است، اما متاسفانه در بهره‌برداری از این علم و تجاری‌سازی دانش جایگاه و وضعیت مطلوبی نداریم. ضمن اینکه باید قبول کرد که تحریم‌ها و دشمنی‌ها با جمهوری اسلامی نیز در این عدم توفیق تاثیرگذار بوده است.

فیض ادامه داد: ما در تولید علم سرآمد هستیم، اما در تجاری سازی دانش و تولید انبوه این دستاوردها دچار مشکل هستیم. ضمن اینکه در تولید، بازاریابی و صادرات و... این تولیدات علمی با موانع و مشکلات متعددی روبرو هستیم.

رئیس کارگروه دانشگاهیان و علم و فناوری ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب استان با بیان اینکه کشور ما در "نانو" سال‌ها است که در بین ۱۰ کشور اول دنیا قرار دارد، افزود: به دلیل اینکه این حوزه در کنترل فعالان علمی بوده، توانستیم به پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای برسیم؛ اما در تجاری‌سازی‌ها به دلیل اینکه ده‌ها دستگاه و سازمان دخیل هستند، نتوانستیم به دستاورد زیادی در این بخش برسیم.

وی با بیان اینکه ما کلا در حوزه فضای کسب و کار رتبه خوبی در دنیا نداریم، ادامه داد: درست در همین حوزه‌ها است که کشور ما با چالش‌ها و شکاف‌های جدی روبرو است و از این رو کمتر می‌توانیم از علم و دانش تولیدی، در راستای توسعه و رشد اقتصادی و... بهره بگیریم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا