آمار شفاف برای برنامه ریزی دقیق در صنعت سنگ وجود ندارد


شصت و دومین نشست از سلسله نشست های تخصصی سازمان ستفا در زمینه اشتغال و کارآفرینی، با موضوع فرصت های کارآفرینی در…

آمار شفاف برای برنامه ریزی دقیق در صنعت سنگ وجود ندارد

به گفته دبیرکل انجمن سنگ ایران:

آمار شفاف برای برنامه ریزی دقیق در صنعت سنگ وجود ندارد
سیناپرس: شصت و دومین نشست از سلسله نشست های تخصصی سازمان ستفا در زمینه اشتغال و کارآفرینی، با موضوع فرصت های کارآفرینی در حوزه فرآورده های سنگی،با حضور کارشناسان این حوزه، امروز(1 بهمن ماه) در سالن کنفرانس این سازمان برگزار شد.

در ابتدای این نشست تخصصی، مهندس سیروس دشتی، معاون توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان، مقدماتی را درباره موضوع مورد بحث ارائه داد و گفت: می توان گفت، سنگ تنها ماده معدنی است که در زندگی ما نقش آفرینی بسیاری دارد. به همین دلیل صنعت سنگ، صنعت مادر است و می تواند سهم عمده ای را در توسعه اقتصادی کشور داشته باشد.

مهندس دشتی در ادامه گفت: یکی از توانایی های کشور ما این است که معادن سنگ زیادی داریم که بیشتر آن ها در مناطق روستایی و مناطق محروم، واقع شده است. این معادن نیاز به توجه دارند، تا بتوان از آن ها به عنوان ابزاری برای توسعه منطقه ای، استفاده کنیم.

وی درباره اهمیت صنعت سنگ وبرگزاری چنین نشست هایی، افزود: صنعت سنگ به عنوان یک صنعت پر قدرت برای افزایش توان اقتصادی کشور، با مشکلات و مسائل زیادی روبه رو است. باید سعی کنیم تا از بعد تخصصی تر به این قضیه نگاه کنیم. چنین نشست هایی می تواند فرصت خوبی برای ارائه نظرات کارشناسانه باشد تا همکاری های مفیدی در این زمینه صورت بگیرد.

درادامه نشست تخصصی سازمان ستفا، مهندس احمد شریفی، دبیرکل و عضو هیات مدیره انجمن سنگ ایران، آمار مهمی را به صورت خلاصه درباره صنعت سنگ ایران، ارائه کرد و گفت:ظرفیت تولید ما با توجه به 2 هزار واحد معدنی که داریم، 27 میلیون تن است که البته از این 27 میلیون تن، حدود 10 میلیون تن، تولید داریم. طبق آمارانجمن ما، از 180 میلیون متری که در 6 هزار واحد فرآوری، توزیع شده، حدود 60 میلیون متر، تولید داریم و چیزی حدود 10 میلیون تن هم صادرات سنگ فرآوری نشده داریم.

وی در ادامه تاکید کرد: معمولا آمارهایی که ما ارائه می کینم، با آماری که وزارتخانه ارائه می کند، همخوانی ندارد، نگاه ما واقع بینانه تر است. مصرف سنگ فرآوری شده در کشور براساس زیربنای پروانه های صادره در شهرداری ها، تعیین می شود. در واقع ما معتقدیم تولید در سطح کشور خیلی پایین تر از آن چیزی است که آمار وزارتخانه نشان می دهد. برای برنامه ریزی درست، به آمار شفاف نیاز داریم.

دبیرکل انجمن سنگ ایران، با اشاره به راز موفقیت چین در صنعت، درباره مشکلات کشور در این حوزه گفت: چیزی که باعث شده، چین در 2 دهه به چنین رشدی در اقتصاد و صنعت برسد، این است که دولت های محلی در چین متولی ایجاد بازرگانی شده اند، درواقع این دولت ها هم شرکت های پشتیبان و هم شرکت های تولید کننده را ایجاد می کردن درواقع این دولت های محلی باید مثل هیات مدیره یک شرکت عمل کنند یعنی با توجه به امکانات بالقوه کشور، شرکت های کارآمدی را ایجاد کنند.

مهندس شریفی در ادامه گفت: مشکلی که در حال حاضر کشور ما با آن رو به رو است، عدم وجود شرکت های پشتیبان است. ما برای حمایت از واحدهای تولیدی شرکت های پشتیبان نداریم. به همین دلیل است که یک واحد تولیدی دوام نمی آورد و در نهایت مقروض می شود. در این زمینه نقش دولت بسیار بارز می شود.

عضو هیات مدیره انجمن سنگ ایران، درباره عدم وجود مدیریت کارآمد در حوزه صنعتی کشور گفت: اتفاقی که مدام در طول این سال ها رخ داده است این است که هزینه می شود و شغل ایجاد می شود اما این شغل ناپایدار است و باعث می شود تولیدکنندگان مقروض و بدهکار به وجود بیایند. ما باید به دنبال این باشیم که آدم های بدهکار را به واسطه شغل های ناپایدار در کشور ایجاد نکنیم.

وی درادامه درباره اهمیت نقش دولت در کنترل بازار گفت: دولت موظف است که اجازه ندهد مشاغل جزیره ای ایجاد شوند. ما باید به دنبال مشاغل تولید پایدار باشیم. مشکل دیگر عدم نظارت توسط دولت است. زمانی که به وزارت معدن و تعاون بودجه 12 میلیارد تومانی می دهد، چرا پیگیری نمی کند که این 12 میلیارد تومان چه شده است، آیا برای ایجاد مشاغل خرج شده است.

نماینده انجمن سنگ ایران، راه حل هایی را برای حل این مشکلات ارائه کرد و افزود: ما باید در سیاست های کلان خود این نظارت را ایجاد کنیم. دولت باید بداند که آیا محصولات تولید شده توسط واحد های تولیدی، اصلا قابل عرضه به بازار هستند و آیا این محصولات می توانند رقابت کنند. دولت باید محاسبه های لازم را در مصوبات خود، لحاظ کند.

مهندس شریفی، درباره اهمیت و کاربرد شرکت های پشتیبان در صنایع گفت: ما در همه صنایع به شرکت های پشتیبان نیاز داریم، شرکت هایی که آموزش دیده اند و به صورت سازمان یافته فعالیت می کنند. می توان گفت ما در هیچکدام از صنایع خود یک شرکت پشتیبان منسجم نداریم. همین شرکت های پشتیبان بازرگانی هستند که می توانند مشاغل پشتیبان ایجاد کنند.

وی درباره مشکلات موجود در صنعت سنگ گفت: همه این مسائل در صنعت سنگ هم وجود دارد. اما تمرکز ما در صنعت سنگ باید روی صادرات باشد باید ظرفیت صادرات را افزایش دهیم. باید بگویم که هم ایجاد مشاغل جدید و هم تثبیت مشاغل ایجاد شده در حوزه سنگ نیازمند ایجاد شرکت های پشتیبان است.

مهندس احمد شریفی، عضو هیات مدیره و دبیرکل انجمن سنگ ایران، درپایان درباره ظرفیت های موجود در معادن روستایی گفت: نه تنها خود این معادن، بلکه ضایعات آنها نیز می توانند، سرمایه و ظرفیت بالقوه برای افزایش توان اقتصادی باشند. این معادن باید مورد بهره برداری درست و اصولی قرار بگیرند.

مهندس دشتی در پاسخ به سوال خبرنگار سیناپرس، مبنی بر اینکه با توجه به چالش های موجود میان انجمن سنگ و وزارتخانه، حمایت از طرح ها و استارت آپ ها در حوزه سنگ، وظیفه کدام نهاد است؟ گفت:هم انجمن ما و هم وزارتخانه از این طرح ها استقبال می کنیم، حالا با اعطای تسهیلات و یا دادن مشاوره می توانیم از آنها حمایت کنیم. وزارتخانه یک سازمان توسعه ای به نام « ای مید رو» دارد که وظیفه این سازمان بیشتر زیربنایی است و در جهت توسعه واحدهای تولید کننده کارآمد فعالیت می کند.در حال حاضر این نهاد قرارداد هایی را هم با انجمن ما و هم شرکت های دیگر منعقد کرده است.

احمد شریفی،همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تسهیلات ارائه شده به واحد های تولیدی، مادام العمر است یا نه؟ گفت:این تسهیلات در همه صنایع وجود دارند برای این است که یک واحد تولیدی بتواند کار خود را آغاز کند. اما از آنجایی که این واحدها به علت قرض و بدهی بیشتر این مبالغ را خرج قرض های خود می کنند تا تولید. بنابراین تولیدی صورت نمی گیرد.

گزارش: حانیه محبی زاده

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس