چگونه با سالمندان رفتار کنیم؟


 چگونه با سالمندان رفتار کنیم؟

اجبار در نگهداری از سالمندان برای برخی از خانواده‌ها چالشی جدی است،‌ موضوعی که با برخی راهکار‌های ساده به فعالیتی لذت بخش و سرشار از رضایت تبدیل می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز: اگر چه پیرشدن فرایند طبیعی عمر انسان است اما با انجام مداوم برخی کارها مانند ورزش، پرهیز از استرس و عصبانیت، انجام چک آپ‌های دوره‌ای و مصرف مواد خوراکی سالم می‌توان دوره سالمندی را به بهترین شیوه طی کرد.

در بیشتر خانواده‌ها تعدادی از اعضای فامیل در دوره سالمندی یا در آستانه ورود به این دوران قرار دارند، از این رو آشنایی با شیوه‌های مراقبت از سالمندان و آگاهی نسبت‌به مشکلات این دوران کمکی خوب به جوانان برای بهره‌مندی از برکات این گنج‌های پربرکت در محیط گرم خانواده خواهد بود.

پیش از هر چیز بررسی وضعیت سلامت جسمی و روانی سالمند برای نگهداری از آنها اهمیت دارد، در صورت ابتلا به بیماری‌های خاص جسمی یا روانی مانند آلزایمر و مراجعه به متخصص برای مشاوره در نگهداری از سالمند اهمیتی فراوان دارد.

در سالمندانی که به بیماری‌های مزمن مانند دیابت یا فشارخون بالا دچار هستند، در دسترس بودن دارو، دستگاه‌های تست خون و تهیه خوراک متناسب با دستور پزشکی برای اطرافیان ضروری است.

امروزه فناوری‌های فوق العاده مفید برای نگهداری از سالمندان وجود دارد که به جوانان خانواده اجازه می‌دهد از راه دور و حتی در محل کار از وضعیت سالمندان خانواده مطلع شوند. استفاده از این گونه فناوری‌ها از استرس تنها گذاشتن سالمند در خانه می‌کاهد و سبب رسیدگی سریع درصورت بروز مشکل خواهد شد.


در صورت نگهداری سالمند در خانه وجود برخی دارو‌های ضروری، جعبه کمک‌های اولیه، شماره تلفن پزشک خانواده و مراکز درمانی نزدیک منزل بسیار مفید است.

برخی سالمندان به دلایل مختلف مانند بازنشستگی، ابتلا به برخی بیماری‌ها یا از دست دادن همسر و نزدیکان دچار افسردگی و تمایل به انزوا می‌شوند که زمینه ساز ابتلای آن‌ها به انواع بیماری‌هاست. کارشناسان برای رفع این مشکل، صحبت با سالمند، عضو شدن در گروه‌های اجتماعی که سالمندان را به سفر‌های تفریحی می‌برند، در اختیار گذاشتن کتاب، روزنامه یا مجله مورد علاقه، ورزش کردن و رفتن به خرید را توصیه می‌کنند.

از جمله ورزش‌های مفید برای سالمندان می‌توان پیاده‌روی، شنا، دوچرخه‌سواری، انجام ورزش‌های‌کششی مانند تای چی و یوگا، ورزش‌های هوازی و نیز بلند کردن وزنه‌های سبک و تمرین با آن‌ها را نام برد.

استحمام به موقع سالمندان یکی از عوامل‌ مفید برای حفظ سلامت، تنظیم فشارخون، جلوگیری از ابتلا به زوال عقل و کاهش خطر بروز سکته مغزی و حمله قلبی است.

به طور طبیعی پوست بدن افراد در دوران سالمندی به دلیل کاهش کلاژن سازی خشک و شکننده می‌شود که در این حالت امکان بروز زخم و ورود عفونت به درون بدن وجود دارد، به همین دلیل چرب و مرطوب نگه داشتن پوست آن‌ها اهمیت فراوان دارد.


بسیاری از سالمندان نمی‌توانند ناتوانی در رانندگی را تحمل کنند و اصرار به این کار دارند، بسیاری از تصادفات رانندگی دنیا در سال‌های اخیر به وسیله رانندگان سالمند روی داده است. در صورتی که فرد سالمند قادربه رانندگی نیست با او با ملایمت صحبت کنید و با خودرو او را به مقصد مورد نظرش برسانید.

هیچ گاه برای یادگیری مطالب علمی و تخصصی و آشنایی با فناوری‌های روز دنیا دیر نیست. با ملایمت به فرد سالمند نحوه کار با تلفن همراه هوشمند و سایر وسایل الکترونیکی را بیاموزید. برخورد تند و بی حوصله شما سبب سرخوردگی و بی علاقگی او می‌شود، همچنین از تاخیر در یادگیری او ناراحت نشوید و به تدریج مطالب جدید را به فرد سالمند بیاموزید. پژوهش‌های علمی نشان داده است سالمندانی که ذهنی پویا دارند کمتر دچار بیماری دمانس به ویژه آلزایمر می‌شوند.

در زمینه بحث‌های مالی به ویژه هزینه‌های نگهداری از سالمند با دیگر اعضای خانواده مشورت انجام دهید و هزینه‌ها را تقسیم کنید تا دچار مشکل در تامین هزینه‌ها به ویژه هزینه‌های درمانی سالمند نشوید.

برخی وعده‌های خوراکی در طول روز مانند صبحانه یا شام را در کنار سالمندان خانواده صرف کرده و با آن‌ها صحبت کنید، این کار به تقویت قوای ذهنی و افزایش امید به زندگی در آن‌ها منجر می‌شود.

برخی سالمندان به دلیل مشکلات سلامت نیاز به مراقبت دائم و حضور پرستار خانگی دارند. در این زمینه حتما از مراکز معتبر نسبت به استخدام پرستار اقدام کنید و پیش از معرفی به سالمند با پرستار درباره وضعیت سالمند خود صحبت کنید. در چند روز اول نظارت دقیق داشته باشید و درصورت رضایت به طور نامحسوس همیشه از برخورد پرستار با سالمند اطلاع کسب کنید.

پرسیدن نظر سالمند درباره پرستار او اهمیتی فراوان دارد و درصورتی که سالمند از نحوه کارپرستار رضایت ندارد این موضوع را با پرستارمطرح و به دنبال راهکار جایگزین برای آن باشید.

در صورتی که سالمند قادربه انجام برخی کارهاست، او را در انجام کار‌های خانه مانند آشپزی، باغبانی، نگهداری از فرزندان، نظافت منزل و پاسخ به تلفن‌ها سهیم کنید تا احساس ارزشمند بودن در او تقویت شود.

هرگز از نگهداری سالمند در خانه پیش سایرین به ویژه دوستان یا همکاران خجالت نکشید، زیرا شما گنجی فوق العاده در خانه دارید.

بیشتر افتادن و بروز شکستگی استخوان سالمندان در خانه روی می‌دهد به همین دلیل باید موانعی که شانس بروز این اتفاق را افزایش می‌دهند از بین ببرید.

نصب میله و نرده در کنار پله و تعمیر آنها، استفاده از موکت و سنگ فرش‌هایی که لیز نباشد نیز می‌تواند خطر افتادن سالمند را کاهش دهد.

با رعایت راهکار‌های بالا می‌توانید از معاشرت و صحبت با اعضای سالمند خانواده خود لذت ببرید و سال‌های بیشتری از نعمت وجود آن‌ها بهره‌مند شوید.


باشگاه خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»