اپرای «حلاج» در تالار وحدت


اپرای «حلاج» در تالار وحدت

اپرای «حلاج» با سرایندگی، آهنگسازی و خوانندگی «پرواز همای» از 3 تا 9 بهمن ساعت 21 و 30 دقیقه در تالار وحدت اجرا می‌شود

اپرای «حلاج» در تالار وحدتبه گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از روابط عمومی بنیاد رودکی، اپرای «حلاج» پیش از این، تابستان امسال در مجموعه‌ی سعدآباد روی صحنه رفته بود.
در این اپرا «محمد حسین صفری» در نقش شبلی حضور دارد و اپرا براساس سروده‌هایی از همای، مولانا، عطار و حافظ است.
«همای» در این اثر متفاوت ادبی، نمایشی و موسیقایی داستان پیدایش، مبارزه، به سلاخی کشیدن و بر دار آویختنِ «حلاج» را با همراهی گروه بزرگ بازیگران، نوازندگان و سماع‌گران روی صحنه می‌برد. او پیش از این اپرای «موسی و شبان» و اپرای «عشق و عقل» را روی صحنه برده است و «حلاج» را می‌توان سومین اپرای ایرانی این خواننده دانست؛ این بار تنها گروه نوازندگان ساز‌های ایرانی او را به شکل زنده همراهی خواهند کرد.
در خلاصه‌ی داستان این اپرا آمده است: «اواخر قرن دوم، ادیب و سراینده‌ای بزرگ به نام حسین منصور حلاج مبارزه‌ای ملی و ایدیولوژیک و عارفانه را علیه خرافه‌ها و تندروی‌ها و فساد و نابرابری‌ها آغاز می‌کند که با خشم صوفیان و خلفای آن زمان بغداد دستگیر و ۸ سال او را از زندانی به زندان دیگر انتقال و در پایان او را به اتهام دروغین ربوبیت محاکمه‌اش کردند و نخست دست هایش را بریدند و سپس پاهایش را و بعد زبانش را و در آخر او را به دار آویختند و پیکرش را سوزاندند و خاکسترش را بر باد دادند.»‌
علاقه‌مندان برای تهیه بلیت به سایت تیوال مراجعه کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل