صنعت خودرو راهبرد ندارد


صنعت خودرو راهبرد ندارد

باستانی با تاکید بر اینکه راهبرد صنعت خودرو به معنای واقعی در کشور وجود ندارد، گفت: این مجموعه نیازمند یک مدیریت ویژه است اما تاکنون چنین مدیریتی نبوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «سعید باستانی» دیشب یکشنبه (30 دی ماه) با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به بررسی مشکلات موجود در کشور در حوزه صنعت خودرو پرداخت و با تاکید بر این نکته که راهبرد صنعت خودرو به معنای واقعی در کشور وجود ندارد، گفت: «این مجموعه نیازمند یک مدیریت ویژه است اما تاکنون چنین مدیریتی نبوده است.»

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهام 14.5 درصدی دولت در ایران خودرو و 26 درصدی در سایپا با انتقاد از اینکه سهام داری در شرکت های خودروسازی به مفهوم واقعی رعایت نمی شود، افزود: «با وجود اینکه سهم دولت در این دو خودروسازی کمتر از یک چهارم نیز هست اما انتخاب مدیرعامل با دولت است و همین امر باعث مشکل خودروسازان می شود چرا که دولت باید به میزان سهام خود دخالت کند نه بیشتر از آن.»

وی با بیان اینکه تکلیف ما در صنعت خودروسازی مشخص نیست، گفت: «نمی دانیم در این صنع مونتاژکاریم یا طراح و تولیدکننده. سایت های خودروسازی که در کشور طراحی و اجرا شده است صرفه اقتصادی ندارد.»

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به هزینه بالای خودروسازان در بخش تامین مالی گفت: «خودروسازان سالیانه 5 هزار و 200 میلیارد تومان هزینه تامین مالی دارند که عدد بالایی است و یکی از خودروسازان 8 هزار و یکی دیگر 10 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند. قرار بود پراید حدود 8 سال پیش از رده خارج شود چرا هنوز خارج نشده است؟»

بنابراین گزارش، «حسن قره یی»، نماینده خودروسازان نیز به عنوان دیگر مهمان این برنامه خبری با بیان اینکه خودروسازی شامل تعداد زیادی قطعه ساز و غیر قطعه ساز و زنجیره توزیع است این صنعت را پیچیده ترین صنعت دنیا عنوان کرد و گفت: «2 خودروساز بزرگ کشور در مجموعه حدود 1300 نمایندگی توزیع دارند و بیش از 1500 واحد تولیدی هم برای خودرو سازی کار می کنند.»

وی درخصوص عوامل تاثیرگذار بر صنعت خودرو گفت: «قانون، دولت و سهولت کسب و کار بر روی صنعت خودروسازی اثرگذار هستند. به مدیران صنعت خودرو با توجه به پیچیدگی های این صنعت از نمره 100 بیش از 75 نمره می دهم اما باید قانون خودرو بازنگری شود.»

قره یی با رد صحبت های عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره عدم وجود راهبرد در صنعت خودرو کشور این صنعت را دارای برنامه و راهبرد دانست و گفت: «اگر دولت متناسب با تورم، قیمت ارز را واقعی کند حتماً بخشی از قطعاتی که وارد کشور می شود داخلی سازی می شوند.»

«ابوالفضل خلخالی»، استاد دانشگاه و کارشناس خودرو نیز در تماس تصویری با برنامه گفتگوی ویژه خبری با ابراز تاسف از وجود ضعف در حلقه مدیریتی که به خودروساز ختم می شود، گفت: «مدیر باید تحصیلات دانشگاهی مرتبط داشته باشد. در بخش های مختلف صنعت خودروسازی ما در برخی موارد این گونه نیست حتی در یکی از شرکت های خودروسازی، شخصی با لیسانس پرستاری مدیریت بخشی از آن شرکت را بر عهده داشت. در مدیریت ها به ویژه در صنعت خودروسازی شایسته سالاری رعایت نمی شود.»

وی با اشاره به اهداف ترسیم شده برای صنعت خودرو در سند چشم انداز 1404 گفت: «متاسفانه این اهداف محقق نشده است. در 20 سال گذشته در طرح های مختلف توسعه محصولات جدید این گونه به نظر می رسد که دستی پشت صحنه است که می خواهد این موضوع محقق نشود علت آن این است که صنعت خودروسازی سودآور است. زیرساخت ها و دانش فنی خوبی در کشور در زمینه خودروسازی وجود دارد.»

این کارشناس خودرو مدیریت غلط را یکی از بزرگترین موانع پیش روی قطعه سازان کشور عنوان کرد و گفت: «تنها حالتی که خودروسازی می تواند اقتصادی باشد این است که طراحی و توسعه محصولات بومی انجام شود و مونتاژ، صرفه اقتصادی ندارد. مدیریت غلط خودروساز یکی از موانع سهولت کسب و کار است.»

«امیرحسین کاکایی»، استاد دانشگاه و کارشناس خودرو نیز در تماس تلفنی با این برنامه با ابراز تاسف از اینکه مدیریت خودروسازی کشورمان نمی تواند بر مبنای علم مدیریت باشد در تشریح این موضوع گفت: «2 خودروساز بزرگ کشورمان خصولتی هستند. دولت اجازه نمی دهد مدیرعامل شرکت خودروساز آن گونه که باید برنامه های علمی، مهندسی و مدیریتی خود را اجرا کند.»

وی تصریح کرد: «دولت باید شرکت های خودروسازی را خصوصی سازی کند و به کمک مجلس، قوانین خودرو را به روز کند و راهبرد ملی ایجاد و تکلیف صنعت خودرو سازی مشخص شود. این صنعت در 4 ماه گذشته به علت سیاست غلط قیمت گذاری بیش از 10 هزار میلیارد تومان زیان داده است.»

وی با بیان اینکه صنعت خودروسازی کشور در شرایط فعلی تحریم در طراحی و تولید به روز مره گی دچار شده استف افزود: «اگر رئیس جمهوری امریکا برای ما مشکل ایجاد نکرده بود امسال مردم، ابتکارات خودروسازی کشورمان را حس می کردند.»/

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام