سنگین ترین شکست پارلمانی برای دولت بریتانیا


سنگین ترین شکست پارلمانی برای دولت بریتانیا

« توافق برگزیت» نخست وزیر بریتانیا پس از کش و قوس های فراوان در پارلمان بریتانیا شکست خورد تا لندن در برزخی که در دو سال و نیم گذشته آن را تجربه کرده است،باقی بماند.

خبرگزاری شبستان،گروه بین الملل: تکلیف «توافق برگزیت» نخست وزیر بریتانیا از همان ابتدا مشخص بود. طرح «ترزا می» از همان زمان که اعلام شد مورد مخالفت طیف وسیعی از مردم و سیاستمداران قرار گرفت.

مخالفان و هم حزبی های خانم می معتقد بودند که طرح «توافق برگزیت» جایگاه اقتصادی و دیپلماتیک بریتانیا را را در جهان پایین می آورد.

در حقیقت هیچ نخست وزیری در بریتانیا اگر چنین پروژه ای را به دست می گرفت نمی توانست انتظار تشکر و قدردانی از شهروندان را به خاطر پیامدهای دردناکی که این طرح به دنبال دارد،داشته باشد.

«توافق برگزیت» حتی مورد انتقاد حامیان سرسخت برگزیت در دولت قرار گرفت است چرا که این افراد خواستار قطع تمامی پیوندهای لندن با نهادهای اروپایی و بازتعریف آن هستند اما طرح خانم می به معنای ماندن انگلیس در اتحادیه گمرکی اروپا با تعریفی جدید بود.

به هر حال پس از کش و قوس های فراوان ،این طرح روز گذشته پس از به رای گذاشته شدن در پارلمان بریتانیا شکست خورد تا لندن در برزخی که در دو سال و نیم گذشته ان را تجربه کرده است،باقی بماند.

نمایندگان بریتانیا «توافق برگزیت» می را در بزرگ ترین شکستی که ممکن است برای هر دولتی در دوره جدید پارلمانی اتفاق بیفتد،رد کردند.

بر اساس گزارش «گاردین»،اعضای مجلس عوام بریتانیا ،خواهش های نهایی تراز می را پس از 200 سخنرانی او در طول هشت روز متوالی مورد بی توچهی قرار داده و طرح او را با 432 رای موافق در مقابل 202 رای مخالف رد کردند.

رکورد این شکست بسیار بزرگ تر از رکورد قبلی شکست دولت در پارلمان در سال 1924 بود و این به معنای آن است که حالا خانم نخست وزیر با یک بحران سیاسی بسیار عمیق با راه مبهمی که پیش روی دارد،مواجه است.

حزب مخالف کارگر بلافاصله پس از این شکست رای گیری برای عدم اعتماد به دولت می را آغاز می کند به این امید که بتواند انتخابات عمومی برگزار کند.

ترزا می که خود به بزرگی این شکست اذعان دارد گفت که به مجلس عوام وقتی را برای بحث در مورد این اقدام می دهد.

به این ترتیب ،امروز (چهارشنبه 26 دی) مسئله رای عدم اعتماد به دولت می مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

از سوی دیگر نخست وزیر بریتانیا از نمایندگان خواست تا حرف شهروندان بریتانیایی که برای خروج از اتحادیه اروپا در سال 2016 رای داده بودند ،گوش کنند.

اما حالا چه اتفاقی می افتاد؟

«ترزا می»،24 ساعت وقت دارد تا دولت خود را نجات بدهد.اگر او در رای عدم اعتماد هم شکست بخورد،احتمال برگزاری انتخابات عمومی بسیار زیاد خواهد بود.

بر اساس گزارش «سی ان ان» اگر می در این مهلکه جان سالم به در ببرد،یک فرآیند دو مرحله ای برای خروج از بن بست برگزیت آغاز می کند.

در اولین مرحله او پیشنهاد گفتگوهای فراحزبی با نمایندگان در تلاش برای پیدا کردن راهی رو به جلو را مطرح کرده است.خانم می قول داده است که دولت به شیوه ای سازنده این گفتگوها را برگزار خواهد کرد.

سپس اگر اجماعی حاصل شود، ترزا می طرح تجدید نظر را به اتحادیه اروپا ارائه خواهد داد.

فقط مسئله ای که وجود دارد این است که وقت بسیار محدود است: بریتانیا باید روز 29 مارس اتحادیه اروپا را ترک کند،با توافق یا بی توافق.

می در این باره می گوید:«هر روز که بدون حل این مسئله سپری شود به معنای بی ثباتی و تلخی بیشتر خواهد بود.»

به گفته تحلیلگران به نظر می رسد که می از رای عدم اعتماد با سربلندی بیرون خواهدآمد.

«حزب اتحادیه دموکراتیک» اعلام کرده است که با خانم نخست وزیر برای ایجاد یک توافق بهتر همکاری خواهد کرد.

اما هر اتفاقی بیفتد و هر راهی که در پیش گرفته شود دردسرهای برگزیت برای لندن باقی خواهد ماند.

به نظر می رسد که برگزیت به این زودی ها نمی خواهد دست از سر بریتانیا با «می» یا بی «می» ، با «توافق» یا بی «توافق» بردارد.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس دختر برای پروفایل | 80 عکس پروفایل دخترونه زیبا و لاکچری