بحران ازدواج را جدی بگیریم


بحران ازدواج را جدی بگیریم

بحران ازدواج شاید از مهمترین مسایلی باشد که در جامعه ما وجود دارد و بیش از هر زلزله‌ای می تواند آن را ویران کند، این در حالی است که شاید کمتر کسی به آن توجه می کند.

خبرگزاری شبستان، سرویس مسجد و کانون های مساجد: جامعه ما را مسایلی در بر گرفته اند که بسیاری از افراد به آن فکری نمی کنند «سخنی با مسجدی ها و غیرمسجدی ها» بهانه ای است تا در این زمینه در مورد این مسایل سخن گفته شود.

سمیه دختری است که در دهه سوم زندگی خود به سر می برد وقتی که از او در مورد دلیل ازدواج نکردنش می پرسم می گوید که "خب کسی به اصطلاح «در خانه مان را نزده است» برخی از افراد به خاطر مسایل گوناگون اقتصادی فرهنگی و اجتماعی کمتر سراغ ازدواج کردن هستند الان هم البته دیر نشده است اگر جوان پاکی که بتوانم به او اعتماد کنم به خواستگاری ام بیاید شاید ازدواج کنم"

یوسف نیز جوانی است که بعد از حدود 10 سال کار کردن می گوید استرس آخر سال را دارد نمی داند مثل برخی از صاحب کارهای دیگری که قبلا داشته است امسال صاحب کارش قرار دادش را فسخ می کند یا نه می گوید هر سال تا زمان بسته شدن قرار داد استرس دارم بعدش هم که یک ماه حقوق می دهند یک ماه نه یا نمی دانیم که بیمه مان را واریز می کنند یا نه"

مشکل حبیب هم غیر از این ها است می گوید "ما در هزاره سوم به سر می بریم برخی از تفکراتی که برخی از افراد در جامعه و اطرافیان دارند باعث شده است که من با وجود امکانات مالی که دارم تاکنون ازدواج نکنم."

در حال حاضر در وضعیتی به سر می بریم که وقتی با بسیاری از جوانان صحبت می کنیم آنان فعلا بی خیال ازدواج شده اند اما مگر آن چه که باعث می شود جوانان روی به ازدواج کردن بیاورند مانند همان چیزی است که یک فرد را مجاب می کند که خودرو بخرد یا اینکه خانه بخرد و شغلی اختیار کند و یا ...

" به گزارش ایسنا، «ایران» در ادامه نوشت: سردفتران ازدواج و طلاق در مناطق مختلف پایتخت از کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی آمار ثبت ازدواج و افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی آمار ثبت طلاق در دفاتر خود در سال‌های اخیر خبر می‌دهند به اعتقاد آن ها فشارهای اقتصادی، خیانت و فضای مجازی از جمله عواملی هستند که در تغییر این آمارها تأثیر مستقیم دارند.

... این یعنی فاجعه، فاجعه ای که در ابعاد مختلف در جامعه ما سال ها است که رخ داده است و فقط دارد به خاطر اهمال کاری ها و سیاست بازی ها و چپ و راست گرایی ها هر روز و هر روز جوانب بیشتری از جامعه را تهدید می کند.

چه نهادی در حال حاضر مسئول این است که برود و مسئولی را که باید به جوانان و مسئله ازدواج آنان توجه کند و بودجه می گیرد تا این مهم را تسهیل کند اما در حوزه مسئولیتش سال ها است که چنین اتفاقی نیفتاده و نمی افتد، را مواخذه و دستگیر کند؟ باید با چه شماره ای تماس بگیریم تا بگوییم که یک مسئول دارد مسئولیت خود را انجام نمی دهد؟ چون خبردار شدن و نظارت انگار تنها کار مردم است، مردمی که هر روز به یک شکل نواخته می شوند ... چون انگار برخی از مسئولان کار دارند و مسئولیت شان آنان را از پرداختن به اینگونه مسایل باز می دارد...

به راستی تسهیل مشکل ازدواج جوانان و شرایط آن چه زمانی حتی به میزانی اندک می خواهد در کشور ما رخ دهد؟ صدا و سیما که قرار است رسانه ملی باشد همچنان خانه های آنچنانی نشان می دهد و تقریبا همه مردم در گزارشات مردمی آن می خندند و با خبرنگاران این رسانه شوخی می کنند ... این مردم کجا هستند؟ چرا در قطارهای مترو و تاکسی و پیاده رو کمتر چنین مردمی دیده می شوند، راستی این مردم ازدواج کرده اند یا بی خیال آن شده اند.

برخی از ما چون به ظاهر «گلیم خود را از آب بیرون کشیده ایم» و به شکل های مختلف زندگی خود را سروسامان داده ایم به آنانی که همین الان نیاز به ازدواج دارند اما در این شرایط جامعه حتی نمی توانند در مورد آن صحبت هم کنند اصلا فکر هم نمی کنیم، در حالی که هرم آتش این بی خیالی در جای جای جامعه قابل لمس است و همه ما را تهدید می کند.

البته آنچه که نگارنده این گزارش از آن به عنوان بحران ازدواج نام می برد تنها به انجام آن مربوط نمی شود بلکه ماندگاری ازدواج را نیز مدنظر دارد، خوب است برای فهم درست از شرایط ساختار خانواده در جامعه حال حاضر نگاهی به آمار رسمی و وضعیت کشور در زمینه طلاق های رسمی و عاطفی و ... بیندازیم.

پایان پیام/500

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در