علت خودارضایی در کودکان، آسیب هایی که وارد می کند


علت خودارضایی در کودکان، آسیب هایی که وارد می کند

والدین و مربیان کودک معمولا در مورد رفتار خودارضایی کودکان سوال های زیادی دارند و ممکن است نگران این رفتار کودکان بشوند.

والدین و مربیان کودک معمولا در مورد رفتار خودارضایی کودکان سوال های زیادی دارند و ممکن است نگران این رفتار کودکان بشوند. آیا خودارضایی در کودکان طبیعی است؟ در چه سنی بیشتر رخ می دهد؟ آیا خود ارضایی نشانه یک اختلال روانی است؟ آیا نتایج بدی دارد یا منجر به آسیب به کودک می شود؟ چگونه می توان متوقفش کرد؟ تربیت جنسی کودکان در این زمینه چه نقشی دارد؟ روش های ترک خود ارضایی چیست؟

خودارضایی کودکان
خودارضایی یک رفتار خود تحریکی است که کودکان برای کسب لذت انجام می دهند. آن ها معمولا نواحی تناسلی خود را مورد مالش قرار می دهند یا به وسیله یک شی آن را لمس می کنند. برخی کودکان ممکن است هرگز این کار را انجام ندهند، برخی به میزان کمتر و برخی بیشتر. طبق نظر متخصصان، خودارضایی کودکان، عملی نسبتا شایع و طبیعی است و جایی برای نگرانی ندارد. هرچند که این رفتار، نرمال محسوب می شود ولی به این معنی نیست که کاملا به آن بی توجهی کنید. بهترین کار این است که این رفتار را پایش کنید و تحت نظارت قرار دهید. توجه کنید که چه مواقعی این کار را انجام می دهد؟ چند بار؟ با چه فواصلی؟

زمان شروع خود ارضایی کودکان
تا قبل از دوسالگی کودکان همان قدر که به نواحی غیر جنسی شان توجه می کنند به نواحی جنسی شان اهمیت می دهند. عملا خود ارضایی و خود تحریکی در این سنین دیده نمی شود. از دو سالگی به بعد کودکان مشغول به نواحی جنسی شان می شوند. ممکن است رفتار بازی کردن با نواحی تناسلی در این سن آغاز شود. هنگامی که توجه کودک به نواحی جنسی اش جلب می شود، آن را لمس می کند و متوجه می شود با لمس نواحی تناسلی، لذت بیشتری نسبت به سایر قسمت های بدن می برد. دیر یا زود کودک متوجه نگرانی والدینش از این عمل می شود. ولی برای کسب لذت علیرغم ممنوعیت هایی که والدین قائل می شوند، به خودارضایی ادامه می دهد. در سن 6سالگی کودکان به خوب و بد بسیار اهمیت می دهند. و از آنجایی که می خواهند دختر یا پسر خوبی باشند، رفتارشان کاهش می یابد یا یاد می گیرند این عمل را به شکل خصوصی انجام دهند.

چه زمانی خودارضایی کودکان نرمال نیست؟
در واقع نمی توان به طور دقیق مشخص کرد چه زمانی خودارضایی کودکان عادی نیست. اما علائمی را می توان نام برد که نشان دهنده نیاز به مداخله است:
- هنگامی مسئله خودارضایی می تواند نگران کننده باشد که به شکل یک رفتار پر بسامد درآمده باشد. یعنی کودک هروقت که کارتون می بیند باید این کار رابکند. یا اگر این کار را نکند خوابش نبرد.
- کودک این کار را واضحا جلوی همه در جمع انجام دهد یا این کار را به سایر هم سالانش آموزش دهد.
- هنگامی که والدین قصد پرت کردن حواس او را بکنند یا بخواهند متوقفش کنند، پرخاشگرانه پاسخ دهد.
- اگر خودارضایی در کودک همراه شده باشد با تغییرات بزرگ و واضح در رفتارش. مثلا پرخاشگری، بی قراری و ... .
- اگر کودک بالاتر از 6 سال، در ملاء عام این کار را می کند. یا برای لجبازی یا جلب توجه شما دست به این کار می زند.
- در این موارد باید با یک روانشناس جهت مشاوره کودک صحبت کنید و از او کمک بخواهید.

علل خود ارضایی کودک
خود ارضایی در کودکان دلایل متفاوتی نسبت به خود ارضایی در مردان و خود ارضایی در زنان بزرگسالان دارد، در اینجا به برخی از آن ها اشاره می کنیم:
- اولین علت که طبیعی ترین حالت آن است، هنگامی است که کودک در جریان کشف بدنش به یک منبع لذت بخش و آرامش بخش در بدنش بر می خورد. در این شرایط برای کسب لذت به آن مراجعه می کند.
- وقتی کودک دچار تنش شده باشد و مضطرب باشد احتمال این رفتار در وی بالا می رود. کودک برای کسب لذت و دوری از تنش هایش به خودارضایی روی می آورد. یکی از علل بالارفتن تنش های کودک، جدایی پدر و مادر ( طلاق )، از دست دادن یکی از والدین، روابط چالش برانگیز با همشیر ها، کمبود محبت و توجه می باشد.
- فشار های هیجانی و جسمانی که به کودک تحمیل می شود می تواند زمینه ساز خودارضایی شود.
- وقتی کودک لذت و سرگرمی های دیگر نداشته باشد و تنها منبع لذتی که می شناسد خودارضایی باشد، تناوب این کار را زیاد می کند.
- چالش های خانوادگی و خشونت در خانواده از عوامل مهم دیگر می باشد.
آسیب های خود ارضایی در کودکان
خود ارضایی در کودکان برای آنان مشکلاتی را ایجاد می نمایید؛ که از مهمترین عوارض خود ارضایی در کودکان می توان به موارد زیر اشاره داشت :
- آسیب به آلت تناسلی
- گوشه گیری و انزوای اجتماعی
- عفونت ادراری
- پایین آمدن اعتماد به نفس
- کاهش تمرکز کودک و افت تحصیلی
- ترسو و خجالتی شدن کودک
- وسواس
- اضطراب
- احساس گناه و افسردگی
- زود انزالی و اختلال نعوظ

بهترین عکس العمل در مقابل خودارضایی کودکان
در مقابل خودارضایی کودکتان هول نکنید و نترسید. به یاد داشته باشید این عمل طبیعی است. نسبت به او پرخاش نکنید، عکس العمل شدید نشان ندهید، احساس خجالت یا شرم به او القا نکنید. بهترین کار این است که به این رفتار بی توجهی نشان دهید. اگر کودکتان متوجه شود که با این رفتارش می تواند توجه شما را جلب کند، آن را ادامه خواهد داد. اگر قصد دارید متوقفش کنید، حواسش را به امر دیگری پرت کنید.
اگر نگران زیاد بودن دفعات این کار هستید، به سادگی و با آرامش با کودکتان صحبت کنید. با زبان خودش در مورد نواحی جنسی برایش توضیح دهید، به او توضیح دهید که این نقاط بدن نقاط خصوصی است و نباید کسی آن هارا ببیند. این سبب محافظت شما در مقابل کودک آزاری جنسی نیز می گردد.
بگویید که انجام این کار به شکل زیاد ممکن است باعث آزردگی آن ناحیه شود. مثلا برایش مثال بزنید که اگر دائما گوشش را بخاراند، گوشش قرمز می شود و در نهایت زخم می شود.هم چنین به او یاد دهید که اگر دست کثیف به نواحی جنسی اش بزند، احتمال ابتلا به مریضی در او زیاد می شود.
با نظارت کردن بر رفتار کودکتان متوجه علت این کار می شوید. اگر فقط از سر لذت یا کنجکاوی است ، بی توجهی کردن و آموزش های فوق همراه با پرت کردن حواس کودک می تواند کفایت کند ولی اگر متوجه شدید علتش نداشتن فعالیت های لذت بخش دیگر است، کمبود توجه حس می کند، اضطراب های محیطی شروع کننده هستند و یا هر علت دیگری، سعی کنید علت را از بین ببرید. با از بین بردن علت، رفتار کاهش می یابد.
توقع نداشته باشید که کودک کاملا این کار را کنار بگذارد. رفتار خود ارضایی در خواب را نادیده بگیرید. در ضمن این مورد رفتاری آموخته شده است که نمی توان توقع داشت کودک کاملا آن را فراموش کند.
عشق و محبت خود را به کودکتان افزایش دهید. قبل از خواب ببوسیدش، نوازشش کنید و در اغوشش بگیرید. محبت فیزیکی به کودکتان را به طور کلی در طی روز افزایش دهید. برای اطلاع از مزایا و معایب بوسیدن نوزاد و کودک کلیک کنید.

خطاهای رایج والدین در برخورد با خودارضایی کودک
برخی والدین در برخورد با خود ارضایی یکی از رفتار های زیر را نشان می دهند که این مسئله می تواند مشکل ساز شود:
- ایجاد احساس گناه و شرم در کودک
- تنبیه کردن کودک
- پرخاشگری نسبت به کودک
- بستن دستان کودک یا هر کار دیگری از این قبیل
- باج دادن به کودک برای اینکه این رفتار را نکند
- جلب توجه ویژه به او هنگام انجام این کار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در