نشانه های کمبود ویتامین E در بدن


بدن برای عملکرد درست نیاز به ویتامین E که یک ویتامین ضروریست دارد. این ویتامین محلول در چربی است به این معنی که نیاز به جذب چربی از رژیم غذایی دارد. ویتامین E به طور عمده در کبد ذخیره می شود قبل از اینکه توسط جریان خون برای استفاده آزاد شود. کمبود آن زیاد رایج نیست و معمولا نتیجه یک وضعیت اساسی است. برخی از نوزادان نارس نیز دچار کمبود این...

بدن برای عملکرد درست نیاز به ویتامین E که یک ویتامین ضروریست دارد. این ویتامین محلول در چربی است به این معنی که نیاز به جذب چربی از رژیم غذایی دارد. ویتامین E به طور عمده در کبد ذخیره می شود قبل از اینکه توسط جریان خون برای استفاده آزاد شود. کمبود آن زیاد رایج نیست و معمولا نتیجه یک وضعیت اساسی است. برخی از نوزادان نارس نیز دچار کمبود این ویتامین هستند.

نشانه های کمبود ویتامین E در بدن

با یک آزمایش خون، پزشک می تواند سطح این ویتامین را در بدن اندازه گیری کند. سطح طبیعی معمولا با محدوده ۵٫۵ تا ۱۷ میلی گرم در لیتر تعیین می شود. محدوده طبیعی می تواند برای نوزادان نارس و کودکان زیر ۱۷ سال متفاوت باشد.

اگر یک فرد بزرگسال ویتامین E در خونش به میزان کمتر از ۴ میلی گرم در لیتر باشد، آنها معمولا نیاز به مکمل دارند.

نشانه های کمبود ویتامین E در بدن

علائم و نشانه های کمبود ویتامین E

کمبود ویتامین E ممکن است موجب تخریب و ضعف بینایی شود. از جمله می توان به مشکلات زیر اشاره کرد:

ضعف ماهیچه: ویتامین E برای سیستم عصبی مرکزی ضروری است. این یکی از آنتی اکسیدان های اصلی بدن است و کمبودش باعث استرس اکسیداتیو می شود که منجر به ضعف عضلانی خواهد شد.

مشکلات تعادل و قدم زدن: کمبود این ویتامین می تواند باعث ایجاد نورون های خاصی شود و سیگنال های تعادل را از بین ببرد.

خستگی و سوزش: آسیب به فیبرهای عصبی می تواند موجب بروز این احساسات شده که نوروپاتی محیطی نیز نامیده می شود.

وخامت دید: کمبود ویتامین E می تواند گیرنده های نور را در شبکیه و سایر سلول های چشم تضعیف کند. این می تواند به کاهش بینایی در طول زمان منجر شود.

مشکلات سیستم ایمنی: برخی تحقیقات نشان می دهند که کمبود ویتامین E می تواند سلول های ایمنی را مهار کند. به خصوص سالمندان بیشتر در این مورد در معرض خطر هستند.

ضعف عضلانی و مشکلات هماهنگی بدن، علائم عصبی است که نشان دهنده سیستم عصبی مرکزی و محیطیست. سیستم محیطی شبکه عصبی در خارج از مغز و نخاع است. سیستم عصبی مرکزی بین مغز و نخاع ارتباط برقرار می کند. غلاف های نورون عمدتا از چربی تشکیل شده اند. هنگامی که بدن دارای ویتامین E کمی باشد، آنتی اکسیدان های کمتری دارد که این چربی ها را محافظت کند و عملکرد سیستم عصبی شکسته می شود.

علل کمبود ویتامین E

نشانه های کمبود ویتامین E در بدن

ژنتیک

کمبود ویتامین E اغلب در خانواده ها به صورت ارثی وجود دارد. آگاهی درباره تاریخچه خانوادگی می تواند تشخیص برخی از بیماری های نادر و ارثی را آسان تر کند.

شرایط پزشکی

کمبود ویتامین E همچنین می تواند از بیماری هایی که به شدت جذب چربی را کاهش می دهند، حاصل شود. این به این دلیل است که بدن نیاز به چربی دارد تا ویتامین E را به درستی جذب کند.

برخی از این بیماری ها عبارتند از:

پانکراتیت مزمن بیماری سلیاک بیماری کبدی کلستاتیک فیبروز کیستیک

کمبود آن نیز در نوزادان نارس و نوزادانی که وزن کمتری دارند و چربی ندارند رایج است. نوزادان نارس در معرض خطر خاصی هستند زیرا دستگاه گوارش نابالغ می تواند با عدم جذب چربی و ویتامین E مواجه شود. کمبود ویتامین E در این نوزادان همچنین می تواند به کم خونی همولیتیک منجر شود که گلبول های قرمز را از بین می برد.

چه زمانی باید نزد پزشک بروید؟

هنگامی که این بیماری به صورت ژنتیکی در خانواده فرد وجود ندارد اما آن فرد علائم کمبود این ویتامین را تجربه می کند باید به پزشک مراجعه نماید.

سطح بسیار پایین ویتامین E در خون می تواند یک مساله بهداشتی باشد. آزمایش های بعدی را انجام دهید تا علل آن را پیدا کرده و راه های درمان آن را در پیش بگیرید.

نشانه های کمبود ویتامین E در بدن

راه های درمان

مکمل ویتامین E اغلب می تواند راهکار موثری باشد.

نوزادان و کودکان نارس

مکمل ویتامین E را از طریق یک لوله وارد معده می کنند. در صورت لزوم می توان آن را به صورت داخل وریدی تزریق کرد. دوز مورد نیاز را باید حتما پزشک تشخیص دهد.

کودکان و بزرگسالان

کودکان و بزرگسالان مبتلا به کمبود ناشی از شرایط ارثی نیاز به مکمل های ویتامین E با دوز بالا دارند. مکمل می تواند پیشرفت این بیماری را متوقف کند. اگر این کمبود در مراحل اولیه تشخیص داده شود، ممکن است نشانه های عصبی از بین برود.

ویتامین E در رژیم غذایی

بعید است که یک فرد ویتامین E کمی داشته باشد مگر اینکه بیماری مزمن، بیماری ژنتیکی یا رژیم غذایی کم چرب داشته باشد. برای افراد دیگر معمولا مصرف مکمل ضروری نیست. ویتامین E در انواع مختلف غذا وجود دارد. بدن نمی تواند خود به خود آن را تولید کند بنابراین باید از رژیم غذایی یا مکمل ها به دست آید.

غذاهای حاوی ویتامین E عبارتند از:

روغن های گیاهی مانند روغن آفتابگردان، روغن بادام زمینی و روغن زیتون آجیل ها دانه ها غلات کامل شیر اکثر سبزیجات از جمله بروکلی، اسفناج، فلفل قرمز و آووکادو کیوی میگو و فیله ماهی قزل آلا

نشانه های کمبود ویتامین E در بدن

عوارض جانبی

مصرف بیش از حد مکمل های محلول در چربی می تواند خطرناک باشد. هر فرد نباید مکمل های زیادی از ویتامین های محلول در چربی از جمله ویتامین E، D، A و K مصرف کند.

سطح بیش از حد ویتامین E، می تواند باعث خونریزی غیر طبیعی، درد عضلانی، اسهال و استفراغ شود. خونریزی می تواند خطر سکته مغزی و مرگ زودرس را افزایش دهد. مقدار بیش از حد این ویتامین می تواند با رقیق کننده خون یعنی وارفارین و برخی دیگر از داروهای شیمیایی تداخل ایجاد کند. باید از میزان مصرف تمام مکمل ها و ویتامین هایی که به طور منظم مصرف می کنید اطلاع داشته باشید. از میزان توصیه شده تجاوز نکنید مگر اینکه با مشورت پزشک باشد.

medicalnewstoday

۷ گنج

شاید دیگر مطالب روژان را هم دوست داشته باشید:

نشانه های کمبود ویتامین E در بدن

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شگفتانه جذاب برای روزبه چشمی