تاثیر بوسیدن نوزاد، فواید و مضرات آن


تاثیر بوسیدن نوزاد، فواید و مضرات آن

بسیاری از افراد تمایل به بوسیدن نوزادان دارد، اما آیا بوسیدن نوزاد فایده یا زیانی دارد؟

بسیاری از افراد تمایل به بوسیدن نوزادان دارد، اما آیا بوسیدن نوزاد فایده یا زیانی دارد؟ برخی از والدین برای مراقبت از نوزادان گاهی اطرافیان و حتی خودشان را از بوسیدن نوزاد منع می کنند. لازم به ذکر است فواید بوسیدن نوزاد به مراتب بسیار حائز اهمیت می باشد. بوسیدن یکی از روش های انتقال مهر و محبت است که خود این حقیقت تاثیرات مثبت زیادی برای نوزاد و کسی که نوزاد را می بوسد، دارد. در این مقاله قصد داریم فواید بوسیدن نوزاد را به اختصار بررسی کنیم.

بوسیدن نوزاد
بوسیدن یک نوع نوازش لمسی است پس باید تاثیرات مثبت و احیانا منفی این نوع نوازش ها را بر نوزاد بدانیم. بوسه می تواند هم بر روح و هم بر جسم نوزاد تاثیرات عمیقی بگذارد. این تاثیرات می توانند موقتی و عمیق و طولانی مدت باشند.

تاثیر بوسیدن بر روان و جسم نوزاد در کوتاه مدت
بوسیدن هورمون استرس را در نوزاد کاهش می دهد. ذوق زدگی و خنده لحظه ای کودک بعد از بوسیده شدن نشان از احساس شادی و رضایت اوست و در این حالت دوپامین (هورمون شادی) بدنش افزایش می یابد. این موضوع با تحقیقات پزشکی به اثبات رسیده است. بوسیدن نوزاد به تقویت دستگاه ایمنی او کمک می کند و باعث می شود بدن وی در برابر بیماری ها نسبت به نوزادانی که از چنین امکانی بهره مند نبوده اند مقاوم تر شود.

تاثیر بوسیدن بر روان و جسم نوزاد در دراز مدت
بوسیدن در دراز مدت باعث رشد هوش هیجانی در نوزاد می شود. هوش هیجانی به معنای قابلیت درک و ابراز هم دلی با دیگران می باشد، بیشتر به صورت اکتسابی به فرد منتقل می گردد و وراثت سهم اندکی در این ماجرا دارد. بنابراین والدین و اطرافیان می توانند سهم به سزایی در رشد هوش هیجانی نوزاد داشته باشند. نوزادانی که مورد نوازش لمسی قرار گرفته اند در بزرگ سالی به خیلی از عارضه هایی که بچه های بی سرپرست یا بد سرپرست دچار شده اند مبتلا نمی شوند. به عنوان مثال طبق تحقیقات خشکی نخاع یکی از عارضه هایی است که گریبان بچه های بوسیده نشده را می گیرد.

میزان نیاز هر کودک به بوسیدن
اینکه هر کودک به چه میزان به بوسیده شدن احتیاج دارد در نوزادان مختلف متفاوت است. هر فرد به خصوص والدینِ نوزاد به صورت غریزی متوجه می شوند که در کجا زیاده روی کرده اند و در کجا کم گذاشته اند. دراین حالت اطرافیان می توانند در صورت تشخیص برای جبران آن اقدام کنند.

فواید بوسیدن نوزاد برای اطرافیان
جالب است بدانید که بوسیدن نوزاد برای اطرافیان هم بسیار لذت بخش بوده و به طورکلی سلامت روان و جسمی آن ها را افزایش می دهد. به عنوان مثال در مورد مادران نشان داده شده است که بوسیدن نوزاد باعث افزایش هورمون اکسی توسین ( ماده شیمیایی آرامبخش) و آندورفین ( ماده شیمیایی سرخوشی) می شود. بازی بوسیدن نوزاد به گونه ای بازی دو سر برد است.

مضرات بوسیدن نوزاد
نکته مهمی که باید بدانید، تمام موارد فوق زمانی صدق می کنند که اطرافیان تمام مسائل بهداشتی را رعایت کنند . در غیر این صورت مضرات بوسیدن بیشتر از فوایدش خواهد بود . اطرافیان باید به شدت از بوسیدن لب نوزاد و برقراری ارتباط پوستی طولانی مدت با او بپرهیزند. نتایج تحقیقات نشان می دهد نوزادانی که در چنین شرایطی رشد کرده اند دچار التهابات پوستی فراوان، پوسیدگی دندان و آسیب بافت زبان شده اند. والدین بدانند در صورت وقوع چنین مسئله ای سریعا صورت و بدن نوزاد را ضدعفونی کرده و دیگران را از این کار منع کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟