مصوبه جدید برای بهبود وضع معیشتی کارکنان ارتش


مصوبه جدید برای بهبود وضع معیشتی کارکنان ارتش

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 98 جزئیاتی از مصوبه جدید این کمیسیون برای بهبود وضع معیشتی کارکنان ارتش را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸، پیش از ظهر امروز (یکشنبه، ۳۰ دی) در تشریح مصوبات اخیر این کمیسیون، گفت: طبق مصوبه اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ مقرر شد تا معافیت‌های مالیاتی و جوایز صادراتی در صورتی به صادرکنندگان تعلق گیرد که ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند.

وی افزود: همچنین در مصوبه دیگری مقرر شد تا ۲ هزار میلیارد تومان جهت بهبود وضعیت معیشتی کارکنان ارتش با هماهنگی فرمانده ارتش از محل منابع بانک‌ها تأمین شود که از این میزان ۱,۲۰۰ میلیارد تومان از سیستم بانکی جهت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه، ازدواج و موارد دیگر اختصاص یابد.

بیشتر بخوانید:

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ ادامه داد: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق و در راستای بهبود وضع معیشتی کارکنان ارتش، مقرر شد تا از مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان، ۸۰۰ میلیارد تومان به صورت وام تأمین مسکن کارکنان ارتش جهت تأمین مسکن و به هر نفر ۱۰۰ میلیون تومان اختصاص یابد.

مفتح با اشاره به یکی دیگر از مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸، گفت: در این جلسه مقرر شد افرادی که در سال ۹۷ و قبل از آن جریمه غیبت‌های بیش از هشت سال سربازی را به صورت اقساط پرداخت می‌کردند، بتوانند در سال ۹۸ نیز اقساط خود را باز پرداخت کنند. براساس مصوبات چهار سال قبل، جریمه غیبت‌های بیش از هشت سال سربازی از مشمولان دریافت می‌شد، اما در سال ۹۸ چنین حکمی وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه، دو سوم حجم بودجه کل کشور مربوط به بودجه شرکت‌هاست، گفت: آن طور که باید در مجلس و کمیسیون تخصصی بودجه این شرکت‌ها مورد رسیدگی قرار نگرفته است، اما امسال ما از ابتدای بررسی بودجه، برای بررسی بودجه شرکت‌ها نیز برنامه‌ریزی کردیم و گزارش تقریباً مفصلی تنظیم شده است، این برای اولین بار است که به این موضوع پرداخته شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ ادامه داد: طبق این گزارش، ابتدا تعریف شرکت دولتی پیش‌بینی شده است که طبق آن شرکت دولتی، شرکتی است که سرمایه آن متعلق به دولت است، همچنین هر مؤسسه یا شرکتی که ۵۰ درصد از سهام َآن متعلق به دولت باشد، تابع قانون تجارت است، بر این اساس، در پیوست ۳، بودجه ۳۸۵ شرکت به عنوان شرکت دولتی مورد بررسی قرار گرفته است.

مفتح با تأکید بر اینکه از مجموع شرکت‌های دولتی، ۳۲۰ شرکت معادل ۹۸/۵ درصد سودده هستند که اعتبار آنها بالغ بر ۱,۲۵۶ هزار میلیارد تومان است، گفت: ۶۵ شرکت معادل یک و نیم درصد زیان‌ده هستند، که کمک‌زیان می‌گیرند و بودجه آنها ۱۸/۸ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: از بین ۳۸۵ مورد، ۳۷۲ مورد شرکت دولتی ،۹ بانک دولتی، دو مؤسسه انتفاعی وابسته به دولت، یک ردیف فرعی، ذیل شرکت نفت و یک ردیف فرعی ذیل شرکت گاز است. همچنین حجم کل بودجه شرکت‌های دولتی در سال ۹۸، ۱,۲۷۴ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال ۹۷ که ۸۳۹ هزار میلیارد تومان بوده است، ۵۲ درصد رشد داشته است، علاوه بر این ۷۸ شرکت نسل اولی با ۷۴۱ هزار میلیارد تومان و ۳۰۷ شرکت دیگر با ۵۳۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ تصریح کرد: در مصوبه دیگری مقرر شد تخلفات رانندگی و جرایم متخلفان راهنمایی و رانندگی به مالکان خودروها پیامک شود که هزینه پیامک با درج در قبض تلفن مالک خودرو باید اخذ شود.

مفتح ادامه داد: طبق سیاست‌های کلی اصل ۴۴، ۲۳ شرکت یعنی ۱/۳ درصد مشمول گروه یک هستند که صد درصد باید واگذار شوند، ۱۱۹ شرکت معادل ۴/۵ درصد مشمول گروه دو هستند که حداکثر دولت می‌تواند ۲۰ درصد در آنها سهم داشته باشد، ۱۴۳ شرکت گروه سه، ۱۱ شرکت گروه چهار و ۸۹ شرکت شامل سایرین هستند.

وی تصریح کرد: در مصوبه دیگری، به وزارت اقتصاد و دارایی اجازه داده شد تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال، اموال و دارایی‌های دولت را شناسایی کرده و به فروش رساند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ از مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق خبرداد که براساس آن سازمان تعزیرات حکومتی موظف است با همکاری ناجا، اموال، دارایی و وجوه نقد و سپرده‌های بانکی محکومین تعزیرات حکومتی را برای وصول، شناسایی کند.

وی افزود: در مصوبه دیگر این کمیسیون، به استانداران اجازه داده شد که برای احداث مجتمع های اداری در شهرستان‌ها، ساختمان‌های ملکی ادارات دولتی را با مجوز شورای برنامه ریزی استان، به فروش برسانند و بر این مبنا منابع لازم برای احداث این مجتمع ها و ارائه خدمات به مردم، به دست آورند.

مفتح در پایان خاطرنشان کرد: شرکت های دولتی ۳۰ هزار میلیارد تومان مالیات و سود سهام به خزانه واریز می‌کنند که کمیسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه بودجه، بودجه شرکت‌های دولتی را به طور دقیق و شفاف بررسی می‌کند.

منبع: تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!