استفاده ازفناوری کاربرد لجن های نفتی درسیمان اردستان آغاز شد


استفاده ازفناوری کاربرد لجن های نفتی درسیمان اردستان آغاز شد

کاشان - ایرنا - طرح استفاده از « فناوری کاربرد لجن های نفتی در فرآیند تولید سیمان » روز یکشنبه با نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در کارخانه سیمان اردستان آغاز شد.

مسوول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفت و گو با ایرنا ظرفیت این طرح را 500 تن در سال اعلام کرد و گفت: این طرح با همکاری دانشگاه پیام نور، شرکت پالایش نفت اصفهان و با نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست در کارخانه سیمان اردستان آغاز شد.
مصطفی قادریان افزود: یکی از معضلات صنایع پالایش نفت وجود پسماندهای خطرناک در فرآیند تولید است که در اطراف پالایشگاه ها تلنبار شده و سبب آلودگی محیط زیست می شود.
وی گفت: وجود فلزات و فضولات خطرناک در پسماندهای نفتی سبب شده است تا کارشناسان در صدد یافتن راهکارهای مختلف برای بازیابی این پسماندها باشند که یکی ازاین راهکارها استفاده از پسماند در فرآیند تولید سیمان است.
قادریان گفت: بر این اساس و با همکاری دانشگاه پیام نور و با نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان طرح استفاده از فناوری های لجن های نفتی در تولید سیمان سال گذشته به شکل پایلوت و امسال با دریافت مجوزهای لازم از مراجع ذیربط در مقیاس صنعتی و با ظرفت 500 تن آغاز شد.
وی افزود: در این فناوری محتوای نفتی باقی مانده درپسماندهای نفتی در کوره تولید سیمان مصرف شده که علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت ، از آلوده شدن محیط زیست نیز ممانعت می کند.
همچنین به گزارش ایرنا، رییس دانشگاه پیام نور استان اصفهان در مراسم آغاز این طرح گفت: استفاده از پسماندهای آلوده به مواد نفتی در فرایند تولید سیمان از جمله طرح های علمی موفقی بود که با همکاری دانشگاه و صنعت و با مساعدت اداره صنعت، معدن و تجارت و حفاظت محیط زیست به اجرا درآمد.
مهدی یوسفی افزود: مواد آلوده به مواد نفتی به دلیل وجود فلزات سنگین در زمره آلاینده های محیط زیست به شمار می رود که در این طرح در فرآیند تولید سیمان به کار می رود.
مدیرعامل کارخانه سیمان اردستان نیز گفت: حفظ محیط زیست و کاهش هزینه های تولید از اهداف اساسی اجرای این طرح است.
احمدرضا عمرانی فرد با اشاره به مصرف سوخت فسیلی کمتر با بهره گیری از فناوری های جدید افزود: طرح پژوهشی دیگری نیز با همکاری دانشگاه آزاد به ارزش سه میلیارد ریال برای استفاده از گاز کربن مونواکسید دراین واحد تولیدی در دست اجراست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز به وجود 20 صنعت سبز در این استان از جمله نیروگاه سیکل ترکیبی زواره و کارخانه سیمان اردستان اشاره کرد و گفت: تعامل دانشگاه، صنعت و محیط زیست در زمینه استفاده از پسماندهای 40 ساله پالایشگاه اصفهان رویداد مهمی است که امیدواریم تداوم داشته باشد.
سید رحمان دانیالی افزود: محیط زیست آماده همکاری و استفاده از توان متخصصان دانشگاه پیام نور در طرح های گوناگون و همچنین سایر دانشگاه های استان است.
کارخانه سیمان اردستان در سال 86 به بهره برداری رسید و ظرفیت تولید کنونی آن روزانه سه هزار و 500 تن محصول است.
اردستان در فاصله 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان قرار دارد.
7431/8123

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان