فساد مالی گریبان دولت بولسونارو را گرفت


فساد مالی گریبان دولت بولسونارو را گرفت

تهران - ایرنا - اتهام فساد مالی در حالی علیه پسر رئیس جمهوری جدید برزیل مطرح شده که یکی از وعده های اصلی 'ژایر بولسونارو' ریشه کنی فساد مالی در این کشور بوده و اکنون باید دید این اتهام به چالشی جدی برای وی تبدیل خواهد شد؟

به گزارش ایرنا، رسانه های برزیلی روز گذشته (شنبه) گزارش دادند که در عرض یک ماه حدود 26 هزار دلار طی 48 تراکنش به حساب 'فلاویو بولسونارو' نماینده سابق ایالت ریودوژانیرو، سناتور منتخب و پسر رئیس جمهوری جدید برزیل واریز شده و بسیاری از این تراکنش ها که در فاصله 9 ژوئن و 13 ژوئیه سال 2007 (19 خرداد تا 22 تیر 86) انجام شده اند، با استفاده از خودپرداز موجود در مجمع قانونگذاری ایالتی رویودوژانیرو صورت گرفته اند.
بنابر گزارش شورای کنترل فعالیت های مالی برزیل، شناسایی هویت فردی که این تراکنش ها را انجام داده غیرممکن است اما این حقیقت که این تعداد تراکنش به یک حساب خاص انجام شده نشان می دهد که هرکس پشت این کار بوده، می خواسته منبع این گردش مالی را پنهان کند.
افشاگری اخیر شرمساری جدیدی برای ژایر بولسونارو رئیس جمهور ناسیونالیست راست گرای برزیل است که در روز اول ژانویه (11 دی) سوگند یاد کرد و متعهد شد که کوچکترین تحملی در برابر فساد حکومتی از خود نشان نخواهد داد.
در هفته ای که گذشت دیوان عالی برزیل تحقیقات در مورد پرونده پرداخت های مشکوک به راننده فلاویو بولسونارو را به دلیل مصونیت حقوقی وی، تعلیق کرد.
قضیه از این قرار بود که شورای کنترل فعالیت های مالی برزیل ماه گذشته افشا کرده بود که حساب این راننده در سال های 17 - 2016، 305 هزار دلار گردش مالی داشته که بخشی از آن به حساب همسر رئیس جمهوری واریز شده است.
ژایر بولسونارو مدعی است که این پول در ازای بازپرداخت یک قرض شخصی به همسرش پرداخت شده است.
پیشتر و از افشای بزرگترین رسوایی فساد مالی در تاریخ بزریل، مردم این کشور از مقامات بسیار ناامید شده و خشم درونی موجب گرایش آنها به راست گراها شد.
بولسونارو از این شرایط استفاده کرد و بارها در تبلیغات انتخاباتی از مبارزه تمام عیار با فساد مالی در رده های بالا سخن به میان آورد.
رئیس جمهوری جدید برزیل وعده داده تا تحقیقات بیشتری در مورد فساد مالی در بخش های مختلف از جمله در بدنه دولت و احزاب سیاسی انجام شود. پیش از این به دلیل رسوایی فساد مالی مربوط به شرکت نفتی 'پتروبراس' شماری از سیاسیون برزیل با اتهام فساد مالی روبرو شده اند.
پرونده فساد مالی در شرکت نفتی دولتی برزیل بزرگترین پرونده فساد مالی بوده که افشا شده و شمار زیادی از سیاسیون و نخبگان این کشور نیز در آن نقش داشته اند.
افشای این فساد مالی گسترده نارضایتی های زیادی را در میان مردم برزیل برانگیخته و کارشناسان اعلام کرده اند این پرونده منجر به بی اعتمادی شدید مردم به سیاستمداران برزیلی شده است.
مقامات قضایی برزیل اعلام کرده اند که یکی از موارد برجسته در این پرونده پرداخت رشوه به افراد مختلف بوده که در تاریخ برزیل سابقه نداشته است.
'لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا' رئیس جمهوری سابق برزیل ارشدترین مقام برزیل بوده که تاکنون در نتیجه تحقیقات در این پرونده فساد مالی محکوم و زندانی شده است.
پیشتر گزارش شده بود که داسیلوا به دریافت 540 هزار پوند (755 هزار دلار) رشوه از یک شرکت ساختمانی به نام 'او ای اس' محکوم شده.
این شرکت ساختمانی حدود 20 میلیون پوند ( 28.42 میلیون دلار) رشوه برای عقد قراردادهایی با شرکت دولتی نفت پتروبراس پرداخت کرده که بخشی از این رشوه در اختیار حزب لولا داسیلوا قرار گرفته است.
در این میان 'میشل تمر' رئیس جمهوری پیشین برزیل و شماری از مقامات دولت وی نیز با اتهام فساد مالی روبرو هستند.
مطرح شدن اتهام فساد مالی علیه پسر رئیس جمهوری برزیل نشان می دهد که چالش فساد مالی همچنان در این کشور منطقه آمریکای جنوبی همچنان مطرح بوده و می تواند گریبان ژایر بولسونارو در سمت ریاست جمهوری برزیل را همانند روسای جمهور قبلی بگیرد.
اروپام ** 9234 ** 1071

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...