مجازات قاچاق خاک مشخص شد


مجازات قاچاق خاک مشخص شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجازات قاچاق خاک از کشور را تعیین کردند.

خبرگزاری تسنیم: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۳۰ دی) پارلمان و در جریان رسیدگی به لایحه حفاظت از خاک که از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود، در جهت تأمین نظر این شورا، از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر، با ۱۴۱ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع، این لایحه را اصلاح و تصویب کردند.

در ماده (۲۱) این لایحه که از سوی نمایندگان مجلس اصلاح شده، آمده است: انتقال خاک به خارج از کشور ممنوع است. مرتکب به یک یا دو مورد از مجازات‌های تعزیری درجه ۵ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود. تشخیص ماده معدنی به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و برای خروج خاک معدنی از کشور، اخذ مجوز توسط وزارت مذکور با رعایت ماده (۴۳) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.

براساس این گزارش، بهارستان‌نشینان در این جلسه، با اکثریت آرا و از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر، با ۱۵۴ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع، با اصلاح ماده (۲۶) لایحه حفاظت از خاک، جهت تأمین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.

در متن ماده (۲۶) این لایحه پس از اصلاح نمایندگان مجلس، آمده است: آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون توسط وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه می‌شود و ظرف مدت ۶ ماه به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

براساس ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، مجازات‌های تعزیری درجه عبارت است از حبس بیش از دو تا پنج سال، جزای نقدی بیش از هشتاد میلیون (۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یکصد و هشتاد میلیون (۱۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از پنج تا پانزده سال، ممنوعیت دائم از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی و ممنوعیت دائم از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس