یادداشت| فعالیت دادگاه‌های نظامی پاکستان؛ گـام مؤثر بر اجرای قوانین


یادداشت| فعالیت دادگاه‌های نظامی پاکستان؛ گـام مؤثر بر اجرای قوانین

واضح است که دادگاه‌های نظامی پاکستان تاثیر به سزائی در پایان یافتن مشکلات امنیتی این کشور داشته‌اند با این وجود احزاب سیاسی و نمایندگان پارلمان درمورد ادامه فعالیت یا حذف این دادگاه‌ها باهم به اختلاف خورده‌اند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، احزاب سیاسی و برخی از نهاد های حقوق بشر در پاکستان گمان می کنند که فعالیت دادگاه های نظامی به سود و منافع ارتش است تا کشور، اما با نگاهی به فعالیت های موثر و نقش این دادگاه ها و صدور احکام به موقع و سریع آن در مییابیم که این دادگاهها تنها دارای مسئولیتی است که بر دوش ارتش گذاشته شده با این حال چون به سود کشور و امنیت آن است مسئولیت آن را پذیرفته است.

از دو سال قبل تاکنون این دادگاه به 717 پرونده رسیدگی کرده و مراحل مختلف قضایی آن ها را دنبال کرده است و با بررسی جدی این پروندهها و احراز جرم 310 تن، صدور حکم اعدام برای متخلفان و مجرمان امضا شده است، این در حالی است که پیگیری این پروندهها و اجرای احکام اگر توسط دادگاه عالی این کشور انجام میشد با پروسه زمان بری روبه رو میشد.

از سال 2014 برخورد با افراط گرایان محدود بود و آنها از چنگ قانون میگریختند، حال آنکه امروزه دادگاههای نظامی بلافاصله تنها چند روز پس از دستگیری عاملان واقعات تروریستی آنها را به جوخه اعدام می سپرد تا حداقل مرهمی بردل مردم رنج دیده از این واقعات و حوادث تلخ شود.

یادداشت| فعالیت دادگاه‌های نظامی پاکستان؛ گـام مؤثر بر اجرای قوانین

فرمانده ارتش پاکستان ژنرال قمر باجوه به صراحت اعلام کرده است که تمام مجرمین باقی مانده جرایم سنگین اعم از تروریستانی که در زندان‌های پاکستان به سر می‌برند، احکام قطعی و محکمه مبنی بر اعدام علیه آنان صادر گردیده و هر چه سریعتر اعدام خواهند شد، بنابراین به دلواپسان در جلوگیری از فعالیت دادگاه نظامی پیشنهاد میشود تا سلب اجرای قوانین نکنند و بگذارند تا حاکمیت قانون در جامعه خواه با کمک و دلسوزی ارتش محقق گردد.

ژنرال قمر باجوه در سال گذشته احکام اعدام 13 نفر از سرکردگان اعضای وابسته به شبکه‌های تروریستی تحریک طالبان پاکستان را امضا کرد. این عمل فرمانده ارتش به صورت جدی می‌تواند به‌عنوان گام مؤثر بر حسن اجرای قوانین مطرح شود که بیانگر ادای مسئولیت و انجام وظایف قانونی ارتش این کشور به‌حساب‌ می رود.

واضح است که برخی گروهها و جریانات در کشور پاکستان با فعالیت دادگاههای نظامی و اعمال مجازات اعدام بر تروریست ها بر طبل حقوق بشرغربی میکوبند و ساز مخالفت با کشور می‌نوازند اما گویا فراموش کرده اند کهبا افزایش برخورد دادگاههای نظامی پاکستان با افراط گرایان و تروریستها از زمان از سرگیری فعالیت این دادگاهها آمار جنایت و جولان این تروریست در پاکستان به مراتب کمتر شده است.

واضح است که عدم ادامه فعالیت دادگاه های نظامی در پاکستان و همچنین عدم اعمال مجازات اعدام مرتکبان جرایم سنگین چون جرایم تروریستی، آشوب علیه امنیت داخلی چندان توجیه منطقی و حقوقی نداشته و بیشک مانعی بزرگ فراروی حسن اجرای قوانین در پاکستان شده و از طرفی کمک به جسورتر شدن هرچه بیشتر تروریستها میگردد.

یادداشت: حسین محمدی

انتهای پیام/.*

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...