مسیر دیپلماسی بهترین راه گسترش تعاملات ایران و ترکمنستان است


مسیر دیپلماسی بهترین راه گسترش تعاملات ایران و ترکمنستان است

مشهد - ایرنا - سرپرست سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مرو گفت: بهترین راه گسترش تعاملات بین ایران و ترکمنستان مسیر دیپلماسی است که نباید با تغییر حکومت ‌ها و نگرش ‌ها کمرنگ شود.

علیرضا رجایی روز شنبه در دیدار با رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد افزود: ترکمنستان حامی فرهنگ و هنر است و از این دریجه می ‌توان مناسبات بین دو کشور را گسترش داد.
وی اظهار داشت: آثار باستانی بسیار متعلق به خراسان در مرو وجود دارد که ثبت یونسکو شده است، حضرت امام ‌رضا (ع) پس از مهاجرت از مدینه مدت سه سال در مرو حضور داشتند و خانه قدیمی منتسب به ایشان در این شهر وجود دارد که از قداست بسیار در میان مردم برخوردار است.
وی گفت: پیگیر بازسازی و مرمت این خانه تاریخی هستیم که امیدواریم با کمک نهادهای بین ‌المللی و بخش های مرتبط در کشور محقق شود.
رجایی افزود: انعقاد خواهرخواندگی بین مشهد و مرو می‌ تواند نقش بسزایی در گسترش تعاملات و مناسبات بین ترکمنستان و مشهد و دستاوردهای بسیار داشته باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این دیدار گفت: کشور ترکمنستان ظرفیت بسیار خوبی برای ایران محسوب می ‌شود و از منظر دیپلماسی منطقه ‌ای نیز از اهمیت بسیار برخوردار است.
محمدرضا حیدری افزود: از ظرفیت دیپلماسی شهری در بستر توجه به آثار تاریخی و فرهنگی می‌ توان برای تعمیق ارتباطات بین دو شهر مشهد و مرو بهره گرفت.
وی خاطرنشان کرد: مدیریت شهری مشهد آمادگی کامل برای خواهرخواندگی با مرو را دارد، این موضوع باید فرآیند حقوقی خود را طی کند و حوزه بین‌ الملل شهرداری پس از بررسی های لازم، وارد فاز عملی و اقدام شود.
حیدری با بیان اینکه خواهرخواندگی میان دو شهر مشهد و مرو موجب گسترش تبادل گردشگر می ‌شود گفت: به منظور احیای آثار تاریخی بین ‌المللی باید از ظرفیت های جهانی همچون یونسکو استفاده کرد.
وی افزود: می توان نشست های مختلف با محوریت یونسکو و مشارکت آستان قدس رضوی و سمن‌ ها برگزار کرد تا ارتباطات مناسبی شکل گیرد و اولویت‌ های تعامل با مرو در مراحل بعدی مشخص شود.
حیدری اظهار داشت: خراسان گذرگاه های خوبی همچون باجگیران و سرخس با کشور ترکمنستان دارد که نقش بسزایی در زمینه ترانزیت ایفا می‌ کند ولی به صورت کامل از ظرفیت آسیای میانه استفاده نکرده‌ ایم.
ترکمنستان دارای 188 هزار کیلومتر مرز است که 992 کیلومتر آن با ایران است، خراسان رضوی نیز 530 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان دارد.
7505/ 6053

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بدر و ببر