به گزارش افکارنیوز،

هنگامی که خبرنگاران شبکه "سی بی اس" از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پرسیدند که او دوره دو ساله اول ریاست جمهوری خود را چگونه ارزیابی می‌کند، ترامپ پاسخ داد که دوساله اول دوره ریاست جمهوری او عالی بوده و او در ظرف دو سال بیش‌ از تقریبا همه روسای جمهوری پیشین در تاریخ آمریکا دستاورد داشته است. او همچنین گفته است که به دوره دو ساله ریاست جمهوری خود نمره بیست و حتی بهتر از آن می‌دهد.

آمریکایی‌ها به خاطر ترامپ خجالت می‌کشند

ترامپ در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد. اکثر آمریکایی‌ها او را به خاطر تعطیل شدن فعالیت دولت این کشور سرزنش می‌کنند. رئیس جمهوری آمریکا برای ساخت دیوار مرزی بین آمریکا و مکزیک شش میلیارد دلار طلب کرده است. اما دمکرات‌ها که اکثریت مجلس نمایندگان را در دست دارند با این درخواست ترامپ مخالفت کرده‌اند.

محبوبیت ترامپ اکنون تا ۴۰ درصد در میان آمریکاییها کاهش پیدا کرده است. حدود ۶۰ درصد آمریکایی‌ها با سیاست‌های ترامپ موافق نیستند. هیچ یک از چهار رئیس جمهوری پیشین آمریکا در دوساله نخست ریاست جمهوری خود تا این حد از محبوبیتشان کاسته نشده بود. بسیاری از آمریکایی‌ها از سیاست‌های ترامپ ناراضی هستند و به خاطر توییت‌ها و دروغ‌های او خجالت می‌کشند.

به نوشته "واشنگتن پست" ترامپ روزانه به طور متوسط ۱۵ بار دروغ می‌گوید. با این همه باید گفت که هنوز از هر سه شهروند آمریکایی یک نفر و از هر ۱۰ جمهوری‌خواه هشت نفر با سیاست‌های ترامپ موافقند. این موضوع هم فقط یک دلیل دارد: رونق اقتصادی.

ترامپ در کارزار انتخاباتی خود مژده می‌دهد که در دوره او آمریکا در قیاس با ۴۹ سال گذشته کم‌ترین نرخ بیکاری را دارد. او تاکید می‌کند که اقتصاد آمریکا چهار درصد رشد دارد و برای شکوفایی صنعت فولاد شرایط فراهم شده است.

اگرچه بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا در زمان باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین این کشور آغاز شده بود ولی اصلاحات مالیاتی ترامپ به رشد و توسعه اقتصادی این کشورکمک شایانی کرده است.

با این حال، بعد از روی کار آمدن ترامپ، بدهی دولتی آمریکا نیز به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرد.

کنار زدن مخالفان در دوسال گذشته

در سیاست خارجی، کارنامه دونالد ترامپ در نیمه اول دوره ریاست جمهوری‌اش بدتر است. او در آستانه سال نو اعلام کرد که داعش شکست خورده و بدون هیچ مشورتی با نزدیکان خود گفت که نیروهای آمریکایی از سوریه خارج می‌شوند. این موضوع سبب استعفای جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا شده بود. ماتیس یکی از آخرین ژنرال‌هایی بود که تیم ترامپ را ترک کرده است.

در ظرف دو سال گذشته ترامپ مخالفان خود را قدم به قدم برکنار کرد. برای اروپایی‌ها و آلمان این موضوع خبر خوشایندی نبود.

ترامپ از قرادادهای بین‌المللی چون پیمان اقلیمی پاریس و یا برجام خارج شد. رئیس جمهوری آمریکا متحدان و شرکای قدیمی خود چون آلمان را کشوری می‌شمارد که از آمریکا فقط سوء استفاده کرده‌اند.

ملاقات دوباره ترامپ با رهبر کره شمالی

از سوی دیگر او به رهبران خودکامه‌ای چون ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی علاقه دارد.

ترامپ و کیم چندین بار به همدیگر نامه نوشته‌اند. ترامپ می‌گوید که این نامه‌های دوستانه توسعه سیاسی به ارمغان آورده است. قرار است در اواخر ماه فوریه نشست دوم ترامپ و رهبر کره شمالی برگزار شود.

نیمه دوم دوره ریاست جمهوری ترامپ چگونه خواهد بود؟

اما نیمه دوم دوره ریاست جمهوری برای ترامپ می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد، چون‌ دمکرات‌ها که مجلس نمایندگان آمریکا را در دست دارند می‌توانند با سیستم مالیاتی او مخالفت کنند.

دمکرات‌ها با توجه به گزارش رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا واکنش نشان خواهند داد. آنها می‌توانند برای استیضاح و طرح عدم کفایت ترامپ اقدام کنند.

با این اوصاف یک چیز مشخص شده و آن اینکه دوره سختی برای ترامپ در نیمه دوم دوره ریاست جمهوری‌اش آغاز شده است.