نخستن جوانه روئیده در ماه از بین رفت+ تصاویر


نخستن جوانه روئیده در ماه از بین رفت+ تصاویر

نحستین آزمایش رویش گیاهان در سیاره‌ای به جز زمین به وسیله چینی‌ها انجام شد، آزمایشی که هر چند شکست خورد اما نتایجی فوق العاده‌ پیش روی دانشمندان قرار داد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان چینی به تازگی ماه نورد چینی Change ۴ را با موفقیت به نیمه تاریک کره ماه ارسال کرده‌اند؛ این ماه نورد قرار است به راه‌پیمایی بر سطح کره ماه و جمع‌آوری نمونه از سنگ و خاک این کره بپردازد.
نخستن جوانه روئیده در ماه از بین رفت+ تصاویر
در این بین یکی از پژوهش‌های جنبی دانشمندان چینی، ارسال گیاهان و استقرار آن بر بدنه خارجی ماه‌نورد برای بررسی نحوه رشد و زنده ماندن آن‌ها در کره ماه بوده است؛ دانه‌های گیاه پنبه و کتان (cotton sprout) بر بدنه ماه‌نورد نصب شد، گیاهان با دریافت نور خورشید برای مدتی بر سطح کره ماه زنده ماندند.

اکنون پس از ۲ هفته از فرود موفقیت آمیز Change۴ برای اولین بار ماه نورد در تاریکی فرو رفته و درجه حرارت به زیر منفی ۱۷۰ درجه سانتیگراد افت کرده است.

با وجود اینکه این دمای سرد باعث مرگ گیاهان پنبه شد اما اطلاعاتی مفید در اختیار دانشمندان قرار داد؛ به گفته کارشناسان هرموجود زنده‌ای چه انسان، چه حیوان یا گیاه برای زنده ماندن در کره ماه یا سیاره مریخ به خوراک، اکسیژن و پوشش‌های محافظتی نیاز دارند.

مقام‌های چینی هدف از پرتاب این ماه نورد را کسب اطلاعات بیشتر درباره وضعیت کره ماه و ساخت پایگاه در کره ماه در سال‌های آینده اعلام کرده‌اند.

پیش از این چینی‌ها اعلام کرده بودند این اولین بار است که انسان آزمایش‌های زیستی بر سطح کره ماه انجام می‌دهد؛ آن‌ها بذر پنبه را روی نوعی پارچه محافظ قرار دادند و پس از مدتی جوانه می‌زد. جوانه‌ها در یک ظرف ۱۸ سانتی متری حاوی هوا، آب و خاک قرار داشتند و مدتی زنده ماندند اما سرمای بیش از اندازه کره ماه سبب مرگ آن‌ها شد.
نخستن جوانه روئیده در ماه از بین رفت+ تصاویر
با توجه به نیاز انسان‌ها به مصرف خوراک در آینده در جریان سفر‌های فضایی به کره ماه، مریخ یا سایر سیاره‌ها امکان رشد گیاهان و پایگاه‌های زیستی برای آن‌ها اهمیت فراوان دارد.
مسئولان ناسا نیز درپی نزدیک شدن به زمان بازنشستگی ایستگاه فضایی بین المللی اعلام کرده‌اند در نظر دارند پایگاه فضایی در مداری نزدیک به کره ماه بسازند که میزبان دانشمندان از کشور‌های مختلف دنیا باشد.

منبع: newscientist

انتهای پیام/

مرگ گیاهان چینی در بدنه خارجی ماه نورد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک