تاکید مرکل بر همکاری نزدیکتر اتحادیه اروپا در زمینه های دفاعی


تاکید مرکل بر همکاری نزدیکتر اتحادیه اروپا در زمینه های دفاعی

تهران – ایرنا - «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان روز شنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا باید به سطح همکاری خود در زمینه های دفاعی و به ویژه توسعه سیستم های تسلیحاتی، تعمیق بخشد.

به گزارش شنبه شب ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، مرکل در تلاش برای مقابله با ملی گرایی اروپاگریز در آستانه انتخابات پارلمانی اروپا در ماه می (اردیبهشت – خرداد 1398)، بر اهمیت همکاری نزدیک بین اعضای این اتحادیه تاکید کرد.
وی قرار است 22 ژانویه (2 بهمن( به همراه «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه ذیل توافقنامه ای برای تقویت جایگاه اتحادیه اروپا و مقابله با ملی گرایی منتقدانه از این اتحادیه را امضا کند.
مرکل خطاب به اعضای حزب محافظه کار دمکرات مسیحی آلمان گفت: خیلی خوب است که بعد از چند دهه، خواستار توسعه سیاستی در زمینه همکاری دفاعی هستیم و باید سیستم های تسلیحاتی را به اتفاق هم گسترش دهیم.
وی همچنین اهمیت همکاری فرانسه و آلمان برای تقویت اتحادیه اروپا را مورد توجه قرار داد و افزود که این دوستی پس از چند سده درگیری نظامی میان کشورهای ما، بسیار دور از انتظار بود.
هر چند دو کشور آلمان و فرانسه که به لحاظ سنتی موتور اصلی اتحادیه اروپا تلقی می شوند، در مورد موضوعاتی چون اصلاحات منطقه یورو اختلاف نظر دارند، پیمان تقویت اتحادیه اروپا حاکی از همکاری بیشتر این دو در زمینه سیاست دفاعی و خارجی، مقابله با تروریسم و مبادلات فرهنگی بیشتر است.
هدف از این پیمان که به پیمان الیزه معروف است، مستحکم نگه داشتن محور اصلی اتحادیه اروپا و مقابله با برخی کشورهای عضو است که در جهت ملی گرایی ضد اروپایی گام بر می دارند.
پیمان الیزه که پیشتر به امضای کابینه های فرانسه و آلمان رسیده است، 22 ژانویه (2 بهمن) مورد تائید مکرون و مرکل قرار می گیرد.
در بخشی از این پیمان آمده است که دو کشور به سطح همکاری شان در امور خارجی، دفاعی، امنیت داخلی و خارجی و توسعه عمق می بخشند و در عین حال، در جهت تقویت توان اروپا برای اقدام به طور مستقل عمل می کنند.
پیمان الیزه که روند مذاکراتی اش در طول سال گذشته میلادی طی شد، تصریح می کند که دیپلماسی آلمان - فرانسه برای برلین به منظور پذیرفته شدن به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، از اولویت های دو کشور است.
آلمان از سال ها قبل درصدد برخورداری از نفوذ بیشتری در این نهاد ملل متحد بوده، نهادی که نزدیکترین متحدان برلین یعنی آلمان، انگلیس و فرانسه عضو دائم آن هستند.
پیمان الیزه ضمن تائید بر تعهد آلمان و فرانسه به ائتلاف های دفاعی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا، همچنین نشان می دهد که برلین و پاریس با اقدامات فرسایشی اتحادیه اروپا از سوی برخی سیاستمداران ملی گرای اروپایی، مقابله می کند.
شبد**اروپام**9109**1010

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید