نبود آمایش سرزمین عامل اصلی مشکلات زیست محیطی کنونی کشور است


نبود آمایش سرزمین عامل اصلی مشکلات زیست محیطی کنونی کشور است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تاکید کرد: اگر آمایش سرزمین را در کشور اجرا می‌کردیم و آب را مدیریت می‌کردیم، امروز با این وضعیت مواجه نبودیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تاکید کرد: اگر آمایش سرزمین را در کشور اجرا می‌کردیم و آب را مدیریت می‌کردیم، امروز با این وضعیت مواجه نبودیم.

به گزارش ایلنا، کیومرث کلانتری در جشنواره ورزشی به مناسبت روز هوای پاک با بیان اینکه روز هوای پاک از ۲۹ دی ماه ۱۳۷۳ به واسطه حساسیت‌‌‌های دوستداران محیط زیست در پارک شهر تهران آغاز شد، گفت: در آن روز دوستداران محیط زیست با اعتراض به عملکردهای مسئولان وقت برای جلوگیری از افزایش آلودگی‌‌‌های زیست محیطی به خصوص آلودگی هوا در پارک شهر جمع شدند و از آن تاریخ ۳۴ سال گذشته است.

وی با بیان اینکه عناصر تشکیل‌‌‌دهنده محیط زیست در بخش مواد بی‌‌‌جان آب، خاک و هوا بوده و مهمترین و حیاتی‌‌ترین عنصر هوا است، اظهار داشت: شاید انسان بتواند ۵ هفته بدون غذا زنده بماند و شاید ۵ روز هم بدون آب زنده بماند اما حتی پنج دقیقه هم نمی‌‌تواند بدون هوا زندگی کند و بنابراین هوا جزء حیاتی‌‌ترین عنصر تشکیل‌‌دهنده محیط زیست است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه متاسفانه بعد از انقلاب صنعتی یعنی از حدود ۳۰۰ سال پیش ما روز به روز شاهد افزایش آلودگی‌های هوا به خصوص در کلانشهرها هستیم، تصریح کرد: درخصوص کلانشهر تهران هم وضع به همین منوال است.

کلانتری با تاکید بر اینکه نبود آمایش سرزمین عامل اصلی مشکلات زیست محیطی کنونی کشور است، خاطرنشان کرد: اگر آمایش سرزمین را در کشور اجرا می‌‌‌کردیم، آب را هم اصفهان و در چهارمحال و بختیاری و هم در خوزستان مدیریت می‌کردیم و امروز با این وضعیت مواجه نبودیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۸ درصد جمعیت کشور را در ۸۳/۰ درصد جغرافیایی کشور در تهران مستقر کردیم، ابراز داشت: یعنی به صورت ثابت و شناور چیزی حدود ۱۷ میلیون جمعیت در تهران داریم و از ۲۲ میلیون خودروی در حال تردد در کشور ۲۰ میلیون خودروی سواری است که از این تعداد چهار میلیون آن فقط در تهران تردد می‌‌‌‌کنند و همچنین سه میلیون موتورسیکلت در تهران در حال تردد است و اینها از مهمترین معضلات تهران به شمار می‌‌آیند.

کلانتری ادامه داد: تا سال گذشته به طور خوشبینانه چیزی حدود ۱۰۰ روز هوای ناسالم در تهران داشتیم که به لطف پروردگار با وجود ناپایداری‌‌‌های جوی که امسال در تهران شاهد بودیم و اقداماتی که انجام شد در سال جاری وضعیت مطلوب‌‌تر شد.

وی افزود: از سال گذشته قانون هوای پاک در کشور اجرایی شد و با اجرای این قانون که ۲۶ دستگاه اجرایی در آن مسئولیت دارند و نظارت آن برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است، امروز و تا این لحظه ۴۸ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم در حالی که سال گذشته پنج روز ناسالم برای همه گروه‌‌‌ها داشتیم و امسال هیچ روز ناسالم برای همه گروه‌‌‌‌ها نداشتیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران اضافه کرد: سال گذشته ۱۲ روز هوای پاک و امسال ۱۷ روز هوای پاک داشتیم و در نهایت امسال تا به امروز ۲۲ روز نسبت به سال گذشته تعداد روزهای هوای سالم افزایش داشته است و نتیجه می‌‌گیریم که اگر واقعاً بخواهیم هوای سالمی داشته باشیم باید همه بخش‌‌ها مشارکت داشته باشند.

کلانتری با بیان اینکه روزی در کشور پیاده‌‌‌روها پر از جمعیت بود اما امروز پیاده‌‌روها خالی و خیابان ها شلوغ شده‌‌‌اند، عنوان کرد: تاکنون چه کاری برای افزایش و ارتقای فرهنگ پیاده‌‌روی و دوچرخه‌‌سواری در کشور انجام داده‌‌ایم.

وی از مسئولان مربوطه خواست به زیرساخت‌‌های دوچرخه‌‌سواری و پیاده‌‌روی در کشور توجه داشته باشند و یادآور شد: همه بخش‌‌های شهری به این موضوع توجه ویژه‌‌ای داشته و سازمان محیط زیست نیز از این موضوع حمایت می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی