سامانه صندوق فروش، عامل مهم شفافیت اقتصادی


سامانه صندوق فروش، عامل مهم شفافیت اقتصادی

در راستای تحقق عدالت مالیاتی و شفافیت اقتصادی، در سالهای اخیر اقدامات یکپارچه ای انجام گرفته که با رویکرد تکریم مودیان مالیاتی و افزایش اعتماد آنها بوده است.

سامانه صندوق فروش، عامل مهم شفافیت اقتصادی

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از رسانه مالیاتی ایران؛ استفاده از سامانه صندوق فروش که طی چند سال گذشته بر اساس مفاد برنامه پنجم توسعه و قانون نظام صنفی با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان امور مالیاتی به مرحله اجرا درآمده یکی از این اقدامات بوده است.
بر همین اساس در سه دوره متوالی و بر اساس اولویت صاحبان مشاغل برای نصب و راه اندازی این سامانه، سازمان امور مالیاتی با صدور فراخوان ، فهرست اصناف و مشاغل مشمول این قانون را اعلام کرده است.
گروه اول که در سال 1392 ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش ( pos مکانیزه فروشگاهی ) شدند شامل 10 صنف از اشخاص حقیقی بودند که از آن جمله می توان به سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر – تالار پذیرائی ، رستوران ها ، چلوکبابی ها و اغذیه فروشیها و داروخانه ها اشاره کرد.
در سال 1393 سازمان امور مالیاتی برای 10 گروه دوم که مشمول استفاده از سامانه صندوق فروش بودند از جمله تولید کنندگان و فروشندگان مبل، مصنوعات چوبی و فلزی و غیر فلزی اعم از اداری و خانگی ( نمایندگی ، عمده و خرده فروشی ) – فروشندگان فرش ماشینی ، تابلو فرش ، موکت و قالیچه ماشینی ( نمایندگی ، عمده و خرده فروشی ) فراخوان صادر کرد و گروه سوم نیز که از سال 1394 ملزم به نصب صندوق فروش شده و از طرف سازمان امور مالیاتی اعلام گردیدند شامل 10 گروه از جمله : فروشندگان مصالح ساختمانی ( نمایندگی ، عمده و خرده فروشی) - بار فروشان و فروشندگان میوه و تره بار و میدان داران بودند.
به این ترتیب تاکنون تعداد کثیری از فعالان اقتصادی مطابق بخشنامه های سازمان امور مالیاتی مکلف به استفاده از صندوق فروش شده اند که این اقدام با هدف شفاف سازی فرایند مبادلات اقتصادی صاحبان مشاغل و به عنوان یکی از اقدامات زیر بنایی طرح جامع مالیاتی صورت گرفته است.
استفاده از این سامانه، مزایایی هم برای فعالان اقتصادی در بر دارد که انسجام در امر خرید و فروش و کنترل روند مبادلات از عمده ترین آنها می باشد.
در ماده 169 اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم توضیحات کامل در این خصوص داده شده و وظایف و تکالیف مودیانی که مشمول این ماده می شوند به تفصیل بیان شده است.
استفاده از صندوق فروش که قانون، آن را برای فعالان اقتصادی تکلیف کرده است برای این اشخاص مزایایی را در بر دارد. به عنوان مثال: فروشگاه یا مغازه ای که از صندوق فروش استفاده می کند در کوتاهترین زمان و به آسانی می تواند فهرست اجناس موجود در انبار خود را مشخص کرده و نسبت به خرید و جایگزینی اقدام نماید.
البته تجهیز فروشگاهها و مراکز خرید به این سامانه علاوه بر مزایایی که برای مودیان مالیاتی دارد برای عموم مردم نیز تسهیلاتی را در بر دارد.
به عنوان مثال خریدار در فاصله ای کوتاه نسبت به خرید اقدام کرده و با اخذ فاکتور از فروشنده می تواند در فرصت مقتضی نسبت به کنترل اجناس اقدام و در صورت وجود مشکلی، آن را عودت دهد.
در ماده 169 قانون مالیاتها، قانونگزار ضمن تکلیف دانستن استفاده از سامانه صندوق فروش ، مشوقهایی را برای استفاده کنندگان در نظر گرفته است که از آن جمله می توان به کسر هزینه های انجام شده بابت خرید، نصب و راه اندازی تجهیزات این سامانه اعم از نرم افزار و سخت افزار از مالیات قطعی شده مودیان مشمول اشاره کرد.
مورد دیگری که در ماده 169 اصلاحیه قانون مالیاتها به آن اشاره شده عبارت است از بخشودگی معادل ده در صد ( 10 % ) از مالیات ابرازی عملکرد مودیانی که توسط سازمان مالیاتی ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش و تجهیزات مشابه شده اند مشروط به رعایت آئین نامه اجرائی مربوط برای مدت دو سال اول می باشد.
مشوقهای قانونی فوق نشان از همراهی و همکاری دستگاه مالیاتی با مودیان مالیاتی برای تمکین به قانون و مشارکت در پرداخت مالیات است .
شایان ذکر است که غیر از این مشوقهای قانونی که برای استفاده کنندگان از این سامانه در نظر گرفته شده مزایا و امتیازات دیگری هم در این خصوص وجود دارد که سهولت و آسانی در امر خرید و فروش، مهمترین آن به شمار می رود.
بنابر این به جرات می توان گفت تدابیر و تمهیدات اندیشیده شده توسط سیستم مالیاتی برای تصویب قانون استفاده از سامانه صندوق فروش توسط مودیان مشمول ، علاوه بر ایجاد پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی برای آنان، برای آحاد جامعه نیز امتیازاتی را در بر دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید