افزایش 318 درصدی درخواست پناهندگی شهروندان عربستانی‌ در 5 سال اخیر


افزایش 318 درصدی درخواست پناهندگی شهروندان عربستانی‌ در 5 سال اخیر

مجله انگلیسی اکونومیست با اشاره به رشد 318 درصدی تقاضاهای پناهندگی عربستانی‌ها در دیگر کشورها تاکید کرد، سرکوبگری مقامات سعودی، شهروندان را به فرار از این کشور کشانده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، مجله انگلیسی «اکونومیست» نوشت: اتفاقی که برای «رهف القنون» دختر جوان عربستانی رخ داد و پس از فرار از کشورش ابتدا به تایلند رفت و سپس از کانادا درخواست پناهندگی کرد، توجه جهانیان را به وضعیت هزاران زن و مرد سعودی جلب کرده که از شرایط سخت در عربستان سعودی فرار می‌کنند.

بنا بر این گزارش، همانطور که آمار دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نشان داده است، تعداد پناهجویان سعودی در سال 2017 در مقایسه با سال 2012 318٪ افزایش یافته است.

طبق اعلام آژانس پناهندگان سازمان ملل، شمار پناهجویان سعودی در سال 2017 در حدود 815 نفر رشد داشته است، در حالی که در سال 2012 کمتر از 200 نفر بودند، تعداد پناهجویان سعودی در سال 2017 کمی کمتر از سال 2016 است.

به نوشته اکونومیست، اعتقاد بر این است که افزایش پناهندگی اتباع سعودی در دیگر کشورها ناشی از سرکوبگری مقامات سعودی علیه مخالفان باشد، اما این افزایش با تصدی ولایت‌عهدی عربستان توسط شاهزاده محمد بن سلمان در سال 2017 ارتباطی ندارد و از یک سال قبل آن، ثبت شده است.

به گفته این نشریه، درخواست‌های پناهندگی ثبت شده توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد منعکس کننده حقیقت کامل نیست، درخواست پناهندگی اقدامی است که بسیاری از سعودی‌ها که از وضعیت و موقعیت خود در عربستان ناراضی هستند، جرات طرح و ثبت آن را نمی‌کنند.

اکونومیست به نمونه جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی که اکتبر گذشته در کنسولگری کشورش در استانبول کشته شد اشاره کرد و گفت: او درخواست پناهندگی نداده بود چون خود را معارض رژیم سعودی نمی‌دید؛ اما از بیم اینکه به دلیل نوشته‌هایش در انتقاد از برخی رفتارهای رژیم سعودی، جانش در خطر باشد، به آمریکا گریخت.

این مجله انگلیسی نوشت: وضعیت تبعید داوطلبانه‌ای که خاشقچی انتخاب کرده بود، توسط بسیاری از سعودی‌های لیبرال که به انگلیس و آمریکا مهاجرت کردند دنبال شده است، کشورهایی که بسیاری از مخالفان نظام سعودی در آنجا اقامت گرفته اند.

رهف محمد القنون، دختر ۱۸ ساله سعودی در چند هفته پیش مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفته است، او بعد از ورود به تایلند خود را در هتلی محصور کرد و از طریق شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرد که به دنبال کسب پناهندگی است و درخواست کمک کرد تا دولت‌ها مانع از استرداد او به عربستان شوند.

درخواستی که کانادا به آن جواب مثبت داد و با قبول تقاضای پناهندگی او یک هفته پیش وارد تورنتو شد.

این دختر ۱۸ ساله سعودی گفته بود اگر به عربستان و نزد خانواده‌اش بازگردانده می‌شد احتمالا با خطر مرگ روبرو می‌شد.

او تاکید کرد: در عربستان با ما (زنان) چون یک برده، یک شیء رفتار می‌شود، برای همین هم من می‌خواهم داستان خودم را برای مردم بگویم، بگویم که بر زنان سعودی چه می‌گذرد.

انتهای پیام/م

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی افغانستان