بیمه شخص ثالث راننده محور می‌شود + جزئیات طرح جدید


بیمه شخص ثالث راننده محور می‌شود + جزئیات طرح جدید

از سال آینده، بیمه شخص ثالث به جای خودرو به راننده تعلق می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام بیمه ازکی، غلامرضا سلیمانی، رییس بیمه مرکزی در تایید این خبر گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه، با توجه به پرخطر و کم‌خطر بودن راننده از سال آینده بیمه شخص ثالث به جای خودرو به راننده تعلق خواهد گرفت.

وی ادامه داد: زن یا مرد بودن راننده، جوان یا پیر بودن و پرخطر و کم‌خطر بودن راننده در این مصوبه لحاظ می‌شود و راننده‌هایی که رانندگی بهتری دارند هزینه کمتری برای بیمه شخص ثالث پرداخت می‌کنند.

راننده‌های پرخطر ریسک بالایی ایجاد می‌کنند

بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸، آمار کشته‌شدگان تصادفات رانندگی در ایران به ۱۶ هزار نفر رسیده است. همچنین با توجه به آنچه سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده در سال ۹۶، آمار کشته شدگان حوادث رانندگی ۱.۷ درصد افزایش یافته است. رعایت حداقل استاندارهای لازم در طراحی خودروها و کیفیت پایین آن‌ها از عوامل موثر وقوع حوادث رانندگی در ایران می‌باشد.

علاوه بر ایمنی خودرو، عامل انسانی و رانندگی پرخطر سهم قابل توجهی در وقوع تصادفات دارد.

سلیمانی ضمن اشاره به ریسک بالای رانندگان پرخطر و لزوم پرداخت حق‌ بیمه‌ بیشتر توسط آنان تاکید کرد: کسانی که خوب رانندگی می‌کنند باید تشویق شوند و پول بیمه کمتری پرداخت کنند، این افراد می‌توانند از تخفیفات ویژه بیمه‌ای استفاده کنند و اگر خودرویشان را عوض کنند تشویق‌ها را هم با خود منتقل می‌کنند.

خانم‌ها تخفیقات ویژه بیمه‌ای دریافت می‌کنند

رییس کل بانک مرکزی در تشریح این خبر افزود: در جهت راننده محور کردن بیمه شخص ثالث جنسیت، سن افراد و سابقه آن‌ها مطرح است. با توجه به این که خانم‌ها مرتب‌تر رانندگی می‌کنند در سال آینده که بیمه شخص ثالث راننده محور می‌شود، خانم‌ها تخفیفات ویژه‌ بیمه‌ای دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به این که در این مصوبه به افراد، ارزش ویژه‌ای داده می‌شود، گفت: کسانی که فقط چند بار در سال از خودروی شخصی خود استفاده می‌کنند، می‌توانند تخفیفات ویژه‌ای دریافت کنند.

سلیمانی خاطرنشان کرد این طرح تا پایان برنامه‌ ششم توسعه اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه گفت: شرکت‌هایی که بیمه‌نامه صادر می‌کنند از این به بعد اطلاعات فردی راننده شامل جنسیت، سن، شغل و سابقه رانندگی را دریافت می‌کنند تا این طرح از سال آینده به صورت آزمایشی به اجرا دربیاید.

بیمه شخص ثالث راننده محور می‌شود + جزئیات طرح جدید

لزوم راه‌اندازی نرم‌افزارهای لازم در شرکت‌های بیمه‌ای

سلیمانی ضمن اشاره به این که مصوبه راننده محور بودن شخص ثالث بسیار پیشرفته است، گفت: شرکت‌های بیمه‌ای باید ضمن راه‌اندازی نرم‌افزارهای لازم، اطلاعات تکمیلی بیمه‌ای را دریافت کنند.

وی درباره‌ امکان انتقال تخفیفات بیمه‌ای افزود: هم‌اکنون هم، طبق قانونی که تصویب شده افرادی که بیمه شخص ثالث دارند، می‌توانند تخفیفات خود را به افراد خانواده منتقل کنند یا برای خودشان نگهداری کنند تا بعدا استفاده کنند و این اتفاق در مورد بیمه‌های راننده‌محور هم می‌افتد و اگر راننده‌ای خودروی خود را بفروشد بیمه‌نامه خود را می‌تواند نگه دارد تا هر زمان خودروی بعدی را خریداری کند از آن بیمه استفاده کند.

دقت بیشتر در اندازه‌گیری ریسک و کاهش ضریب خسارت در بیمه ثالث

بر اساس سالنامه‌ آماری منتشر شده توسط بانک مرکزی، ضریب خسارت بیمه ثالث در سال ۹۶، برابر با ۹۳.۳ درصد بوده است. یعنی ۹۳ درصد حق‌بیمه‌های دریافت شده، به پرداخت خسارات مالی و جانی اختصاص یافته است.

در بیمه ثالث، شرکت‌ها باید علاوه بر خسارات مالی، خسارات جانی شامل هزینه پزشکی، دیه‌ فوت و نقص عضو را نیز پرداخت کنند. همچنین مهم‌ترین عاملی که نرخ بیمه ثالث را تعیین می‌کند میزان دیه‌ سالیانه است. در حالی که افزایش قیمت خودرو و قطعات یدکی روزبه‌روز در حال افزایش است؛ و به نظر می‌رسد نرخ بیمه ثالث تناسبی با و وضعیت بازار و افزایش هزینه‌ها ندارد. همین موضوع باعث شده بیمه ثالث برای شرکت‌ها زیان‌ده باشد.

در حال حاضر شرکت‌ها بر اساس شرایط خودرو، بیمه ثالث را به بیمه‌گذاران ارائه می‌کنند و توجهی به رفتار و سبک رانندگی آنان ندارند. اجرایی شدن این مصوبه این امکان را به شرکت‌های بیمه می‌دهد تا با جمع‌آوری اطلاعات و بررسی رفتار بیمه‌گذاران، ریسک را دقیق‌تر اندازه‌گیری کرده، از رانندگان پرخطر حق‌بیمه بیشتری دریافت کنند و فاصله‌ بین نرخ بیمه ثالث و افزایش قیمت در بازار را تا حدی جبران کنند.

خرید آنلاین بیمه شخص ثالث از سایت ازکی

برای دریافت مشاوره‌ رایگان و تخصصی در زمینه‌ بیمه شخص ثالث به azki.com مراجعه کنید.

مشاوران ازکی با مقایسه‌ شرکت‌های مختلف بیمه‌ای مناسب‌ترین بیمه شخص ثالث را با توجه به نیازها و شرایط شما پیشنهاد می‌کنند. از از طریق سایت ازکی بیمه شخص ثالث خود را با توجه به آخرین تغییرات آن خریداری کنید. خرید بیمه به سادگی و با چند کلیک از طریق سایت ازکی امکان‌پذیر است.

انتهای رپورتاژ خبری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند