حرکت در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی انتظار رهبری است


حرکت در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی انتظار رهبری است

قم- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، تحقق تمدن نوین اسلامی را انتظار رهبر معظم انقلاب از این شورا دانست وگفت: حرکت در مسیر تحقق تمدن نوین با چالش هایی از جمله سنگ اندازی ها و برنامه ریزی منسجم خارجی برای تاثیر بر حوزه های فرهنگی کشور مواجه است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سید سعید رضا عاملی روز شنبه دردیدار با آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، افزود: این شورا وظیفه سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت بر اجرا در حوزه علم و فرهنگ را به عهده دارد که در این حوزه ها نیازمند راهنمایی و تعامل حوزه علمیه و مراجع تقلید هستیم.
وی با بیان اینکه بسیاری از مسائل مرتبط با فرهنگ به حوزه های بیرون از فرهنگ مربوط است گفت: ایجاد عدالت اجتماعی در جامعه رابطه مستقیمی با حوزه فرهنگی و افزایش رضایتمندی مردم در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی دارد.
وی با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی نهادی فراقوه ای است که به عنوان یک پارلمان بزرگ علمی و فرهنگی می تواند نقش آفرینی کند اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه های مختلف علمی از جمله هوافضا و نانو وظیفه نقش آفرینی دارد.
وی مسئولیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه فضای مجازی را توجه به جنبه های علمی آن دانست و گفت: حضور روسای سه قوه در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید پشتوانه و ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد ولی تا زمانی که چارچوب قانونی و مشخصی در این زمینه وجود نداشته باشد، تضمین اجرایی شدن مصوبات این شورا دشوار است.

**جایگاه علمی کشور از سیاست های شورای انقلاب فرهنگی است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور دردیدار با آیت الله نوری همدانی نیز گفت: جایگاه فعلی علمی ایران و قرار گرفتن جزو 10 کشور برتر دنیا، ناشی از برنامه ریزی و سیاست گذاری های بلند مدت این شوراست.
عاملی با تاکید بر اینکه این شورا با تدوین اسناد علمی در دستاوردهای علمی کنونی کشور نقش به سزایی داشته است، گفت: علم و فرهنگ دو حوزه مهم توسعه و پیشرفت کشور است که ظرفیت فرهنگی قوی موجب حضور ارزش های انقلاب در این فضا را فراهم می کند.
وی تاکید کرد: بخش قابل توجهی از اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم اجرایی شده ولی در حوزه فرهنگی به دلیل پیچیدگی و نبود برخی تعاریف شفاف میان موسیقی حلال و حرام موجب سختی کار در عرصه فرهنگی شده است.
عاملی ادامه داد: قرار گرفتن ایران جزو 10 کشور برتر دنیا، جایگاه برجسته علمی ایران در شاخص های مهم جهانی ، قرار گرفتن در رتبه 9 فیزیک و همچنین قرار گیری ایران در صنایع هوا فضا و دفاعی به عنوان یکی از قدرت های برجسته جهان از جمله دستاوردهای سیاست گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم بوده است.
وی، تقویت مبانی و ارزش های انقلاب اسلامی را اولویت و هدف شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و گفت: دشمنی ها، ندانم کاری ها، ضعف اجرایی و همچنین مشکل پیاده کردن ایده ها و قوانین در حوزه اجرا از جمله مشکلات حوزه فرهنگی بوده است.
عاملی، تبدیل آرمان های انقلاب اسلامی به عمل را از جمله ظرفیت مهم فضای مجازی و فناوری دانست وادامه داد: ایجاد ظرفیت ها و بسترهای منظم تر و قاعده مندتر برای پیاده سازی آرمان های فرهنگی و علمی کشور، تسهیل کننده فضای فرهنگی است.
به گزارش ایرنا ، رهبر معظم انقلاب اسلامی 12 دی ماه جاری در حکمی حجت الاسلام والمسلمین سید سعیدرضا عاملی را به سمت دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب کردند ، پیش از وی محمدرضا مخبر دزفولی از سال 84 این مسئولیت را عهده دار بود.
در برنامه سفر یک روزه عاملی به شهر مقدس قم، علاوه بر زیارت حرم حضرت معصومه(س)، دیدار با مراجع عظام تقلید ، جلسه با ریاست و مدیران ارشد دفتر تبلیغات اسلامی، بازدید از دبیرخانه شورای تخصصی حوزوی و حضور در جلسه مجمع شورای تخصصی حوزه پیش بینی شده است.
7404/ 6133/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس