سواستفاده یک شرکت لبنیاتی از میلیون‌ها دلار ارز دولتی!


سواستفاده یک شرکت لبنیاتی از میلیون‌ها دلار ارز دولتی!

یک مقام آگاه از سوء استفاده یک شرکت لبنیاتی که میلیون‌ها دلار ارز 4200تومانی گرفته و محصول خود را با نرخ آزاد روانه بازار کرده خبر داد.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ یک مقام آگاه در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین که خواست نامش فاش نشود خطاب به صادرکنندگانی که در مقابل بخشنامه صادرارتی مقاومت می‌کنند، بیان کرد: اگر صادرکنندگان اظهار می‌کنند که دولت قیمت گمرک را بالا اعلام کرده‌، پس چرا تا قبل از امسال گلایه‌ای نمی‌کردند، چرا زمانی که جایزه صادراتی می‌گرفتند و صادرکننده نمونه انتخاب می‌شدند دم از ظلم به صادرکنندگان نمی‌زدند؟! حالا که مجبور به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات هستند بهانه‌ می‌گیرند!

وی ادامه داد: سال‌های گذشته صادرکنندگان با همین آمار گمرکی روی پروانه‌های صادراتی‌شان که الان غیر واقعی می‌دانند، وام‌های ارزان با سود 10درصدی می‌گرفتند اما خم به ابرو نمی‌آوردند، امسال با سال‌های قبل فرقی دارد؟

او مشکل صادرکنندگان را ورای جذابیت فاصله نرخ نیما و آزاد دانست و گفت: الان مشکل صادرکنندگان جذابیت فاصله نرخ نیما و آزاد نیست بلکه گره کار اینجا است که ما صادرکننده را در مملکت لوس کرده‌ایم، یعنی می‌گوییم مالیات نده، جایزه بگیر، آمار صادرات و دارایی‌ات را نیز اعلام نکن، اما این یک جنایت است که عده‌ای پولدار دم از بدبختی می‌زنند که فقط دولت از آمارشان اطلاع نداشته باشد.

این مقام آگاه تصریح کرد: تا الان کسی از صادرکنندگان آمار خرید و فروش نمی‌گرفته اما الان سامانه نیما با کنترل منابع مالی افراد و میزان صادرات و ارز حاصل از آن‌ها، صادرکنندگان را نگران کرده است.

او با اشاره به حرف‌های صادرکنندگانی که می‌گویند " دولت نه به ما یارانه دهد و نه در کار بخش خصوصی دخالت کند" تاکید کرد: در همه جای دنیا کسی که فعالیت اقتصادی از جمله تولید، صادرات و واردات انجام می‌دهد باید به دولت مالیات پرداخت کند درصورتی که صادرکنندگان ایرانی از پرداخت مالیات معاف هستند؛ چرا به جای موضع‌گیری از چنین افرادی، از کارگرانی که تنها 200دلار در ماه حقوق می‌گیرند و 80درصد جامعه را تشکیل می‌دهند دفاع نمی‌کنیم؟

این مقام آگاه بازگرداند ارز به کشور در این برهه زمانی را ضروری دانست و افزود: اقدام بانک مرکزی بهترین راهکار برای شفاف‌سازی کار‌های یک عده‌ای است که همیشه به دور از شفافیت کار می‌کردند و من در جلسات خصوصی با رییس بانک مرکزی بارها ایشان را تشویق کرده‌ام که از موضع خود به هیچ وجه کناره‌گیری نکند.

او با تاکید بر این که 36میلیارد دلار خروج سرمایه‌ای که از مملکت اتفاق افتاده نتیجه کار صادرکنندگان است، گفت: صراحتا اعلام می‌کنم، صادرکنندگانی که اظهار می‌کنند نمی‌توان در این شرایط ارز وارد کشور کرد دروغ می‌گویند، پس 12میلیارد دلاری که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود چطور وارد شده؟ مگر قاچاقچی می‌تواند از بانک مرکزی حواله ورود ارز بگیرد؟

وی همچنین اضافه کرد: البته کسانی که در اتاق بازرگانی داد و فریاد راه انداخته‌اند تعدادشان بالا است اما رقم بالایی صادر نمی‌کنند بلکه دولت باید پاپیچ پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها که بزرگترین صادرکنندگان هستند نیز باشد.

این مقام آگاه با افشاگری از تخطی یکی از شرکت‌های تولید لبنیات در کشور، گفت: به طور مثال یک شرکت لبنیاتی بیش از 100میلیون دلار که 70میلیون آن با نرخ 4200 تومانی و حدود 50میلیون آن با نرخ 7هزار تومانی بوده، ارز دولتی گرفته اما حاضر نیست ارز صادراتی خود را به کشور بازگرداند در حالی که می‌بینیم حتی محصول خود را با نرخ آزاد وارد بازار کرده است.

وی در پایان تاکید کرد: بیشتر صادرکنندگان در لباس مقدس سرباز دولت مخفی شده‌اند اما جز رانت اقدامی انجام نمی‌دهند!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول