مصوبه ترخیص خودروهای خارجی اصلاح می‌شود؛ قیمت‌ها بالا می‌رود؟


هفته گذشته مصوبه ای توسط هیات دولت تصویب شد که نشان می‌داد ترخیص خودروهای خارجی باقیمانده در گمرک به زودی ترخیص می‌شوند و این بدین معنی بود که چیزی بالغ بر 14 هزار خودرو به بازار وارد می‌شود و یک ارزانی قابل توجه در راه این بازار خواهد بود ولی اشکالاتی به مصوبه مذکور وارد شد که این اشکالات باعث شد تا تاثیر خاصی در بازار نداشته باشد و البته با...

هفته گذشته مصوبه ای توسط هیات دولت تصویب شد که نشان می‌داد ترخیص خودروهای خارجی باقیمانده در گمرک به زودی ترخیص می‌شوند و این بدین معنی بود که چیزی بالغ بر ۱۴ هزار خودرو به بازار وارد می‌شود و یک ارزانی قابل توجه در راه این بازار خواهد بود ولی اشکالاتی به مصوبه مذکور وارد شد که این اشکالات باعث شد تا تاثیر خاصی در بازار نداشته باشد و البته با توجه به اشکالات وارد شده به نظر می‌رسد که فعلا خبری از واردات بدون محدودیت خودروهای باقیمانده در گمرک نباشیم.

به گزارش چرخان، جدی‌ترین منتقد مصوبه ترخیص خودروهای خارجی دولت که هفته گذشته تصویب شد بانک مرکزی بود که نسبت به نحوه تامین منابع ارزی و تسویه‌های مربوطه اشکالاتی را به هیات دولت منتقل کرد که با توجه به ایرادات مطروحه، هیات دولت نیز دست به تغییر آن زد.

مصوبه ترخیص خودروهای خارجی اصلاح می‌شود؛ قیمت‌ها بالا می‌رود؟بر اساس مصوبه‌ای که هفته گذشته هیات دولت تصویب کرده بود ثبت سفارش برای خودروهای خارجی دارای برگه انبار گمرک با ارز مشخص شده متقاضی بلامانع اعلام شده بود که این نشان می‌داد تمام سفارشات قبلی که با منشا بانکی یا غیربانکی بود لغو شد. این بدین معنی بود که عملا امید بسیاری از مشتریان و شرکت‌های واردکننده برای دریافت نرخ ارز دولتی نا امید شده و همه خودروها با ارز بازار آزاد تامین مالی می‌شوند.

بانک مرکزی یک ایراد بزرگ به مصوبه دولت داشت و آن هم این بود که واردات بدون محدودیت خودروهای باقیمانده در گمرک تا ۱۶ دی ماه و بدون مشخص بودن منشا ارز عملا تلاش‌های این بانک را برای ساماندهی بازار ارز مختل می‌کند و نابسامانی جدیدی را به بازار وارد می‌کند که قطعا با توجه به حجم خودروهای موجود در گمرک و ارز موردنیاز که قطعا از طریق بازار آزاد تامین می‌شوند شاهد مشکلات زیادی در بازار ارز خواهیم بود.

مصوبه ترخیص خودروهای خارجی اصلاح می‌شود؛ قیمت‌ها بالا می‌رود؟حالا بانک مرکزی با تبصره‌ای هیات دولت را متقاعد کرد که صرفا خودروهای خارجی وارد شده به گمرک قبل از تاریخ ۱۵ مرداد می‌تواند از این مصوبه استفاده کرده و بدون انتقال ارز اقدام به واردات نمایند که البته همین موضوع نیز باعث خواهد شد تا چند هزار خودرو که در خرداد تا مردادماه وارد گمرک شده‌اند آزاد شوند.

به نظر می‌رسد که این نگرانی بانک مرکزی برای بازار ارز واقعیت داشته و با توجه به صعودی شدن قیمت ارز در بازار فعلی نیز این تقاضای اضافی قطعا تاثیر زیادی در بیشتر شدن افزایش قیمت ارز میشد. البته گفتنی است که هیات دولت قبل از این برای سال ۹۸ درآمدی در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای گمرک واردات خودروهای خارجی در نظر گرفته است که این نشان دهنده آزادی قریب الوقوع واردات این خودروهاست.

مصوبه ترخیص خودروهای خارجی اصلاح می‌شود؛ قیمت‌ها بالا می‌رود؟

منبع

شاید مقاله های دیگر وب سایت روژان :را هم دوست داشته باشید

مصوبه ترخیص خودروهای خارجی اصلاح می‌شود؛ قیمت‌ها بالا می‌رود؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک