تداوم همایش‌های تخصصی اسلام و سلامت با طیف‌های مختلف فکری


تداوم همایش‌های تخصصی اسلام و سلامت با طیف‌های مختلف فکری

گروه سلامت ــ قائم‌مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش‌ و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت بر ادامه برگزاری همایش‌های تخصصی و علمی میان‌رشته‌ای اسلام و سلامت با حضور طیف‌های مختلف فکری برای تبیین مبادی و مبانی استفاده از آموزه‌های دینی در سلامت تأکید کرد.

تداوم همایش‌های تخصصی اسلام و سلامت با طیف‌های مختلف فکریحسام‌الدین علامه، قائم‌مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به برگزاری همایش جستاری در روایت طبی و حواشی آن مبنی بر اینکه دین متکفل سلامت جسمی نیست، اظهار کرد: هر کاری که در فضایی پر از پرسش و شبهه و در فضایی اعتقادی بین طیف‌های مختلف انجام می‌شود، موافقان و مخالفانی دارد. نکته مهم درباره این همایش و سخنرانی‌های ارائه‌شده درباره آن این است که در شروع یک علم تأسیسی هستیم.
وی افزود: در حوزه تعاملی کردن علوم انسانی با آموزه‌های دینی و وحیانی حدود ۳۰ سال است که کار‌های خوبی در حوزه‌های علمیه و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی زیرمجموعه وزارت علوم در حال انجام است و بسیاری از مبادی، حدود و مبانی این مباحث تدوین شده و شاید وقت آن باشد که خروجی‌های کاربردی در راستای حل مسائل جامعه از چنین مجموعه‌هایی استخراج شود، اما واقعیت آن است که در حوزه ارتباط بین علوم تجربی، به ویژه علوم سلامت و آموزه‌های دینی، هر چند به صورت پراکنده کار‌های سطحی انجام شده، اما یک کار دارای مبانی و مبادی قوی انجام نشده است.
علامه بیان کرد: این همایش‌ها و کارگاه‌ها به دنبال این هستند که گستره شناخت و شریعت و دین در علوم تجربی را تبیین کنند. لذا برای این کار در ابتدا کمتر از استادان سلامت استفاده می‌کنیم و بیشتر به دنبال حضور استادان بارز حوزوی هستیم. در این شروع کار تأسیسی کارگاه‌های زیادی را با همکاری دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت و کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت برگزار کردیم و همایش جستاری در روایت طبی، که در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، قله این کارگاه‌ها و همایش‌ها بود. استقبال بسیار خوب استادان دانشگاه، دانشجویان و پژوهشگران از این موضوع نشان از هدف‌گذاری درست این برنامه داشت.
قائم‌مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت درباره مباحث چالش‌برانگیز مطرح‌شده در همایش جستار‌هایی در روایات طبی، گفت: وزارت بهداشت در مقام استفاده از همه نظریه‌های روشمند و علمی فراگیر است که هم به آموزه‌های تجربی، عقلی و علمی بشر احترام بگذارد و هم بتواند استفاده حداکثری و روشمند اجتهادی از آموزه‌های دینی در سلامت را داشته باشد؛ بنابراین تکلیف ما در مقام وزارت بهداشت روشن است و این گونه نیست که فقط با یک طیف فکری جلسه بگذاریم، بلکه به دنبال تبیین موضوع هستیم. لذا این نشست‌ها با طیف‌های گوناگون ادامه دارد.

وی ادامه داد: در بین استادانی که در این همایش حضور داشتند، حتی آیت‌الله محقق داماد با استفاده از بعضی روایات طبی که جعلی یا قضایای شخصیه نباشند و اجتهاد درست و اعتقادی در آن‌ها باشد مخالفتی نداشتند. ایشان هم منکر امکان استفاده نبودند، اگرچه در حوزه سلامت جسمی نظر ایشان این است که این موضوع جزء گستره قلمروی شریعت نیست، اما واقعیت این است که انسان به جز جسم ابعاد دیگری مانند روان، اجتماع و معنویت دارد که مؤلفه‌های این ابعاد بر جسم مؤثر است و در این حوزه‌ها می‌توانیم از آموزه‌های دینی استفاده کنیم.
قائم‌مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت همچنین درباره موضوع تضاد منافع در سخنرانی آیت‌الله محقق داماد نیز گفت: ایشان فرمودند که تضاد منافع یکی از دلایل جعل یا غلو در حدیث است که فقط مختص طب هم نبوده و در حوزه‌های دیگر هم وجود دارد. حال برخی از افردی که حضور داشتند و عموماً هم دعوت شده بودند کسانی بودند که یک نگاه حداکثری غلیظ به مباحث کلامی دارند. به همین دلیل اعتقاد داریم که باید مبانی و مبادی تببین شود تا این مبانی نگاه آنان را نیز اصلاح کند.

علامه یادآور شد: دو سخنران دیگر بر این نظر بودند که اگر نگاه ما توأم با حجیت نباشد، می‌توانیم با نگاه استنباطی خاص حوزه علوم تجربی، یعنی حوزه هست‌ها و تکوینیات، از منظومه احادیثی که سند و متن صحیح و قابلیت دلالت دارند در کار درازمدتی استفاده کنیم.
وزارت بهداشت به دنبال کار سلبی در اسلام و سلامت نیست
وی تأکید کرد: مطالبی که در حاشیه این نشست ارائه شد این استنباط را به وجود آورد که وزارت بهداشت به دنبال کار سلبی در اسلام و سلامت است که چنین نیست؛ اگر با کار عقلایی و علمی امکان استفاده ایجابی وجود داشته باشد، باید استفاده حداکثری از دین را در سلامت مد نظر قرار دارد.

قائم‌مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت گفت: در حوزه مطالعات اسلام و سلامت با رویکرد میان‌رشته‌ای وقتی می‌خواهیم مبانی فقهی را مطرح کنیم، نباید انتظار داشته باشیم که عموم جامعه و مخاطبان معمولی از این اصطلاحات سر درآورند؛ برای همین این برنامه در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد که عموم حاضران با ادبیات سخنرانان آشنا بودند.

وی در پایان گفت: به دنبال نگاه حداکثری علمی و روشمند ایجابی در حوزه اسلام و سلامت هستیم و در کنار آن به کار سلبی درباره قرائت‌های اخباری‌گری، که هم به سلامت و هم اعتقادات مردم آسیب می‌زند، می‌پردازیم.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان