· مالزی – که میزبانی مسابقات شنای مقدماتی پاراالمپیک توکیو ۲۰۲۰ را بر عهده دارد – اخیرا اعلام کرده است سیاست مالزی در عدم اعطای ویزا به شهروندان اسرائیلی در جریان این مسابقات تغییر نخواهد کرد و به دلیل این سیاست اصولی مالزی از سیاست تحریم اسرائیل دست برنخواهد داشت. به دنبال اتخاذ این موضع محکم و مستقل حامیان اسرائیل برآشفته شده و در صدد اعمال فشار بر مالزی می باشند. اسرائیل پا را فراتر گذاشته و خواهان تغییر مکان مسابقات از مالزی به کشور دیگری شده است.

· سیاست تحریم اسرائیل – از جمله تحریم ورزشی آن – بارها در سازمانهای بین المللی از جمله سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب مورد تایید و تاکید قرار گرفته و به عنوان اهرمی برای متوقف کردن تجاوزات اسرائیل، به حقوق ملتهای منطقه، مورد استفاده بوده است. هدف از این سیاست وادارکردن اسرائیل به پذیرش و اجرای قطعنامه های بین المللی – بویژه قطعنامه های سازمان ملل متحد – و بازگرداندن حقوق مسلم و غصب شده فلسطینی ها به آنهاست. به موجب این سیاست اکثریت کشورهای اسلامی و عربی – نزدیک به ۳۵ کشور جهان – همچنان اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند. متاسفانه اخیرا برخی از کشورهای عربی به دلیل فشار قدرتهای غربی به این سیاست حق طلبانه و تصمیم دسته جمعی کشورهای اسلامی بی توجهی نموده و میزبان ورزشکاران و هیاتهای اسرائیلی شده اند.

· مالزی – که توسعه یافته ترین کشور اسلامی جهان است – با رهبری خردمندانه نخست وزیر این کشور - ماهاتیر محمد (که پدر مالزی مدرن نامیده می شود) - در برابر فشارهای غرب، آمریکا و اسرائیل مواضع بسیار محکم و مستقلی را به نمایش گذاشته است که چندی پیش و در جریان موضع گیری مالزی علیه انتقال سفارت استرالیا (در اسرائیل) به بیت المقدس شاهد یک نمونه مهم آن بودیم. این سیاست مستقل دولت ماهاتیر باید مورد حمایت حق طلبان و عدالت خواهان جهان قرار گیرد. کشورهای اسلامی در این زمینه مسئولیت ویژه ای دارند. موضع مالزی در برابر اسرائیل مبتنی بر قطعنامه ها و تصمیمات سران کشورهای اسلامی است. از اینرو حمایت سازمان همکاری اسلامی از مالزی اهمیت و اولویت ویژه ای دارد.

· پیشنهاد می نماید دولت جمهوری اسلامی ایران – که خود از فشارهای کشورهای غربی به دلیل تحریم ورزشی اسرائیل – رنج می برد از فرصت کنونی استفاده نموده و از یک دیپلماسی اسلامی فعال برای حمایت از موضع مالزی حمایت نماید. این حرکت علاوه بر تقویت موضع مالزی میتواند جان تازه ای به تحریم اسلامی اسرائیل بخشیده و بر روند تضعیف تدریجی این سیاست اثر مثبتی بگذارد. هماهنگی با ریاست سازمان (همکاری اسلامی) و یا تشکیل نشست فوق العاده نمایندگان کشورهای اسلامی در نیویورک در این زمینه میتواند مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

· سیاست تحریم اسرائیل راهی غیر خشونت آمیز و مدنی برای حمایت از استقلال و تمامیت ارضی فلسطین و فشار بر رژیم صهیونیستی برای کنار گذاشتن سیاست اشغال، پاکسازی نژادی و نژادپرستی علیه مردم فلسطین است که مورد تایید بسیاری در جهان از جمله جنبش معروف بی دی اس (BDS) می باشد. بسیاری از نخبگان جهان اعم از اساتید دانشگاه، دانشمندان و هنرمندان از این جنبش حمایت می کنند. کشورهای حامی اسرائیل برای فرار از خواسته های حق طلبانه و قانونی جنبش تحریم شعارهای دروغینی مبنی بر جدایی سیاست از ورزش و ... سرمی دهند اما همین کشورها سردمدار سخت ترین و بی رحمانه ترین تحریمها، حتی تحریمهای دارویی و مواد غذایی، علیه کشورها و ملتها و سازمانهایی می باشند که سلطه و ستمگری اسرائیل را به چالش می گیرند.

استاد مطالعات فلسطین – دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران