اطلاعات تازه؛ آیا اروپایی‌ها از پشت به ایران خنجر می‌زنند؟


اطلاعات تازه؛ آیا اروپایی‌ها از پشت به ایران خنجر می‌زنند؟

تارنمای پولیتیکو با اشاره به اختلافات واشنگتن و بروکسل بر سر برجام و کنفرانس ضدایرانی ورشو نوشت که رئیس جمهوری آمریکا به دنبال ایجاد تفرقه در اتحادیه اروپاست.

این تارنما در گزارشی با این عنوان که «با شدت گرفتن نبرد بر سر توافق هسته ای ایران، ترامپ به دنبال ایجاد تفرقه در اتحادیه اروپاست» نوشت: اینک ورشو و واشنگتن در مقابل قدرت های اروپایی قرار گرفته اند. این در حالی است که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تلاش می کند توافق هسته ای را بکشد و شکاف ها اروپایی در خصوص سیاست خارجی بهره برداری کند.
در میان لطماتی که ترامپ به روابط دو سوی آتلانتیک زده، هیچ مساله ای به اندازه نزاع بر توافق هسته ای با ایران (برجام) باعث ایجاد شکاف میان آمریکا و متحدان اروپایی اش نشده است. این نبرد شدیدتر هم خواهد شد.
مقام های اروپایی قصد دارند ماه جاری سازوکار مالی ویژه را تصویب و در فرانسه ثبت کنند تا شرکت های اروپایی بتوانند به تجارت با ایران ادامه دهند. به گزارش وال استریت ژورنال به نقل از دیپلمات های اروپایی، این سازوکار مالی طی هفته های آتی در فرانسه ثبت خواهد شد و مدیر آن یک مقام بانکی آلمانی خواهد بود. انگلیس نیز به عنوان سهامدار به این سازوکار ملحق خواهد شد.
به نوشته پولیتیکو وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل درباره آماده سازی نهایی سازوکار ویژه مالی (SPV) به منظور ادامه مراوده تجاری با ایران گفت وگو خواهند کرد. وزرای خارجه اتحادیه اروپا در جلسه خود روی نتیجه گیری های گسترده تر در مورد ایران کار خواهند کرد تا در جلسه سران اتحادیه اروپا که ماه مارس برگزار می شود، به تصویب برسد.
آمریکا اعلام کرده است که روزهای 13 و 14 فوریه (24 و 25 بهمن ماه) در ورشو پایتخت لهستان کنفرانسی تحت عنوان «صلح و امنیت در خاورمیانه» با تمرکز بر فعالیت‌های منطقه‌ای ایران برگزار می کند.
ایرنا در خبری اختصاصی به نقل از یک سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد با توجه به فشردگی برنامه کاری «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعید است او در نشست ضد ایرانی در لهستان شرکت کند.
روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا تایید کرد که موگرینی در کنفرانس ورشو شرکت نخواهد کرد. وی اظهار داشت: ابهامات بسیار زیادی در مورد مشارکت بسیاری از اعضای دیگر اتحادیه اروپا در سطح وزرا در این کنفرانس وجود دارد.
دیپلمات های اروپایی در روزهای اخیر گفتند که فرانسه احتمال وزیر خارجه خود را به این کنفرانس اعزام نمی کند. انگلیس و آلمان هم هنوز تصمیمی در این مورد نگرفته اند. وزیر خارجه لوکزامبورگ نیز اظهار داشت که به دلیل برنامه های قبلی، در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد. یک دیپلمات اروپایی گفت که اتحادیه اروپا «به ائتلاف ضدایرانی نخواهد پیوست.»
به نوشته پولیتیکو، امتناع اتحادیه اروپا و سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس از همراهی با اقدام ترامپ در خروج از برجام رئیس جمهوری آمریکا و دولتش را عصبانی کرده است.
دیپلمات های اروپایی از اظهارنظر عمومی درباره این کنفرانس خودداری کرده و سوالات مربوطه را به همتایان لهستانی خود ارجاع دادند. اما دیپلمات ها و مقام ها در محافل خصوصی رنجش خود را از لهستان بیان کرده و اقدام این کشور را تلاش آشکار ورشو برای گرم گرفتن با ترامپ به بهای وحدت اتحادیه اروپا توصیف کردند.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اعلام برگزاری این کنفرانس، به لهستان و شرکت کنندگان کنفرانس در توئیتی یادآوری کرد: کسانی که در آخرین نمایش ضدایرانی توسط آمریکا شرکت کرده بودند، یا مرده اند، یا بی آبرو شده و یا به حاشیه رانده شده اند؛ و ایران قوی تر از همیشه است.
وی با بیان اینکه دولت لهستان نمی تواند این ننگ را پاک کند، افزود: درحالی که ایران، لهستانی ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور اکنون میزبان یک سیرک درمانده ضد ایرانی می شود.
برخی تحلیلگران در لهستان می گویند که دولت این کشور از طرح های ترامپ غافلگیر و به طرز غیرمعقولی به درون این نزاع کشیده شده است. انتظار می رود لهستان در نشست روز دوشنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا طرح های مربوط به کنفرانس ورشو را توضیح دهد.
«مارسین زابوروفسکی» کارشناس اندیشکده «ویزگراد اینسایت» در ورشو اظهار داشت: «ما در جایگاه پیمانکار فرعی سیاست خارجی آمریکا هستیم.» مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا اولین بار در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز خبر برگزاری کنفرانس ورشو را اعلام کرد که این باعث شد مقام های لهستان برای همراه شدن با برنامه آمریکا به تقلا بیافتند. زابوروفسکی افزود: «این کار به طرز افتضاحی اعلام شد.»
دیپلمات های لهستان همچنین در تهران فراخوانده شدند تا پاسخگو باشند. زابوروفسکی ادامه داد: ایران یک منبع بالقوه برای تنوع بخشیدن به واردات انرژی از روسیه است. حالا این مساله کاملا لطمه دیده است.
پولیتیکو نوشت: دولت لهستان شاید بیشتر از هر کشور دیگری در اتحادیه اروپا از ترامپ حمایت کرده است. مقام های لهستانی حتی طرح احداث یک پایگاه نظامی دائمی آمریکایی به نام «فورت ترامپ» را به ترامپ ارائه کرده اند. رئیس جمهوری آمریکا گفته که این ایده را بررسی می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟