جمجمه هیولای دریایی ایکتیوسور شبیه‌سازی شد


جمجمه هیولای دریایی ایکتیوسور شبیه‌سازی شد

محققان با شبیه‌سازی مدل سه‌بعدی جمجمه هیولای دریایی یا ایکتیوسور (Ichthyosaur) توانستند چهره واقعی این خزنده دریایی ماقبل تاریخ را پس از نیم قرن بازسازی کنند. جمجمه هیولای دریایی حدود 60 سال قبل در یک زمین کشاوری کشف شد. این موجود که ظاهری شبیه به دلفین دارد حدود 200 میلیون سال پیش در مکانی که امروزه... نوشته جمجمه هیولای دریایی ایکتیوسور...

محققان با شبیه‌سازی مدل سه‌بعدی جمجمه هیولای دریایی یا ایکتیوسور (Ichthyosaur) توانستند چهره واقعی این خزنده دریایی ماقبل تاریخ را پس از نیم قرن بازسازی کنند.

جمجمه هیولای دریایی حدود 60 سال قبل در یک زمین کشاوری کشف شد. این موجود که ظاهری شبیه به دلفین دارد حدود 200 میلیون سال پیش در مکانی که امروزه شهر وار ویکشر در آنجا وجود دارد، تلف و بدن آن در کف دریا دفن شد، اما با گذشت 200 میلیون سال جمجمه خزنده دریایی ایکتیوسور (Ichthyosaur) به طرز شگفت‌آوری سالم باقی مانده و به همین دلیل دانشمندان توانستند ظاهر آن را به صورت دیجیتالی بازسازی کنند.

جمجمه هیولای دریایی ایکتیوسور شبیه‌سازی شد

تصویر بازسازی شده

فرایند شبیه‌سازی جمجمه هیولای دریایی

دین لومکس، فسیل‌شناس دانشگاه منچستر در این خصوص عنوان کرد حدود 60 سال انتظار کشیدیم تا جمجمه هیولای دریایی ایکتیوسور را مطالعه و تشریح کنیم، اما این انتظار بسیار ارزشمند بود. نایجل لارکین و لورا پورو با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده و با کمک دستگاه سی تی اسکن توانستند کل جمجمه را به صورت دیجیتالی بازسازی کنند. دکتر پورو در خصوص بازسازی این موجود دریایی ماقبل تاریخ گفت با استفاده از سی تی اسکن توانستیم داخل فسیل را مشاهده کنیم و به کمک آن کانال‌های بلند داخل استخوان‌های جمجمه که زمانی رگ‌های خونی و رشته‌های عصبی در آن جریان داشت را مشاهده کردیم.

گفتنی است در گذشته تصور می‌شد گونه‌های مختلف این خزنده دریایی فراوان باشد، اما دانشمندان با مطالعه‌های دقیق‌تر متوجه شدند که این گونه با نام پروتوایکتیوسوروس پروستاکسالیس بسیار نادر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو