طرز تهیه پودر پاپریکا (دودی در فر و ساده بدون فر)


طرز تهیه پودر پاپریکا (دودی در فر و ساده بدون فر)

برای تهیه پودر پاپریکا، ابتدا فلفل دلمه ای باید خشک شود. بنابراین این کار اندکی زمان بر است. این پودر را می‌توانید به دو صورت پودر پاپریکای دودی در فر و پودر پاپریکای ساده بدون فر تهیه کنید.

طرز تهیه پودر پاپریکا (دودی در فر و ساده بدون فر)
ستاره |
سرویس آشپزی – پودر پاپریکا در تهیه غذا‌های زیادی از جمله انواع سس‌ها مانند سس گوشت و سس مرغ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ادویه سرشار از ویتامین K است که به انعقاد خون کمک می‌کند؛ ترشحات معده را تحریک کرده و سوء هاضمه را رفع می‌کند. همچنین منبع خوبی از ویتامین ث است (سه برابر میزان نیاز روزانه بدن)، بنابراین به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند. در ادامه با روش تهیه خانگی این ادویه آشنا می‌شوید.

طرز تهیه پودر پاپریکا

مواد لازم
فلفل دلمه‌ای قرمز ۵-۴ عدد

دستور تهیه:
۱. فلفل دلمه ای‌ها را شسته و روی پارچه نخی قرار دهید تا کاملا خشک شوند.
۲. فلفل دلمه‌ای را از وسط برش بزنید، سر آن را جدا کنید و دانه‌های وسط آن را خارج کنید. سپس به صورت خلال‌های نازک برش بزنید.
۳. برای خشک کردن برش‌های فلفل دلمه‌ای سه روش وجود دارد:
نور خورشید: ساده‌ترین روش برای خشک کردن هر نوع سبزی استفاده از نور خورشید است. برای این منظور باید برش‌های فلفل دلمه‌ای را روی یک سطح مشبک مانند پشت آبکش بچینید تا هوا بین آن‌ها جریان داشته باشد و حین خشک شدن، تغییر رنگ دهند. اما از آنجا که در همه فصول آفتاب مناسب برای خشک کردن وجود ندارد، این روش ممکن است همیشه به نتیجه مطلوب نرسد. حرارت بخاری: روش دیگر برای خشک کردن فلفل دلمه‌ای استفاده از گرمای بخاری است. برای این منظور باید برش‌های فلفل دلمه‌ای را در یک سینی رویی بچینید و جلوب بخاری یا روی بخاری با حرارت خیلی ملایم قرار دهید تا به مرور خشک شوند. در حین خشک شدن نیز گاهی باید آن‌ها را برگرداند تا دو طرف به یک اندازه حرارت ببینند و خوب خشک شوند. استفاده از فر: روش سوم که شاید سریع‌ترین و بهترین روش برای خشک کردن بوده، استفاده از فر است. برای این منظور برش‌های فلفل دلمه‌ای را روی شبکه‌ی توری فر بچینید. کف سینی فر را با فویل بپوشانید، سپس سینی را زیر توری قرار دهید. با این کار اگر هنگام حرارت دیدن، عصاره فلفل‌ها خارج شود بر روی فویل می‌ریزد و از کثیف شدن فر جلوگیری می‌شود. فر را روی کمترین حرارت ممکن، روشن کنید. سینی را در فر قرار دهید و حدود ۳ ساعت صبر کنید تا برش‌های فلفل دلمه‌ای کاملا خشک شوند.
۴. پس از اینکه برش‌های فلفل دلمه‌ای کاملا خشک و ترد شدند، آن‌ها را از فر خارج کرده و اجازه دهید خنک شوند.
۵. پس از خنک شدن فلفل ها، آن‌ها را آسیاب کنید و در بطری شیشه‌ای دردار نگه داری کنید.

طرز تهیه پودر پاپریکا (دودی در فر و ساده بدون فر)


چند نکته مهم

مدت زمان خشک شدن برش‌های فلفل دلمه‌ای فر به درجه حرارت فر، نوع فر و میزان نازکی برش‌ها بستگی دارد. هرچه برش‌ها نازک‌تر باشند سریع‌تر خشک می‌شوند. پودر پاپریکا را می‌توانید برای مدتی طولانی در کابینت نگهداری کنید و نیازی به نگهداری در یخچال نیست. با این مقدار فلفل دلمه‌ای می‌توانید یک شیشه کوچک پودر پاپریکا درست کنید. پودر پاپریکای تهیه شده در فر دارای عطر ملایم دودی بوده و بدون برخورداری از مضرات دودی کردن، طعم بسیار مطلوبی به غذا می‌بخشد.

پودر پاپریکا حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن بوده و دارای ویتامین B۶ و اسید فولیک است که در رفع گرفتگی رگ‌ها و درمان دیابت موثر است. فیبر موجود در فلفل دلمه‌ای نیز باعث کاهش کلسترول شده و از سکته و حمله قلبی پیشگیری می‌کند. فلفل دلمه‌ای دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی است و کپساسین موجود در آن، سیستم ایمنی را تحریک کرده و باعث حمله به عوامل عفونی می‌شود.

روش شما برای تهیه پودر پاپریکا چیست؟ تجربیات آشپزی خود را در انتهای این صفحه در قسمت "ارسال نظر" با ما و سایر مخاطبان ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | انتقادات تند آیت الله علوی بروجردی از مسئولان: مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند